Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Saab 9-3 -03, 1.8t och 2.0t samma motor?

  1. #21
    Steg 6 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 999
    Kolla på BMW, dom har ju också en del modeller med lite vilseledande siffror på bagageluckan! Kommer inte ihåg exakt nu... men det är väl 320 från -02 & framåt som har 2,2 liters maskin, 318 som är en 2 liters. 523 som är 2,5 liters!

    Rätta mig om jag har fel, men jag är nästan säker

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    695
    Sverige är 2,0L förlovade land. Eller har jag fel?
    Har för mig att 1,8L motorer är storsäljare i t.ex. Tyskland, Italien m.fl. (Europa kort och gott)

    Därav verkar det enligt mig logiskt att ha en 1,8t för att "spränga" sig in på den marknaden.
    Man skall inte underskatta en psykologiska marknadsföringen.

    Detta är bara spekultationer från mig.

    Mvh /Tim (med två bellman innanför västen)

  3. #23
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    382
    Medlem#
    6182
    Citat Ursprungligen postat av Julleruff
    Jag tror i alla fall att det hela har med ekonomi att göra som henrikg säger.

    "Samma" motor istället för 2 olika innebär ju:
    - "Halva" utvecklingskostnaden
    - Större serier vid in-/uppköp
    - Färre lagerplatser
    - En line i motorfabriken (Gjutformar m m)
    - Motorbyggarna behöver bara lära sig att bygga en motor
    - Större flexibilitet på bilbyggarlinan, 1,8t eller 2,0t blir ju till först när programvaran tankas ner.

    Finns säkert ännu fler besparingsmöjligheter och själ..............

    Blir en dyr laddtrycksmätare om man ändå tänkt chippa!!

    Är inte 1,8i en Opel-motor SAAB blivit påprakade?
    Helt rätt 2 motoralternativ till kostnaden av en är bra buisness...
    Och dom flesta konsumenterna trivs med att det står 1.8t på b-luckan
    även om det är en 2 liters..

    Att säljaren sa det till dig Miicke var ju sjysst....med tanke på vad du säger om han

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    594

    Re: Saab 9-3 -03, 1.8t och 2.0t samma motor?

    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    På MY2003 är det samma sw i bägge
    Hur menar du nu? Utveckla gärna detta lite. Du påstår att 1,8an och 2,0an har lika dan mjukvara för motorstyrdonet och därmed samma effekt/vrid?
    Samma effekt vrid sa jag inte.Ligger vridmoments kurvor för både 150 och 175.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    126
    Hmmm, menar du att det ligger SW för båda effekterna i alla motorer?

    Dvs att 1,8t har SW för 175 hk i sig förutom 150 hk och tvärtom för 2,0t?

  6. #26
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 785
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Julleruff
    Hmmm, menar du att det ligger SW för båda effekterna i alla motorer?

    Dvs att 1,8t har SW för 175 hk i sig förutom 150 hk och tvärtom för 2,0t?
    Precis så är det.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    126
    Ah, grymt!!

    Snälla, säg att det är så på -07 också å att man ska med tändningen påslagen blinka en gång vänster, två höger medans man håller inne clear-knappen till sid'en och pumpar på bromsen eller motsvarande för att byta till 175 hk!!

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    594
    Kortfattat så är det så här.Du begär ett vridmoment med gaspedalen sen finns det olika saker som begränsar detta kan vara knackningar, topfart mm samt att det finns 4 moment kurvor ,150hkman,150hkaut,175man,175aut sen väljs alltid lägsta moment för situationen för aktuell motortyp.Så det är liksom bara en SW.Detta är inget nytt för Saab både T5/T7 har stöd för olika effekt vrid uttag beronde på Man/Aut.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    594
    Citat Ursprungligen postat av Julleruff
    Ah, grymt!!

    Snälla, säg att det är så på -07 också å att man ska med tändningen påslagen blinka en gång vänster, två höger medans man håller inne clear-knappen till sid'en och pumpar på bromsen eller motsvarande för att byta till 175 hk!!
    Nej på MY -07 ligger det bara Moment kurvor för en motorvariant och motsvarande för Aut.

    Jag har skrivit om detta minst 5ggr tidigare kanske dags att någon lägger in i FAQ?

  10. #30
    Min gissning är att 1.8t-beteckningen på Saab till viss del är till för att knyta an till VAG's 1.8t-maskiner, då de effektmässigt är jämförbara (och populära alternativ). Dock bara en gissning...
    Helt övertygad om att det är just precis så det är.
    Tror att många kommer och frågar efter 1,8 och tycker att 2,0 är lite stor motor.
    Brilliant av Saab, helt lysande faktiskt.
    "Impossible is a word to be found only in the dictionary of fools." Napoleon

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    224
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Bara programvaran som skiljer. Och 2,0t har turbomätare medan 1,8t inte har turbomätare. Jag tycker att alla Saabar med turbo(även lågtrycks o högtrycksturbo) borde ha turbomätare.
    Äsch, man vänjer sig av vid den där. Stjäl bara uppmärksamheten från varvräknaren...

    Mvh

    KK
    Laddtryck är ju inte intressant. Det är bara hur lång tid man har på sig innan det är dags att plocka en ny... Själv har jag fullt förtroende för mjukvarukillarna på SAAB/Nordic och deras utnyttjande av alla sensorer.

    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

  12. #32
    Jag har 2.0t och har inte turbotryckmätare

  13. #33
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    4 003
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av mpennala
    Jag har 2.0t och har inte turbotryckmätare
    Och du har en 9-3:a?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    126
    Kan inte släppa detta helt....

    Detta innebär att om jag monterar en 2,0t -07 styrbox i min 1,8t -07 och gifter samman dessa så har jag en fullt fungerande 2,0t??

    Tänker jag fel?
    Fungerar detta bara i teorin eller också i praktiken?

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    7 196
    Citat Ursprungligen postat av Julleruff
    Kan inte släppa detta helt....

    Detta innebär att om jag monterar en 2,0t -07 styrbox i min 1,8t -07 och gifter samman dessa så har jag en fullt fungerande 2,0t??

    Tänker jag fel?
    Fungerar detta bara i teorin eller också i praktiken?
    Du tänker fel.
    De är inte så lätt att få fram 175hk effekten i en 150 hk 1,8t.
    De är betydligt lättare att trimma bilen från någon av trim firmorna.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    http://www.garaget.org/?car=159077
    http://www.garaget.org/?car=47297 Körde denna innan!

  16. #36
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 785
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Julleruff
    Detta innebär att om jag monterar en 2,0t -07 styrbox i min 1,8t -07 och gifter samman dessa så har jag en fullt fungerande 2,0t??
    Du behöver inte ens byta box. Programvara för 1,8t och 2,0t finns i boxen redan. Men det är både enklare och billigare att hälla i ett program från en trimelverantör och få drygt 200 hk istället.

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    814
    För mig jag hört att 1,8l motorn hade namnet för att det skulle bli billigare i tysklande eller nått annat land med skatten eller nått i den stilen.
    Nått sånt vill ja minnas.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    814
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av Julleruff
    Detta innebär att om jag monterar en 2,0t -07 styrbox i min 1,8t -07 och gifter samman dessa så har jag en fullt fungerande 2,0t??
    Du behöver inte ens byta box. Programvara för 1,8t och 2,0t finns i boxen redan. Men det är både enklare och billigare att hälla i ett program från en trimelverantör och få drygt 200 hk istället.
    Visst är det lättare men kommer det att "klaffa" funka till 100%?
    Forumet är väl mer eller fullt med problem bilar som är trimmade av 3e parts trim leverantörer.
    Känns för många tryggare att köra med orginal saab program menar jag.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  19. #39
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 785
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av Julleruff
    Detta innebär att om jag monterar en 2,0t -07 styrbox i min 1,8t -07 och gifter samman dessa så har jag en fullt fungerande 2,0t??
    Du behöver inte ens byta box. Programvara för 1,8t och 2,0t finns i boxen redan. Men det är både enklare och billigare att hälla i ett program från en trimelverantör och få drygt 200 hk istället.
    Visst är det lättare men kommer det att "klaffa" funka till 100%?
    Forumet är väl mer eller fullt med problem bilar som är trimmade av 3e parts trim leverantörer.
    Känns för många tryggare att köra med orginal saab program menar jag.
    Om man är ute efter trygghet skall man inte öka effekten alls.

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 754
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Julleruff
    Kan inte släppa detta helt....

    Detta innebär att om jag monterar en 2,0t -07 styrbox i min 1,8t -07 och gifter samman dessa så har jag en fullt fungerande 2,0t??

    Tänker jag fel?
    Fungerar detta bara i teorin eller också i praktiken?
    Det är inte så lätt att få bilen att acceptera "fel" box eller momentkurva i och med att styrenheten kan identifiera vilken bilmodell den sitter i och således vilken momentkurva den ska använda.

Liknande ämnen

  1. Samma motor i 9000 -88 som OG900? (Motor fråga!!!????)
    Av NaNooK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 22:56
  2. motor i saab 93 2,0I samma som 900 2,0I?
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 14:41
  3. Är de samma motor på saab 9000 2.3 LTT och vanlig 2.3turbo??
    Av LTT-170hk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 01:27
  4. Saab vs Opel diesel. Samma motor??
    Av Richi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 23:52
  5. 93 Viggen motor & 95 aero motor(99-00)= samma?, eller in
    Av Tamii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 23:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •