Sidan 10 av 29 FörstaFörsta ... 8910111220 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #181

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Måste be om hjälp jag med känner jag! Har köpt en 93 cab 04 med det lilla ljudsystemet i 150W alltså, Vill nu koppla in ett extern slutsteg och bas! Vad jag har förstått så finns det inga Aux kablar ut och koppla på remoten måste vara ett helvete?!

    Har försökt läsa i faq,en men jag fattar fan inte vart man ska koppla på slutsteget!

    Tack för all hjälp!!

  2. #182

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av KillerDempa
    Måste be om hjälp jag med känner jag! Har köpt en 93 cab 04 med det lilla ljudsystemet i 150W alltså, Vill nu koppla in ett extern slutsteg och bas! Vad jag har förstått så finns det inga Aux kablar ut och koppla på remoten måste vara ett helvete?!

    Har försökt läsa i faq,en men jag fattar fan inte vart man ska koppla på slutsteget!

    Tack för all hjälp!!
    Ljudsignaler till steget får du tjuva från dörrhögtalarna på valfritt sätt, jag klippte mina kablar och satte ihop dom igen med en extra ny kabel som gick till steget. Har du ingen högnivå ingång i steget behöver du en hög- till lågnivå adapter. Remoten finns säkert flera lösningar på, jag tog den jag tyckte var enklast, ta från säkringshållaren på vänster sida i skuffen. Tog från säkringen längst ner till vänster (7.5A).


    Har en egen fråga också. Har dragit kabel för AUX för ett tag sen och fått den aktiverad. Dock så startar bilen alltid med radion på trots att AUX användes senast. Jag kan inte heller välja AUX via ICM2 utan måste gå via knappen på ratten, är det så för alla?

  3. #183
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    1

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hej!
    Jag har en 9-3 SS Vector -03, jag är lite osäker på om det är AS1,2 eller 3. Såg att du skrev att AS1 låter skit och det gör verkligen mitt system men jag har även 6x9" monterade i hatthyllan och dem är original monterade, så innebär det att jag har AS3 i min bil?
    SAAB 9-3 SS Vector -03 (På garaget)

  4. #184
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Kan man montera in en vanlig stereo i bilen som har växlare original? går det att styra den via knapparna på ratten då via någon specialkablage?
    Kör: Saab 9-3 2,0T SC 2006

  5. #185
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    6850

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    Har problem med stereon i min 9-3a och hoppas på hjälp!
    Historien är att en dag var stereon helt död. Nu har jag efter felsökning byt AMP1 och stereon starta men när man spelar högt så sprakar det ur vänster dörr men om man vrider balansen till vä så försvinner det? Vrider man sen balansen till hö så sprakar det där istället men om balansen är i mitten sprakar det bara i vänster dörr. Allt annat låter bra. Kan ju knappast högtalrna som är sprängda? Är det AMP1 som inte får ut rätt effekt så det sprakar? Någon som har tips?
    kolla så inga kablar glappar, låter som ett sådant problem.
    kolla vid högtalare och vid amp1

    MVH//Andreas
    Har exakt samma problem fast höger sida, bilen är en sc 06a, har provat dra ur kontaktstycket ur amp1 då slocknar navin och pluggat i igen så startar stereon men felet består? Några andra kablar hittar jag inte bara 1 kontakt
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  6. #186
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    4

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Har en 9-3 SS Vector -05 Som jag har premium 70 anläggningen (3,5" fram, 4" bak o ICM1 som HU (ingen display förutom i SID). Vill koppla in baslåda på enkelt sätt i bilen men som jag tolkar det måste jag skaffa AMP1 isf för att kunna få bas till dörrhögtalare men får inte djupbas ändå? Finns det ingen lösning för att bara kunna få lågnivå eller högnivå för att kunna koppla in sub och steg? Om jag förstått saken rätt kan jag inte koppla in AMP2 heller om bilen inte kommer med AMP1 från fabrik.

    Mvh/

    Salle
    9-3 SS Vector 1,8t -05

  7. #187
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    4

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Det brukar ju ibland kunna finnas tillverkare av boxar/omvandlare/kabelsatser eller motsvarande som löser sådana "problem" annars
    9-3 SS Vector 1,8t -05

  8. #188
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 607

    FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hur stor är basen som sitter i reservhjulsbaljan?
    Någon som provat att byta element i den lådan och eller kopplat in ett kraftigare slutsteg för att få lite bättre tryck?

  9. #189
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    426

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Onico
    Har en fråga angående AMP2.

    Har 150W systemet (mellan). årsmodell -03.
    Om jag får tag på en amp2, kan jag då koppla in den bak i skuffen för att driva 2 6*9 i hatthyllan. Jag menar, om det är samma kablage på alla bilar oavsett modell ljudsystem? Är det framdraget redan?

    För då räcker det väl bara att få tag på en amp2 koppla in den och sen driva högtalarna bak i hatthyllan?

    Någon här som kan säga om det är möjligt att det är så som jag har beskrivit?

    tack på förhand
    Kablaget till AMP2 finns, men du lär behövs kablar till högtalarna och dessutom ett par 6x9or som kan spela djupbas, original är rätt svårslagna på den punkten. Utöver AMP2 så behövs racket den sitter i samt locket framför och säket nåt mer, samt en programering med TECH-II.


    Citat Ursprungligen postat av DonPedersen
    Hej!
    Jag har en 9-3 SS Vector -03, jag är lite osäker på om det är AS1,2 eller 3. Såg att du skrev att AS1 låter skit och det gör verkligen mitt system men jag har även 6x9" monterade i hatthyllan och dem är original monterade, så innebär det att jag har AS3 i min bil?
    Om det är original 6x9or och du har ett steg till vänster i skuffen så är det stora ljudsystemet, SS3 (Prestige 300). Ska spela på rätt skapligt om jag inte mins fel, visserligen inte i närheten av ett lite bättre eftermonterat system men okej för att vara original.


    Citat Ursprungligen postat av Wicked
    Kan man montera in en vanlig stereo i bilen som har växlare original? går det att styra den via knapparna på ratten då via någon specialkablage?
    Ny enhet går inte att koppla in rakt på originalkablaget, nej. Det krävs en ISO-kontakt som du själv måste dra kablar till, och att få den att fungera ihop med rattknapparna blir också en del pyssel då du måste klippa och klistra och få in kablarna i nåt interface som förstår signalerna.


    Citat Ursprungligen postat av SSSS
    Har en 9-3 SS Vector -05 Som jag har premium 70 anläggningen (3,5" fram, 4" bak o ICM1 som HU (ingen display förutom i SID). Vill koppla in baslåda på enkelt sätt i bilen men som jag tolkar det måste jag skaffa AMP1 isf för att kunna få bas till dörrhögtalare men får inte djupbas ändå? Finns det ingen lösning för att bara kunna få lågnivå eller högnivå för att kunna koppla in sub och steg? Om jag förstått saken rätt kan jag inte koppla in AMP2 heller om bilen inte kommer med AMP1 från fabrik.

    Mvh/

    Salle
    Nej lågnivå kan du inte få ut, du kan visserligen koppla in dig på högtalarna i hatthyllan men det blir inte vidare bra då signalen dit är delad vid 120Hz. Vettigaste lösningen är en AMP1, då kan du iaf få ut en signal som är delad vid 40Hz, alltså nästintill fullregister. Eller så bygger du ett nytt system vid sidan av original.


    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Hur stor är basen som sitter i reservhjulsbaljan?
    Någon som provat att byta element i den lådan och eller kopplat in ett kraftigare slutsteg för att få lite bättre tryck?
    Årsmodell? På dom äldre var det en 10", nu tror jag att det är en 5,25".

  10. #190
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 607

    FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Chriz är en kung som kommer in och dammar av lite frågor
    Min är en 07a och mitt ögonmått säger mig att det inte är en 5,25a iaf hur fasen kan man kalla det bas överhuvud taget :S

    Några erfarenheter på att byta den eller steget?

  11. #191
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    426

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Gör så gott jag kan. Var just ut och kikade i pappas 9-3SC -10 och där sitter det dubbla basar i en protad låda, ser ut att vara ungefär 5,25" stora. Spelar på bra ändå tycker jag, trots den löjliga storleken. Men konen var väldigt V-formad (= stor konarea) och slaglängden såg ut att vara rätt skaplig. Dom tror jag inte man tjänar på att byta, isåfall till Focals Utopia BE 13 WS men då går EN sån på 3300kr och jag tvivlar på att originalsteget räcker till åt ett par såna. Så det blir dyrt!

  12. #192
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 607

    FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jaha så pass tycker men bas är lite sladdrig eller vad man ska säga… släpig kanske är rätt ord, vill ha mer attack. Ska kolla någon dag å se om man kan mäta hur många liter lådan är på.

  13. #193

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Min tanke är att ta högnivå signalen från främre dörrhögtalarna in i en omvandlare... men hur gör man med kabeln till dörrhögtalarna? kan man skarva ihop både kabeln från amp1 + kabeln till högtalaren + en extra kabel då till omvandlaren? hoppas ni förstår mig! (3 kablar ihop i en skarv) dvs bara skarva på en signalkabel (högtalarkabel) extra på det befintliga och ändå kunna köra ljud till dörrhögtalarna?
    kan det bli ploppljud när man går till ett externt slutsteg såhär?

    Tacksam för snabbt svar!
    Mvh

  14. #194
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    426

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Ja du kan koppla ihop alla tre, eller rättare sagt du klipper inte dom till dörrarna utan skalar bara bort isoleringen och lindar en ny kabel runt och löder fast, den kabeln drar du sen till omvandlaren.

  15. #195

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tack för svar! Det blir nog kanon! Hur kommer man lättast åt högtalarkablarna?

  16. #196
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    426

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Innan dom går ut i dörren, ta bort plastkåpan vid förarens vänsterfot samt passagerarens högerfot så kommer du åt kabelstammarna. Däri finns högtalarkablarna, tvinnade med varandra (den ena helfärgad och den andra med ett vitt streck). Kan tyvärr inte säga vilken färg då det verkar variera beroende på år, månad dag och montörens humör...

  17. #197

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    tack för tipset!
    då blir det ganska långa "skarvkablar" till omvandlaren..
    ja man har sett vissa som skriver vilka färger det är på kablarna.. man kanske inte kan lita på det?
    mvh

  18. #198

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jag va och rotade efter högtalarkablarna idag innan dom går ut i dörren.. Och i den härvan var det bara 1 par kablar som var tvinnade! Ca 0,75mm2 kabel area.. Dock va båda "randiga".. Vad är det för kabel area på kablarna?

  19. #199
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    426

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jag skulle nog vilja säga att högtalarkablarna är 1-1,5mm2 iaf. Men testa att skala av lite isolering på den ena av kablarna och kör sen en resistansmätning mot kablarna i dörrarna. Då ser du om det är högtalarkablarna eller ej.

  20. #200

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Ja man vågar väll inte plocka dörrsidan pga alla airbags! Då hade man sett direkt vad det e för några kablar.. Men det måste va dom jag hittat! Men jag får tacka för din hjälp!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •