Sidan 16 av 29 FörstaFörsta ... 6141516171826 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #301

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Bolla är alltid trevligt.

    I mitt fall handlar problematiken mest om den där @#%! fibern som sagt. Har mer eller mindre bestämt mig för en helt ren installation, och bortsett från sedvanliga saker som kabeldragning, bafflar, placering av steg och annat (som visserligen kan vålla nog så mkt problem, men ändå är görligt) handlar det mest om var min huvudenhet ska sitta. Jag vill ha den i originaluttaget eller möjligtvis under den (kan mkt ev. få plats där förvaringsfacket och ciggtändaren är, men måste mäta noggrannare), men då får jag hitta nån som kan greja fibern.

    Jaja, jag skyndar långsamt som alla husbyggande, vedsågande småbarnsföräldrar gör...

    Nästa steg blir att dremla eller borra ur ett hål nere under instrumentbrädan för diskanterna samt försöka hitta en bra lösning på att skruva fast middarna på ett vettigt sätt. Mina 2,5 går inte ner riktigt trots att det är 3,5 i original. Typiskt.

  2. #302
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    En idé jag har filat och mätt lite på är att plocka bort den lilla förvaringen under cd-spelaren, ta bort cd-spelaren, fasa av kanterna på ACC-panelen så att den kan flyttas nedåt så den sitter där CD-spelare+lilla förvaringen var, ta bort mugghållaren som sitter ovanför acc-panelen normalt, då får man ett utrymme som är iaf tillräckligt på höjd och bredd för en 2 DIN-enhet.
    Det är djupet bakåt som är något mera osäkert då jag inte har en susning om hur djup en normal 2DIN-enhet är. I mitt fall har jag bara tänkt att sätta en 7-tums android-surfplatta där istället så för min del spelar djupet ingen roll.
    Så får man ju såklart göra lite specialare med fästen för enheten man sätter där samt tillverka någon sorts speciell ram runt för att det ska passa snyggt in.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #303
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jag vet att Bilstereohörnan i Västerås gjort skarvningen av fibern på kundbilar.

    Slå dem en pling vetja...

    http://www.bilstereohornan.se/
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #304

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Är också i tankarna att uppgradera hela systemet, stereon o högtalare, är fast vid fiberoptiken och hur man går runt den osv... Jag följer gärna denna tråd

  5. #305

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    cactuz: tja, det låter väl inte helt omöjligt om djupet funkar. Jag blir däremot nöjd bara jag får till en ordentlig installation ljud i bilen.

    perr: kanonbra tips, tack! Visserligen är det långt till Västerås, men sett till vad man får är det inte hela världen. Ska ringa DLS och BRL på måndag tänkte jag och höra. Ett par här på forumet har gjort det också, men ingen som bor i Gbgs-området som jag vet.

    EmilSS: det finns gott om fina SS/SC-installationer gjorda av forumiter både här och på Bilstereoforum.se. En bra början är att söka i forumet. Efter det kan man sitta en bra stund och bara ögna. Det kan ge ganska mycket faktiskt.

  6. #306

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Om du ska ersätta original rakt av så kan jag verkligen rekommendera Magnat Carfit87 eller om du vill ha ett par bättre (men som helst vill ha slutsteg) Emphaser ECX085-G5. Den kabel som (original) är ansluten till stift 1 på högtalaren är minus, den som är ansluten till stift 2 är plus. Så då är det bara att fixa på nya kontakter eller göra adaptrar.

    Installerade mina nya KS35 idag, , verkar som jag får göra dubbel jobb AJ, :/ dessa nummer du pratar om finns enbart på original kablaget, jag kopplade plus från KS35 till stift 1 och minus på stift 2? har jag gjort rätt eller helt fel?

  7. #307

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    vill tipsa om viewtopic.php?f=19&t=327835
    Jag orkar inte vänta på icm 3 som min farsa skall fixa till mig och säljer dessa istället. Får fixa ljud efter semester
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  8. #308
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    var få remot har gjort som i saba dokumentet men får ingen remote därifrån
    nån vet var man kan plocka ut remote o gärna ström till höglågnivå adaptern
    tack på förhand
    9-5 2.0t 08 biopower

  9. #309
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    14

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Vet någon om man kan ta bort slutsteget som sitter bak i skuffen på vänstra sidan i en 9-3 SC 2007 utan att själva huvudenheten störs? Eller har det någon funktion med isokablarna till stereon, typ strömtillförsel eller liknande?

    Dvs jag har tagit bort och ersatt originalstereon med ny huvudenhet och har andra slutsteg och högtalare. Undrar bara för att jag skulle vilja ha den lilla platsen till något annat.

  10. #310
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    14

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Svarar själv Jag drog ur kontakterna ur steget o startade stereon utan problem så... det går.

  11. #311

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Nån som vet om en huvudenhet får plats under originalenheten i en SC -06? (Längst ner alltså, där förvaringsfacket och ciggtändaren sitter.) Det ser ut som det kan gå, men panelen sneddar inåt så det svårt att se, och ta bort hela skiten bara för att kanske konstatera att det inte går, känns tradigt. Nån som gjort så eller vet om det går?

  12. #312

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hej alla!
    Min tjej har skaffat en 9-3:a MY04, tyvärr funkar inte cd-spelaren utan den vägrar att ladda in en skiva. Tänkte köpa en beggad och byta ut den gamla men frågan som uppstår då är om man kan koppla in den nya rakt av eller om den måste kodas om - och vad detta kan kosta i sånt fall? Det är den enklaste cd-spelaren för 1 skiva vi talar om.

    Tacksam för all hjälp!
    Daniel

  13. #313
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Så vitt jag vet så måste den gamla vara urgift från den gamla bilen, och sedan skall den giftas in i den nya (m.h.a. Tech2 hos t.ex. närmaste saab-verkstad, priset varierar för detta jobb).
    Men börja du med att plocka ur den nuvaranda för att skruva isär och se om det sitter en skiva (eller kanske fler) fast i den som du kan få ut så kanske den börjar fungera igen.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  14. #314

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tack för svaret cactuz - vet du om det går att avkoda spelaren efter att den tagits ut ut bilen? Ringde en demonteringsfirma som sålde en beggad spelare men den var inte avkodad - så om det inte går att göra efteråt måste det vara helsikes svårt att hitta en spelare som kan kodad och stoppas in.

  15. #315
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Det florerar teorier om att du kan ändra VIN på din bil till det som spelaren kommer ifrån för att sedan göra ett urgifte av den när den sitter i din bil, och sedan byta tillbaka till rätt VIN på din bil och gifta in spelaren igen. Jag kan ej bekräfta om det fungerar eller ej, och jag vetta sjutton om en "normal" verkstad skulle klara av den proceduren.

    Jag köpte en splitter ny cd-växlare från ebay till min bil istället och det gick på drygt 2000 spänn med frakt, tull och moms att få den hem till Sverige från USA. Det kan ju alltid vara ett alternativ annars.

    T.ex. denna på eBay går på ca 2000:- med frakt (samma säljare som jag köpte av), räkna dock med tull och moms på det, så runt en femhundring till eller kanske mer (beroende på vad avsändaren skriver för värde på försändelsen, i mitt fall skrev han $100 som värde så det blev inte så dyrt).
    http://www.ebay.com/itm/SAAB-9-3-ARC-AE ... b7&vxp=mtr
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  16. #316

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tack än en gång cactuz. Det låter märkligt att bildemonterarna skulle kränga beggade spelare som inte går att sätta in i nya bilar men jag tror dig. Med tull och moms kanske det blir ungefär samma pris som att låta verkstan sätta in en ny från sin leverantör...

  17. #317
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Bildemonteringarna har väl helt enkelt inte motivationen till att betala dyra pengar för Tech2 som krävs för urgifte, och dessutom sitter de ibland kanske med bilar som är så krockskadade att det ändå inte skulle gå att koppla upp sig mot systemen i bilen för urgifte.

    Du kan ju kolla upp vad en ny singel-cd-spelare kostar, men jag har svårt att tro att det blir billigare.
    (montera den kan du göra själv dessutom och sedan bara åka in till verkstad som har Tech2 för programering)
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  18. #318

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Är ganska så säker på att cd spelaren inte är ingift i bilens system.
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  19. #319

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hej!
    Mitt AMP1 har gett upp helt, började med att högtalarna gav upp men nu startar inte stereon ens längre... (REJÄLT ROSTIG)
    Länge funderat att uppgradera och nu blir det av,
    tänkte försöka att installera en 1din stereo där CD läsaren skall sitta i fronten.
    Är det någon som har färg koderna på högtalarna (de små fram och bak)
    och i vilken enhet de sitter i? (enheten bakom klimatfronten eller radio delen överst)

    har plockat isär å testat lite, tänkte först köpa en MOST Loopback Connector
    http://etadyne.com/product-mostloop.htm
    men efter att ha läst lite funderar jag inte om det går att tjuvkoppla fibern som är tänkt att gå till cd läsaren direkt tillbaka för att göra loopen hel.
    vet inte om detta går ännu, någon som provat?
    har försökt att hitta någonstans att sätta cdläsaren men den får inte plats bredvid handskfacket.,

    Tanken var att koppla orginal stereon till centern högtalaren fram för att få alla ljud
    då jag inte vet hur petig besiktningen är över att dessa ska finnas?

    Funkar det skall jag försöka lägga upp lite bilder på allt

  20. #320

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Har ni lyckats koppla om för att slippa köpa fiber Loopback Connector.
    och för den delen gömma undan CD spelaren.
    blinkers-ljudet och stereon fungerar nu som den skall igen
    Dock utan hela registret då stereon tror att det finns ett AMP1
    SÅ nu väntar de roliga. Dra kreditkortet och montera in

    För att hjälpa andra passade jag på att ta lite bilder.

    Började plocka bort allt för att skapa mig en uppfattning om hur allt sitter ihop och hitta alla kablar jag behöver senare


    för er som vill veta hur man plockar löst allt
    http://www.youtube.com/watch?v=Bs3xDaMnQ9w
    Rekommenderar starkt att som videon visa använda något slött för jag slant med min skruvmejsel
    var försiktig då ni plockar lös gallret till ventilationen, min lossna och det är ett
    piller att få ihop allt igen

    Skruvade tillbaka EHU i hållaren utan cd1 för provmontering



    ser rätt bra ut, bara hoppas på att det rymms och går att få till det snyggt



    för att ta reda på hur allt var kopplat gjorde jag ljustestet



    Hitta denna etikett så jag kunde lista ut vilket håll det går



    för er som undrar mer kring hur loopar fungerar
    http://www.sparkfun.com/tutorials/224

    Nu vet vi att TX är sända, vilket är 1 på alla fiber kontakter, 2 för in (RX)
    Loopen går ICM->amp1 ->(amp2 om du har ett)-> EHU -> cd 1->ICM

    Snodde Fiber kontakten från CD1 (går att ta loss genom en pinnspärr)
    och satte dessa kablar till EHU då dessa var lagom längd och jag ville bli av med all extra utrustning,
    för att flytta enskilda fiber ur kontakten var det bara att trycka upp den blå spärren och vikka ur dem


    där jag flytta utgående till ingånde på EHU så jag fick en loop med endast de 2 enheterna.
    Nu skall här handlas!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •