Sidan 19 av 29 FörstaFörsta ... 91718192021 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #361
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av aiden
    Hesan saabklubben!
    Jag är lite intresserad av att köpa en 03:a saab 9-3.

    Som jag förstått så kan det vara lite problematiskt med stereo etc.
    Som jag har förstått det så är ICM och ljudsystem inte knutet med varandra, utan man kan ha t.ex ICM1 med en AS3 ljudsystem?

    Då till min fråga, hur ser man enklast vilket ljudsystem bilen har.
    Kan man se det på bild/intstrumentpanel, eller är det något man måste åka och kolla på i verkligenheten.
    Bilen i fråga är denna: http://www.blocket.se/blekinge/SAAB_9_3 ... 4.htm?aw=1

    Tack på förhand!
    Om du läser första inlägget i denna tråd får du all info du behöver...
    viewtopic.php?f=30&t=162959
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  2. #362
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Sorry, försöker igen, kunde inte redigera mitt första inlägg...

    Citat Ursprungligen postat av aiden
    Hesan saabklubben!
    Jag är lite intresserad av att köpa en 03:a saab 9-3.

    Som jag förstått så kan det vara lite problematiskt med stereo etc.
    Som jag har förstått det så är ICM och ljudsystem inte knutet med varandra, utan man kan ha t.ex ICM1 med en AS3 ljudsystem?

    Då till min fråga, hur ser man enklast vilket ljudsystem bilen har.
    Kan man se det på bild/intstrumentpanel, eller är det något man måste åka och kolla på i verkligenheten.
    Bilen i fråga är denna: http://www.blocket.se/blekinge/SAAB_9_3 ... 4.htm?aw=1

    Tack på förhand!
    Om du läser första inlägget i denna tråd får du all info du behöver...
    viewtopic.php?f=30&t=162959

    Speciellt dessa delar:

    Vad beträffar högtalarna så finns det följande system: 75, 150 och 300 watt. Även nämnt AS1, 2 och 3, eller SS1, SS2 och SS3 (SS = SoundSystem)

    Gemensamt för alla systemen är 3,5” högtalare i panelen fram samt 4” högtalare i panelen bak. Dessa låter, utan att överdriva, skit. Ingen botten alls att prata om och riktigt usel diskant.

    AS2 skiljer sig så tillvida att där även är monterat 4" centerhögtalare i panelen och 6,5” bashögtalare i dörrarna fram. OBS! basarna är 2-ohms modell.

    AS3 innebär även separata diskanthögtalare i hatthylla och panel samt 6x9” bashögtalare i hatthyllan.


    Så:>
    Inget ljud ur dörrarna fram = SS1 (75w)
    Inga 6x9 högtalare i hatthyllan = SS2 (150w)
    6x9 högtalare i hatthyllan = SS3 (300w)


    Jag gissar ett SS1 eller SS2 som är vanligast med en ICM1 som sitter i bilen du länkade till.
    Vet inte om jag sett något SS3 med ICM1 orginalmonterat.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #363
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    16

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av aiden
    Hesan saabklubben!
    Jag är lite intresserad av att köpa en 03:a saab 9-3.

    Som jag förstått så kan det vara lite problematiskt med stereo etc.
    Som jag har förstått det så är ICM och ljudsystem inte knutet med varandra, utan man kan ha t.ex ICM1 med en AS3 ljudsystem?

    Då till min fråga, hur ser man enklast vilket ljudsystem bilen har.
    Kan man se det på bild/intstrumentpanel, eller är det något man måste åka och kolla på i verkligenheten.
    Bilen i fråga är denna: http://www.blocket.se/blekinge/SAAB_9_3 ... 4.htm?aw=1

    Tack på förhand!
    Om du läser första inlägget i denna tråd får du all info du behöver...
    viewtopic.php?f=30&t=162959
    Hejsan, jag har läst inlägget.
    Men jag hade ändå en fråga, därför skrev jag den.

  4. #364
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    16

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Sorry, försöker igen, kunde inte redigera mitt första inlägg...

    Citat Ursprungligen postat av aiden
    Hesan saabklubben!
    Jag är lite intresserad av att köpa en 03:a saab 9-3.

    Som jag förstått så kan det vara lite problematiskt med stereo etc.
    Som jag har förstått det så är ICM och ljudsystem inte knutet med varandra, utan man kan ha t.ex ICM1 med en AS3 ljudsystem?

    Då till min fråga, hur ser man enklast vilket ljudsystem bilen har.
    Kan man se det på bild/intstrumentpanel, eller är det något man måste åka och kolla på i verkligenheten.
    Bilen i fråga är denna: http://www.blocket.se/blekinge/SAAB_9_3 ... 4.htm?aw=1

    Tack på förhand!
    Om du läser första inlägget i denna tråd får du all info du behöver...
    viewtopic.php?f=30&t=162959

    Speciellt dessa delar:

    Vad beträffar högtalarna så finns det följande system: 75, 150 och 300 watt. Även nämnt AS1, 2 och 3, eller SS1, SS2 och SS3 (SS = SoundSystem)

    Gemensamt för alla systemen är 3,5” högtalare i panelen fram samt 4” högtalare i panelen bak. Dessa låter, utan att överdriva, skit. Ingen botten alls att prata om och riktigt usel diskant.

    AS2 skiljer sig så tillvida att där även är monterat 4" centerhögtalare i panelen och 6,5” bashögtalare i dörrarna fram. OBS! basarna är 2-ohms modell.

    AS3 innebär även separata diskanthögtalare i hatthylla och panel samt 6x9” bashögtalare i hatthyllan.


    Så:>
    Inget ljud ur dörrarna fram = SS1 (75w)
    Inga 6x9 högtalare i hatthyllan = SS2 (150w)
    6x9 högtalare i hatthyllan = SS3 (300w)


    Jag gissar ett SS1 eller SS2 som är vanligast med en ICM1 som sitter i bilen du länkade till.
    Vet inte om jag sett något SS3 med ICM1 orginalmonterat.

    Tackar för ett utförligt svar, jag kunde heller inte ändra min förra post.
    Det betyder jag får åka till säljaren och lyssna själv om det finns ljud i framdörrarna.
    Tackar för snabbt/bra svar.

  5. #365
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av aiden
    Tackar för ett utförligt svar, jag kunde heller inte ändra min förra post.
    Det betyder jag får åka till säljaren och lyssna själv om det finns ljud i framdörrarna.
    Tackar för snabbt/bra svar.
    Var även medveten om att det kan saknas ljud ur högtalarna om ett slutsteg är paj (vilket framförallt är vanligt med det som sitter under förarstolen i 150 och 300-systemen).

    Så kolla om det sitter ett slutsteg under förarstolen samt ett till vänster i bagaget (bakom luckan där) för att vara helt hundra på vad det är för system (även om det inte låter något från dörrarna/center).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #366

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Har nu bytt högtalarna i panelen. Det blev kicker ks35 3,5". Blev nöjd,mkt klarare ljud nu..... Synd att man inte kan byta bakre högtalarna på samma sätt, då de inte spelar ngn bas. Då känns det onödigt att byta.

    Gör det mkt att byta 6,5" i framdörrarna?

  7. #367
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    421

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av henke_93aero
    Har nu bytt högtalarna i panelen. Det blev kicker ks35 3,5". Blev nöjd,mkt klarare ljud nu..... Synd att man inte kan byta bakre högtalarna på samma sätt, då de inte spelar ngn bas. Då känns det onödigt att byta.

    Gör det mkt att byta 6,5" i framdörrarna?
    Som sagt så många gånger förut så får du störst skillnad om du ljudisolerar dörrarna ist för att byta högtalare. Jag bytte först innan jag isolerade och det blev ingen skillnad alls mer än att det skorrade & levde mer oväsen i dörrarna =D se till att isolera ordentligt
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  8. #368

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Nu har jag läst alla sidorna i tråden men har inte fått svar på: Jag har 150w systemet, saknar sexniorna alltså, men, finns det färdiga hål att montera 6x9 i? Är det standard "bultdelning" till skruvhålen till dem i så fall?

  9. #369

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av KenCab
    Nu har jag läst alla sidorna i tråden men har inte fått svar på: Jag har 150w systemet, saknar sexniorna alltså, men, finns det färdiga hål att montera 6x9 i? Är det standard "bultdelning" till skruvhålen till dem i så fall?
    Tilläggas bör att det är - 04 Cabriolet.

  10. #370

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    För att svara på min egen fråga, så sitter dem bakom ryggstödet, vilket var irriterande svåra att plocka loss från sina fästen. Ej min bil i bild.


  11. #371

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jag har letat efter svar men jag finner inget som jag vill ha svar på, så jag ställer er en fråga nu om min bils stereo system och jag hoppas att jag får svar av kunnigt folk.

    Bil: Saab 9-3 2.0t SC -06

    Nuvarande system: det enklaste tror jag (bifogar bilder).
    6 skivors cd-växlare och ingen stor display på enheten...




    Fråga:

    Hur kan jag uppgradera mitt ljud i bilen på enklaste sätt och inte alltför dyrt?

    JBL GTO serien, är det ett bra val?

    PM:a mig gärna länkar på inköps ställen och produktval samt tips.

    Mvh nybliven Saab ägare och medlem/Gustav
    Saab 9-3 2.0t SC -06

  12. #372
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    De frågorna du ställer finns svar på flera gånger i just denna tråden.

    För att avgöra vilket system du har så läs första inlägget en eller två gånger och kolla vad du har för komponenter i bilen. Att du har den simplaste kontrollpanelen säger inte så mycket nämligen.

    Angående högtalare så har det diskuterats tidigare i denna tråden.... många gånger.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  13. #373

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    De frågorna du ställer finns svar på flera gånger i just denna tråden.

    För att avgöra vilket system du har så läs första inlägget en eller två gånger och kolla vad du har för komponenter i bilen. Att du har den simplaste kontrollpanelen säger inte så mycket nämligen.

    Angående högtalare så har det diskuterats tidigare i denna tråden.... många gånger.
    Okej, men jag har gått igenom ett par sidor, och vad jag fick frågan idag var att jag skulle leta på min el central om jag hade några lösa fiberkablar där???

    BILD:

    Saab 9-3 2.0t SC -06

  14. #374

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av xenonpowerfreak
    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    De frågorna du ställer finns svar på flera gånger i just denna tråden.

    För att avgöra vilket system du har så läs första inlägget en eller två gånger och kolla vad du har för komponenter i bilen. Att du har den simplaste kontrollpanelen säger inte så mycket nämligen.

    Angående högtalare så har det diskuterats tidigare i denna tråden.... många gånger.
    Okej, men jag har gått igenom ett par sidor, och vad jag fick frågan idag var att jag skulle leta på min el central om jag hade några lösa fiberkablar där???

    BILD:

    Fiberkablarna ligger färdigdragna, bör ligga gömda 2 st oranga halv styva kablar där bak med ganska stor svart kontakt,
    även under din stol närmast dörren.
    kika genom tråden ser du kablar ser ut om du är osäker

  15. #375
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    14

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tjena! Kopplade in slutsteg i min Saab 9-3 SS -05 idag, skarvade in en hög/lågnivå adapter på AMP1 under förarstolen, drog bak lågnivå till kofferten, tog ström ifrån den färdigdragna 30A till AMP2, satte remoten på säkringen till "automatisk avbländande backspegel" och kopplade jorden under vänstra bakljusen precis som en guide här visar, steget lyser att det har ström men får inte ut ett skvatt i högtalarna (6.9" i hatthyllan), Dörrhögtalarna spelar precis som dem ska och har provat olika lågnivåkablar, kopplade även remoten på samma kabel som pluskabeln går på och då lös dioden att där va ström på steget, så det borde ju va ström från den AMP2 sladden?

    någon som vet var fasiken felet kan sitta?
    tacksam för svar

  16. #376

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av tobbe83
    Citat Ursprungligen postat av xenonpowerfreak

    Okej, men jag har gått igenom ett par sidor, och vad jag fick frågan idag var att jag skulle leta på min el central om jag hade några lösa fiberkablar där???

    BILD:

    Fiberkablarna ligger färdigdragna, bör ligga gömda 2 st oranga halv styva kablar där bak med ganska stor svart kontakt,
    även under din stol närmast dörren.
    kika genom tråden ser du kablar ser ut om du är osäker

    Ska man slita upp mattan för att hitta kablarna?
    Saab 9-3 2.0t SC -06

  17. #377

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Detta hittade jag under förarstolen idag, men var skulle fiber kablarna ligga?


    Saab 9-3 2.0t SC -06

  18. #378
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Om du inte har en förstärkare där under stolen utan endast en lös kontakt så sitter du lite i skiten vad gäller att koppla in mera grejor.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  19. #379

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Om du inte har en förstärkare där under stolen utan endast en lös kontakt så sitter du lite i skiten vad gäller att koppla in mera grejor.
    Ok, hur så?

    Man borde väl kunna ta grejer från en full utrustad saab 9-3 ?

    För en sep f-stärkare kan man väl hitta, och sen så byter man ut högtalarna i dörrarna?
    Saab 9-3 2.0t SC -06

  20. #380
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jo det är klart att du kan bygga ut den, men det kommer nog kosta mer än vad det smakar är jag rädd.
    Fibern ska så vitt jag vet finnas fördragen, att du inte ser den i kontakten där du tog kort är förmodligen för att den ligger gömd innanför klädseln någonstans. (men det kan även vara så att på Premum75-systemet den inte finns fördragen men det skulle förvåna mig)
    Att få tag på en förstärkare är lättare sagt än gjort, framförallt rätt så dyrt om man inte har tur.

    Jag skulle personligen föreslå att du funderar på att montera en eftermarknadsstereo (som vissa andra har gjort så har de helt enkelt satt den där cd-spelaren sitter idag och gömt undan cd-spelaren eller loppat den optiska fibern). Sedan installera nya högtalare runtom där du vill ha i bilen och sätta en centerhögtalare i mitten av instrumenpanelen som du kör alla ljud från originalstereon till (så du har kvar backvarning, blinkers och andra "system-ljud").

    Det finns flera personer som gjort detta redan, och jag är ganska övertygad om att du kommer få bättre ljud till en rimligare kostnad än att börja leta originalprylar som du ska sätta i bilen (samt få ingifta med tech2).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •