Sidan 12 av 29 FörstaFörsta ... 2101112131422 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #221
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tack för tipsen Chriz.
    Hur gör man adaptrar menar du?
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

  2. #222
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hur fanken gör man när man ska editera sina inlägg?

    I alla fall, nya kontakter för att kunna "snäppa på" på originalkablaget. Vart hittar man det?
    Har googlat men blir inte klok på det.
    För man kan väl bara "klicka" isär originalhögtalaren från sladdhärvan och sen klicka på en ny? Eller är det lödda anslutningar in i högtalaren.
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

  3. #223
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Det är lödda anslutningar, bara att klippa av nära högtalaren då längden ej är väl tilltagen.
    Köper du KS35 så finns allt du behöver där i paketet för att få ihop det hela med nya högtalarna igen (skarvkabel med rätt anslutningar på och även hyllsor som man sätter sina kabeländar i och sedan bara klämmer ihop med lämplig platt tång).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  4. #224
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Det är lödda anslutningar, bara att klippa av nära högtalaren då längden ej är väl tilltagen.
    Köper du KS35 så finns allt du behöver där i paketet för att få ihop det hela med nya högtalarna igen (skarvkabel med rätt anslutningar på och även hyllsor som man sätter sina kabeländar i och sedan bara klämmer ihop med lämplig platt tång).

    Ahh så bra, då förstår jag
    Beställde ett par kicker ks35 nyss
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

  5. #225
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Om man inte vill klippa så gör man adaptrar som sagt, då kan man enkelt stoppa tillbaks original sen när bilen ska säljas samt att det blir enklare att koppla in nya högtalarna med mer kabel, original är rätt snålt tilltagen.



  6. #226

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    hejsan alla kunniga!
    har nyss köpt en saab 9-3 -01 och vill byta ut högtalarna direkt. precis som alla saab ägare vet så är det ju inte mycket djup i orginal högtalarna.
    jag har 2 x 3,5" i panelen och 6x9" där bakom om jag fattat rätt. har inga i dörrarna men kablar är ju fördragna ut dit, vilket är skönt.
    jag hade tänkt byta ut mina 3,5or till amegas, låter det bra?
    men jag vill även få in 5,25or (som jag antar ska sitta i dörrarna?) och nya 6x9or.
    hur gör jag detta snabbt, relativt problemfritt och inte för dyrt? tacksam för svar!

  7. #227
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    wicce: Denna tråden handlar om ljud i ng9-3 (MY03-MY06 precis som det står i trådämnet), du har köpt dig en og9-3.
    Forumets sökfunktion kan nog hjälpa dig att finna den information du söker i andra trådar.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #228
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Satte i mina kicker i helgen. Gick rätt så smärtfritt faktiskt. Ska slipa till lite på högtalargallrens undersida för att den lilla koaxhögtalarens plastring tar emot lite. Blir lite taskig passform på gallret när det sätts tillbaks.

    Ljudmässigt så upplever jag mer detaljer samt att man kan spela rätt så högt utan att det låter illa. Så en liten förbättring blev det allt
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

  9. #229

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hej jag har en 9-3 v6 årsm 06 skulle med någon här har bytat dumpventil har hört att de inte ska vara bra att byta den. Är inte så insatt motormässigt. E glad för alla svar..



    mvh Martin

  10. #230
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av -SkåneMartin-
    Hej jag har en 9-3 v6 årsm 06 skulle med någon här har bytat (på korrekt svenska heter det "bytt" // forumets sökfunktion) dumpventil har hört att de inte ska vara bra att byta den. Är inte så insatt motormässigt. E glad för alla svar.
    Prova att posta din fråga istället under rätt forumsektion och i en egen tråd istället för en som handlar om ljudsystemet så blir det nog lättare att få svar.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  11. #231

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hejsan!

    Ska sätta i 3,5or och vill inte klippa kablarna, och några säger att man kan göra egna adapters, men vart hittar man såna stift att sätta i orginalkontakten?

  12. #232
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 630

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    OK, biltema, jula mm

  13. #233
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Gnosjö
    Inlägg
    52

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Har haft min 9-3SS -03 i knappt tre veckor. Har 150W-systemet original men fick med ett AMP2 så jag tänkte slänga i ett par 6x9". Min fråga är var högtalarkablarna tar vägen? Har haft loss hela hatthylletyget men där finns inget.

    Ser ut som föregående ägare varit och försökt koppla in eftermarknadsslutsteg då jord och strömkabel är klippta precis mot kontakten som går in i AMP2. Ny kontakt är beställd. Kanske sparar jag tid genom att skarva och dra egna högtalarkablar?
    Mattias Nordenström
    SAAB 9-3 Aero 2005

  14. #234
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Så vitt jag vet så är det inga högtalarkablar dragna till hatthyllans basar om man inte har stora systemet från fabrik. Så du får nog lov att dra egna, jag har då inte sett några i min bil. Tänk på att du även kommer få lov att koppla om lite fiber vid AMP1 (tror jag det är) och programmera om systemet med en TECH-II.

  15. #235
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Gnosjö
    Inlägg
    52

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Så vitt jag vet så är det inga högtalarkablar dragna till hatthyllans basar om man inte har stora systemet från fabrik. Så du får nog lov att dra egna, jag har då inte sett några i min bil. Tänk på att du även kommer få lov att koppla om lite fiber vid AMP1 (tror jag det är) och programmera om systemet med en TECH-II.
    Suveränt snabbt svar!

    TECH-II var jag medveten om att de måste greja med, men vad är det jag måste koppla om vid AMP1? Det är 10 år sedan jag senast grejade med bilstereo och då var det inget fiber...
    Mattias Nordenström
    SAAB 9-3 Aero 2005

  16. #236
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Fibersystemet som skickar informationen mellan enheterna i ljudsystemet är en så kallad O-bus, datan går alltså i som en cirkel. För att systemet ska fungera så får denna inte vara bruten, då kommer ingen information någonstans. Därmed så kan du inte bara koppla in din AMP2 utan du måste leda om signalen som går vid AMP1 (tror jag det är) så att den går vidare via AMP2.

  17. #237
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Gnosjö
    Inlägg
    52

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Okej, då är jag med. Får gräva lite i det så kanske jag ser vad som ska ändras, annars återkommer jag :-)
    Mattias Nordenström
    SAAB 9-3 Aero 2005

  18. #238
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    29

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Chrester
    Varit en sväng hos MDS nu men han var mer inne på diskanter i i-panelen samt riva dörrpanelen och byte av högtalare där. Sen ett delningsfilter utöver det hela.
    Med jobb och allt så hamnade vi på 4 - 5000:-. Inte riktigt vad jag har lust med just nu.

    Tänkte beställa ett par från nätet istället och se vad det kan ge.
    Vad tror ni om de här?
    Kicker KS35
    http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10146

    eller kanske:
    JL Audio C2-350X
    http://nardik.se/produkt/JL-Audio-C2-350X

    Passar bägge sorterna utan problem?
    Hei. Hentet min "nye" 9-3 SS 2004modell i går og ble glad da jeg så at bilen har slutsteg fram og bak (original saab) og mange høyttalere. Dette betyr vel at bilen har "prestige 300"?
    Jeg kan ingenting om Hz, Ohm, watt, bass eller koaxial, og trenger derfor idiotsikker veiledning i forhold til hvilke høyttalere jeg bør handle inn og hvilke av originalhøyttalere det er noen vits i å bytte ut for en enkel oppgradering. Jeg har linket inn et innlegg som hjelper meg godt på vei når det gjelder de to høyttalerne i ytterkant av instrumentbordet. Kan noen gi samme konkrete produkttips til hvilke ettermarkedshøyttalere jeg skal velge(gjerne også kicker hvis de passer rett inn i originalhull), for å oppgradere lyden videre andre steder i bilen (dører og hattehylle, foran ved SID)? Jeg bytter bare høyttalere, ikke slutsteg og annet. Jeg skjærer ikke i innredningen. Høyttalerne må passe i originale hull.

    Håper på hjelp. Mvh Morten

  19. #239
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jadu morrun, inte lätt det här. Har du 4st högtalare i hatthyllan bak också? Om så så borde du ha prestige 300 systemet efter vad jag läst.

    Vill du pilla själv så är nog enklaste att sätta in de jag tipsade om tidigare i tråden (kicker).
    De passade väldigt bra rakt i.

    Jag var ju förbi en bil-ljudsexpert och han vill sätta i diskanter i hatthyllan och kraftigare högtalare i dörrarna till att börja med. Men då kostar det ju en slant.

    Svårt att säga vad som passar dig bäst. Vill du bara förfina ljudet lite eller vill du ha ett rejält lyft?
    Någon annan som kan tipsa kanske?
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

  20. #240
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Edit: diskanter i instrumentbrädan ska det vara.
    Kan ju inte editera mina inlägg än :/ Sry.
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •