Sidan 24 av 29 FörstaFörsta ... 142223242526 ... SistaSista
Resultat 461 till 480 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #461
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det måste vara org AMP2 pga fiberbussen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #462
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Även jag är ute efter liknande info till min cab, men jag hade tänkt "dubbelslå" nya kabelskor i kablaget istället... Är inte det lättare?
    Jag kommer också göra så när jag får tummen ur. Tänker köpa riktiga 6x9 subbasar också eftersom det endast är bas man vill ha bak och ett par 6x9 koax måste vara sämre än riktiga subbasar, tyvärr hittar jag inga sådana högtalare i sverige så blir att köpa okänt märke från annat land via ebay. (UK eller DE)


    Sarqune: Du kan annars ta signal från AMP1 till ett eftermarknadssteg som driver dina 6x9 koax i hatthyllan. Vilket som blir lättast/bäst för just dig får du komma fram till själv
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #463
    Sugmotor 13jorns avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Går i tankar att stoppa in lite bättre ljud i min NG9-3 ifrån 2003.

    Skulle behöva lite kvalificerade gissningar på vilken ljudsystem jag har, 150w eller 300w, så jag kan lokalisera mitt slutsteg. Om det spelar någon roll så har jag display vid min stereo, men utan färg och navigation.

    Lite bilder:








  4. #464
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Går inte att säga vad för system du har då det är något där som är hemmakopplat då du INTE har AMP2'an i bagaget men du har några fler högtalare inkopplade i hatthyllan än vad man har med både 75 och 150-systemet.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  5. #465
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Ser ut som det är tagit signal ifrån de små bakre högtalarna direkt till 6x9 högtalarna. Låter antagligen skit. Eventuellt att det kan låta okej om man har 75watt systemet, då kanske signalen är okej?

    13jorn, har du basar i de främre dörrarna så har du 150watt systemet.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #466
    Sugmotor 13jorns avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Går inte att säga vad för system du har då det är något där som är hemmakopplat då du INTE har AMP2'an i bagaget men du har några fler högtalare inkopplade i hatthyllan än vad man har med både 75 och 150-systemet.
    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    Ser ut som det är tagit signal ifrån de små bakre högtalarna direkt till 6x9 högtalarna. Låter antagligen skit. Eventuellt att det kan låta okej om man har 75watt systemet, då kanske signalen är okej?

    13jorn, har du basar i de främre dörrarna så har du 150watt systemet.
    Tack för svar. Jag har 150w systemet!

    Men iochmed att jag kopplade ur 6x9orna (för att sätta dom på eget slutsteg) upptäckte jag att basarna i dörrarna inte spelade. Efter lite googlande har jag kommit fram till att det troligen är fukt i förstärkaren under stolen.

    Nu försöker jag välja klokt och valet står mellan 3 alternativ:

    1. Köpa ny förstärkare + Ingifta den i systemet + Aktivering av AUX + AUX-sladd. (kostnad: 3500-4500kr)

    2. Försöka laga den befintliga förstärkaren hos någon kunnig + Aktivering av AUX + AUX-sladd. (kostnad: 2500kr?)

    3. Koppla in ett eftermarknadsslutsteg + eftermarknadsstereo. (kostnad: ?)

    Nu har ni kunniga en chans att skina; Vad gör jag för att få den bästa lösningen?

  7. #467
    Är ström fördraget för AMP2 även om man saknar detta? Fundera på att koppla in annan elektronik och behöver en strömkälla i bakluckan på ca 25A.
    9-3 NG aero
    OG-900 (Såld)

  8. #468
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Det finns en säkringscentral till vänster i bakluckan. Där finns det säkring för bakre ljudsystem, tror den var på 25A men är lite osäker? Kollade på det förut och räknade lite snabbt vad mitt slutsteg kommer behöva och jag kommer klara att strömmata det där och slippa separat dra kablage från batteriet. Jag kommer köra ett monosteg och 6x9 subbasar i min 9-3 MY2004 cab, men avvaktar till vintern med allt skruvande.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #469
    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    Jag kommer också göra så när jag får tummen ur. Tänker köpa riktiga 6x9 subbasar också eftersom det endast är bas man vill ha bak och ett par 6x9 koax måste vara sämre än riktiga subbasar, tyvärr hittar jag inga sådana högtalare i sverige så blir att köpa okänt märke från annat land via ebay. (UK eller DE))
    På min cab -06 sitter det en originalmonterad tiotummare bakom ryggstödet. Vet att när jag kollade där för många år sedan så var där urtag även för 2st 6x9. Det borde ju finnas urtag för tiotummare på alla? Då finns det ju lite mer att välja på.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  10. #470
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Klister Visa inlägg
    På min cab -06 sitter det en originalmonterad tiotummare bakom ryggstödet. Vet att när jag kollade där för många år sedan så var där urtag även för 2st 6x9. Det borde ju finnas urtag för tiotummare på alla? Då finns det ju lite mer att välja på.
    Nej det finns inte uttag för 10"are på alla. Det är olika beroende på årsmodell och kanske även ljudsystem, där har jag inte hundra procent koll. Dessutom skiljer baksätets ryggstöd som är anpassat för att släppa ut ljudet från antingen 6x9 eller 10"are.

    Så här ser MY2004 6x9 ut, ryggdynan är från nyare bil gjord för 10"are och Rickard funderar här på hur han ska lösa det: (lånad bild från Rickard på forumet)



    Jag antar att 10"aren sitter i hålet i mitten, men då skiljer som sagt ryggstödet.

    Så för mig blir den enda lösningen att skaffa 6x9 subbasar som matas med slutsteg som plockar effekten från amp1:an.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  11. #471
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej!

    Har letat på detta forum efter bästa förmåga men inte lyckats hitta riktigt de jag söker.

    Jag har en 9-3a SC -05 med ICM3 och CDX-6 (tror de är så de heter enligt första inlägget i denna tråden)
    Under sista månaden har jag fått ett bakgrundsbrus i samtliga högtalare, hörs tydligast i framdörrarna, som bara ökar ju mer jag vrider upp volymen. Någon som har en idé om hur jag blir av med detta.

    Jag har också en fundering över hur jag får igång original suben i bagaget. Även om jag ställer upp basen på max får jag inte minsta ljud i den.
    Har kollat alla säkringar i säkringsdosorna och alla är hela.

    Tack på förhand !

  12. #472
    Stoppade in 2st JBL GTO329 fram i min 9-3 SS nyligen och tänkte lämna en liten recension.
    Valet stod mellan dessa och Kicker KS35, men blev rekommenderad JBL så jag körde på dom.

    Det negativa: Passformen är INTE helt perfekt. Trots att vissa påstått detta (!?).
    Först fick jag ta bort kantlisten runt högtalarna som var fastlimmad. Sen fick jag göra
    ett hål i högtalargallret med dosfräsen för att passa in diskanten som sticker upp några millimeter.

    Det positiva: Bättre ljud fram! Renare och klarare. Rock låter bra. House eller liknande... Inte lika bra.
    Krävs det mycket bas så tycker jag dom släpar efter lite och viss obalans uppstår då
    systemet inte samspelar riktigt.

    Sammanfattningsvis: Bättre ljud. Men hade önskat mig mer.
    Vet inte om kicker ks35 hade gjort jobbet bättre eller sämre. Det är trots allt bara 3.5 tummare.
    Senast redigerat av Niklas123 den 2014-09-29 klockan 21:41.
    9-3 NG aero
    OG-900 (Såld)

  13. #473
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669
    vad känns rimligt att betala för installation av externt slutsteg till premium 300?

  14. #474
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Trondheim Norge
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Jeg ser flere har montert Coaxial 6x9 i hattehyllen på sin 9-3 SS. Jeg har stereoen med 13 høyttalere, og forsterker under setet og i baggasjerom.
    Kan jeg koble ut 4" og diskant i hattehyllen, og bare kjøre på med f.eks disse høyttalerne? (FOCAL IC690 Integration coax)


    Altså, er det bare å koble disse på kablene som er på orginale 6x9, og koble ut de to andre små? Plugandplay?
    Jeg har lest hele tråden, mulig jeg ikke får med meg alt teknisk språk siden jeg er norsk, men ikke funnet noe skikkelig svar på akkurat dette.
    Jeg finner også forskjellige svar på hvilken ohm 6x9 orginalt er. Noen sier 2, mange sier 4. Skal jeg kjøpe 4 ohm 6x9?

    Samme gjelder høyttalere i dashen. Er det bare å koble ut/fjerne diskanten, fjerne orginal 3.5" og bytte til en coaxial 3.5" plug and play?

    EDIT:

    Kjøpte idag Polk Audio DB-691 tilhattehyllen, og Polk Audio DB-351 til dashen.


    Håper disse er plug & play på min 9-3 ss.
    Senast redigerat av yesiamabro den 2015-03-04 klockan 20:59.

  15. #475
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Trondheim Norge
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Polk Audio DB-351 passer utmerket på plass i dashen. Problemet er at diskanten blir for høy.
    Men det ble ikke noe problem når jeg fikk frem en hullsag. 38 mm. Ø passer perfekt. Tips til andre som vil oppgradere lyd. Anbefaler virkelig disse høytalerne. Veldig fin lyd.



    (Regn på frontruten)
    Senast redigerat av yesiamabro den 2015-06-10 klockan 03:23.

  16. #476
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av thimmie Visa inlägg
    Har 70w systemet i min Saab 9-3 (tidiga) 2006. Hittade en liten stump under förarsätet, kan denna vara förberedelse till AMP 1? Om ja, kan man använda någon av dessa sladdar till högnivå på ett externt slutsteg?

    Klicka på bilden för förstoring.

    Ja det är en förberedelse för AMP1.

    Tyvärr tror jag inte det (99% säker). Ljud går via optiken. Den där kabeln förmedlar ström till slutsteg samt ljudsignal (UT) till högtalare (center, dörrar).

    Du borde kunna nyttja ström (om den är aktiverad per default) samt kablage till ovan nämnda högtalare. Men ljud in måste komma på annat håll (isf. från instrumentbrädan eller hatthyllan) om du inte skall in med en AMP1 - vilket nog måste vara det enklaste att göra. Kolla om du kan lokalisera optiken där under mattan med.
    SAAB 9-3 SS MY04 Vector

  17. #477
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Trondheim Norge
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av yesiamabro Visa inlägg


    Ok. Jeg kjøpte nye høytallergriller, og brukte dremel på honeycomb mønsteret på innsiden av grillene. Da gikk grillene rett over. Passet perfekt, og det vises ikke i det hele tatt at det er modifisert. Så slipper andre å borre istykker grillene med et stort hull.

  18. #478
    Sugmotor Lillejohns avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Medlem#
    10038
    Ja, jag har läst första inlägget, men det gav inte svar på min fråga, jag har även sökt men ej hittat något svar, om någon hittar en tråd om detta så länka den gärna!

    Jag kom över en Bashögtalare (Subwoofern som som sitter monterad på luckan till reservhjulet), den "verkar" komplett, med kabel etc. Art:12792505
    9304936404.jpg

    Jag har en 9-3 2008 SC med enklaste ljudsystemet AS1.
    Hur får jag enklast liv i denna? Ingick den i Bose-varianten? Eller räcker det med en AS2?
    Tacksam för alla svar!
    Såld: 9-3 SC 2007 - Manuell - Vector - MapTun Steg 1+ 220hk/345Nm
    Såld: 9-3 SC 2008 - Automat - Linear BioPower - Maptuner X Steg 1+ TD04 270Hk/390Nm

    Nuvarande: 9-3X SC 2011 - Manuell 6vxl - Vector -Biopower XWD -Maptuner X Original (Ännu) -210hk/XXX

  19. #479
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Trondheim Norge
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Noen som har forslag til 6.5" bass i dørene på 9-3 SS i 2 ohm som spiller bra og passer bolt on?
    Jeg leter og leter, men finner bare gamle forslag på noen infinity komponentsett, og bruke bare bass-elementene i dørene.
    Det må da finnes mange alterinativ? Noen her inne som har oppgradert/byttet ut?

  20. #480
    Sugmotor gumse's avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    1
    Medlem#
    10363
    Hej!
    Är det någon här som har bytt/vet hur man byter till en eftermarknads stereo i en 93sc -06 utrustad med Prestige 300? Är nämligen i tankarna att byta stereo till en lite rejälare stereo med bluetooth etc. om det inte är allt för krångligt!
    Tack i förväg!
    Med vänliga hälsningar, Victor Norrby
    Victor Norrby

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •