Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Värdering 9-3SS Aero 2006

  1. #1
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936

    Värdering 9-3SS Aero 2006

    Hej hopp!

    Funderar på att byta bil.

    Beg marknaden inenhåller få eller i stort sett inga sådana bilar som min. (Se garangetlänken nedan.) De flesta 06:or är ju SC. Så det finsn knappt något att jämföra med. Min har gått ca 2 800 mil och togs ut den 1 mars i år.
    Bytbil innehåller tre objekt. En som gått 6 100 mil för 269 000 en som gått 1 200 för 324 900 och en som gått 600 mil för 299 900.

    Vad är rimligt kontantpris på privatmarknaden eller som inbytespris mot en bil med ungefär samma värde?

    Om jag byter in kommer det att göras med 17" fälgar och utan interiöra Hirschdetaljer.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 270
    Kan inte ge något pris, men kan ju leka moraltant iaf

    Det är alltid vansinne att byta ut en NY bil efter så kort tid. Har du någon speciell anledning till bytet...tex ska ha barn och behöver kombi? Eller är du bara trött på den?

  3. #3
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936
    Om det är vansinne eller inte har lite att göra med om bilen är ny.
    Det väsentliga är vad man gett för den i inköpspris.

    Orsaken till bytet är sug efter en cab och att jag tror det är förmånligare att köpa en cab så här års.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 270
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Om det är vansinne eller inte har lite att göra med om bilen är ny.
    Det väsentliga är vad man gett för den i inköpspris.

    Orsaken till bytet är sug efter en cab och att jag tror det är förmånligare att köpa en cab så här års.
    Självklart är det så. Men hur bra pris du än fick på Saaben så blir det nog en ganska dålig affär att byta iaf, eller fick du sånt kanonpris?

  5. #5
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936
    Fick ett bra pris men tänker inte gå in mer på det. Listpris på bilen var i alla fall ca 396 000 kr vid köpet.

    Frågan är vad jag kan räkna med att få för bilen nu! Har man ingen uppfattning alls om det kanske man inte bör ha någon uppfattning om det blir en bra eller dålig affär.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 270
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Har man ingen uppfattning alls om det kanske man inte bör ha någon uppfattning om det blir en bra eller dålig affär.
    Bilaffär är ALLTID en dålig affär. Finns bara dåliga eller mindre dåliga bilaffärer. Om man nu inte pratar specialbilar förståss.

    Men, ska inte tjafsa om det mer nu .

    Men har du kollat http://www.bilpriser.se ?

  7. #7
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Har man ingen uppfattning alls om det kanske man inte bör ha någon uppfattning om det blir en bra eller dålig affär.
    Bilaffär är ALLTID en dålig affär. Finns bara dåliga eller mindre dåliga bilaffärer. Om man nu inte pratar specialbilar förståss.

    Men, ska inte tjafsa om det mer nu .

    Men har du kollat http://www.bilpriser.se ?
    Jo precis. Hade alla räknat på vad det egentligen kostar att ha bil hade de flesta åkt taxi...

    Har kollat bilpriser och kan konstatera att deras handlarpris ligger långt under vad handlare faktiskt begär.

    EDIT. OCH TILL ER SOM UNDRAR Och SKICKAR PM - NEJ INGA LÖSA DELAR SOM FÄLGAR ETC PÅ BILEN ÄR TILL SALU.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 759
    Hej!

    Inte för att vara sån, men borde inte tråden ligga här?
    http://forum.saabturboclub.com/viewforum.php?f=7


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    824
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Om det är vansinne eller inte har lite att göra med om bilen är ny.
    Det väsentliga är vad man gett för den i inköpspris.

    Orsaken till bytet är sug efter en cab och att jag tror det är förmånligare att köpa en cab så här års.
    Finns ju en ganska trevlig Hirsch cab till salu, byte rakt av?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  10. #10
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Om det är vansinne eller inte har lite att göra med om bilen är ny.
    Det väsentliga är vad man gett för den i inköpspris.

    Orsaken till bytet är sug efter en cab och att jag tror det är förmånligare att köpa en cab så här års.
    Finns ju en ganska trevlig Hirsch cab till salu, byte rakt av?
    Jo, har sett den och den är väldigt trevlig bortsett från att de har målat den i fel färg...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 922
    Du borde nog få runt 290-300 för din kärra tycker jag, privat alltså...

    Inbytespriset är lite knivigare eftersom alla handlare vill tjäna pengar så om du byter in den mot en cabbe som ligger på 300.000 så kan du räkna med att få runt 250-260 för din....

    Vad blir det för cab? Saab? Färg?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 325
    Jag tror tyvär att det är att lägga ribban lite väl högt att satsa på 290-300k om du skall sälja privat. Det är ju inte direkt så att folk springer efter Sedanen, sen så finns det ju motsvarande SC för ungefär samma peng att köpa. Att den endast rullat 2000 mil är det inte så många som bryr sig om, den är fortfarande inte ny (hade kanske kunnat komma undan med ca 3-400 mil). Jag skulle gissa på rimligen ca 265, kanske 275 med rätt köpare. Sen att du plockar bort alla godbitar gör ju inte saker bättre direkt.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 325
    Gällande inbytespris så tror jag inte du skall räkna med mer än ca 240, max 250k. Hade själv min Aero -05 inne på värdering efter ca 7-8 mån, fullt utrustad exkl lucka och tele. Fick den värderad till ca 230k och den hade då endast gått 16-1700mil. Jag hade ju då dessutom Ferritasystemet på samt Nordic-trim i bilen, vilket de i och för sig inte betalar extra för, men endå.

    Du befinner dig ju i samma sits, bara det att nu VET man dessutom att det finns en Facelift interiört, samt att det kommer komma en exteriör facelift till MY08.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 922
    Tror nog att det är ganska många som vill ha en sedan eftersom de är så sällsynta. Jag skulle t.ex. aldrig köpa en SC eftersom jag inte har familj eller har behov av lastutrymmet.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 325
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Tror nog att det är ganska många som vill ha en sedan eftersom de är så sällsynta. Jag skulle t.ex. aldrig köpa en SC eftersom jag inte har familj eller har behov av lastutrymmet.
    Säger du inte emot dig själv nu eftersom du säger att de är så sällsynta. Det måste ju betyda att de inte är särskilt eftertraktade. Sen SC:n kom är det ju rätt lätt att räkna antalet nya SS på vägarna = inte många. Däremot finns det ju en uppsjö av SC:s så i mina ögon ser jag det som att efterfrågan är mycket större på SC än på SS.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  16. #16
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Tror nog att det är ganska många som vill ha en sedan eftersom de är så sällsynta. Jag skulle t.ex. aldrig köpa en SC eftersom jag inte har familj eller har behov av lastutrymmet.
    Säger du inte emot dig själv nu eftersom du säger att de är så sällsynta. Det måste ju betyda att de inte är särskilt eftertraktade. Sen SC:n kom är det ju rätt lätt att räkna antalet nya SS på vägarna = inte många. Däremot finns det ju en uppsjö av SC:s så i mina ögon ser jag det som att efterfrågan är mycket större på SC än på SS.
    Klart är att det sålts många Aero 2,8T i SC utförande och få SS. Jag tycker dock inte att man kan dra några säkra slutsatser om hur efterfrågan på begagnatmarkanden kommer att bli. Att det sålts få SS talar för att fler (som köper ny bil) vill ha en SC men att begagnatutbudet för SS är litet talar samtidigt för att de som verkligen vill ha en begagnad sedan har mindre att välja på.

    Det handlar nog ändå mest om att hitta rätt köpare, eftersom det är en relativt exklusiv bil det handlar om. Din SC är väl ett bra exempel Johnken. PA hade den ute för försäljning ganska länge innan någon som förstod sig på (och hade råd) slog till.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 325
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Det handlar nog ändå mest om att hitta rätt köpare, eftersom det är en relativt exklusiv bil det handlar om. Din SC är väl ett bra exempel Johnken. PA hade den ute för försäljning ganska länge innan någon som förstod sig på (och hade råd) slog till.
    Absolut är det så. Som du säger kan man inte läsa ut allt för mycket om hur nybilsförsäljningen är relaterat till begagnatmarknaden. Dock så tycker jag det verkar som att handlare inte direkt har det överdrivet lätt att bli av med 9-3 Aero SC med priser på runt 300k så jag tror inte man ska förvänta sig någon rush efter en SS. Sen kan man ju säga att jag när jag köpte P-As skåp betalade väsentligt mycket mindre än vad motsvarande (exkl. hirsch-trim, vinge, sänkning, BBS 20" etc etc etc) kostade hos en handlare. Tror fortfarande inte du till dags dato har/hade kunnat komma över en SC i så bra skick som min för liknande peng jag la in.

    Närmaste jag kom på Bytbil med jämförbar utrustning och liknande mil var ca 50k ifrån det jag la för min, då med relativt mycket tillbehör (som man inte får mkt extra för vid försäljning)

    Jag hoppas dock verkligen att du kan få ut en saftig peng för din SS, så fin som den ser ut. Sen även så du kan köpa dig en fräsch Cab att pilla vidare på.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  18. #18
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Jag hoppas dock verkligen att du kan få ut en saftig peng för din SS, så fin som den ser ut. Sen även så du kan köpa dig en fräsch Cab att pilla vidare på.
    Några 300 000 är givetvis inte realistiskt att få ut för min bil. Det inser jag.
    Men ett byte rakt av mot en 04 aero cab med ett handlarvärde runt 275-290 vore väl inte omöjligt.
    Är bara i drömmarlandet än så länge men jag har impulshandlat bilar förr så man vet aldrig...

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 325
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Jag hoppas dock verkligen att du kan få ut en saftig peng för din SS, så fin som den ser ut. Sen även så du kan köpa dig en fräsch Cab att pilla vidare på.
    Några 300 000 är givetvis inte realistiskt att få ut för min bil. Det inser jag.
    Men ett byte rakt av mot en 04 aero cab med ett handlarvärde runt 275-290 vore väl inte omöjligt.
    Är bara i drömmarlandet än så länge men jag har impulshandlat bilar förr så man vet aldrig...
    Tycker jag låter som en mkt möjlig affär. Skulle nog tro att handlaren mer än gärna tar in en bil med fabriksgarantier, samt med få mil på mätaren. Sen att din är en av de mest eftertraktade färcombon'a gör ju inte saken sämre.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  20. #20
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Jag hoppas dock verkligen att du kan få ut en saftig peng för din SS, så fin som den ser ut. Sen även så du kan köpa dig en fräsch Cab att pilla vidare på.
    Några 300 000 är givetvis inte realistiskt att få ut för min bil. Det inser jag.
    Men ett byte rakt av mot en 04 aero cab med ett handlarvärde runt 275-290 vore väl inte omöjligt.
    Är bara i drömmarlandet än så länge men jag har impulshandlat bilar förr så man vet aldrig...
    Tycker jag låter som en mkt möjlig affär. Skulle nog tro att handlaren mer än gärna tar in en bil med fabriksgarantier, samt med få mil på mätaren. Sen att din är en av de mest eftertraktade färcombon'a gör ju inte saken sämre.
    Gäller bara att hitta en cab i samma fina färg-combo.

Liknande ämnen

  1. värdering 9-5 aero SC -04
    Av Tim900turbo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 22:16
  2. Värdering av 9-3 Aero -02
    Av Agneman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 15:23
  3. Värdering 9-3 SS Aero V6 -08
    Av Spizen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 18:30
  4. Värdering 9-5 Aero
    Av Conny i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •