Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Maptun Biopower konverterings kit 9-5 2.0t 2002-2006

  1. #1

    Maptun Biopower konverterings kit 9-5 2.0t 2002-2006

    Hei, er det noen som kan informere hvor bra dette fungerer og går det å starte bilen når det er minus grader?

    Mvh Tore

    taa@hoegh.com

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Flyttar till Motor och motorstyrning.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 900
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Flyttar till Motor och motorstyrning.

    Mvh

    KK
    Svara mannen istället, du som har erfarenhet.

    Mvh Stoffe

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 874
    Medlem#
    891
    KKs bil är väl en Biopower orginal Dvs ej konvertad bensinare.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 346
    Nu vet jag inte rtiktigt hur BSR och Maptun gör, men min bil på E85-mappen blir lite tjurig när det är ordentligt kallt ute. Eftersom man på trimfirmornas program skall kunna blanda E85 / Bensin i valfri mix så får man väl annars pytsa i lite mer bensin under de kallare perioderna...?
    This profile is dead...

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    KKs bil är väl en Biopower orginal Dvs ej konvertad bensinare.
    Exakt. Har ej personligen testat någon "BioPower"-konverterad kärra, endast bilar med rena etanolprogram hittills.

    Med originalspridare kan jag inte föreställa mig att det är några direkta kallstartsproblem, knappast heller med grönisar. Med större doningar krävs det som sagt lite mer pill...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 346
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Med originalspridare kan jag inte föreställa mig att det är några direkta kallstartsproblem...

    ...det hela gäller nog inte spridarna, utan etanolens förmåga att övergå i gasform när det är kallt...?
    This profile is dead...

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Med originalspridare kan jag inte föreställa mig att det är några direkta kallstartsproblem...
    ...det hela gäller nog inte spridarna, utan etanolens förmåga att övergå i gasform när det är kallt...?
    Nja, jag menade bara att det verkar vara betydligt enklare att få till kallstart med små spridare än med lite redigare doningar...

    Sen har vi ju haft på tok för lång sommar för att få tid till kallstartsmappning.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 346
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Nja, jag menade bara att det verkar vara betydligt enklare att få till kallstart med små spridare än med lite redigare doningar...

    Mjaooe... Det är nog som sagt inte det det hänger på. Att få bilen att starta är ju inga problem oavsett spridarstorlek, men att ta sig in på exakt lambda 1 (enligt SBP's önskemål) med 1.800cc-spridare är ju marigt ur precisionssynpunkt (blir lite som att fylla på ett nubbeglas med en brandslang lixom), men att få bilen att starta och gå i sig är ju en baggis...


    Citat Ursprungligen postat av KK

    Sen har vi ju haft på tok för lång sommar för att få tid till kallstartsmappning.

    :-)

    Det är väl bl.a. det som skiljer biltillverkarna mot de små tunerföretagen... Stora kylrum med kontrollerad miljö fungerar ju mitt i sommaren oxå... :-)
    This profile is dead...

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Mjaooe... Det är nog som sagt inte det det hänger på. Att få bilen att starta är ju inga problem oavsett spridarstorlek, men att ta sig in på exakt lambda 1 (enligt SBP's önskemål) med 1.800cc-spridare är ju marigt ur precisionssynpunkt.

    Det är väl bl.a. det som skiljer biltillverkarna mot de små tunerföretagen... Stora kylrum med kontrollerad miljö fungerar ju mitt i sommaren oxå... :-)
    Jo, precis. Men med originalspridare kan man ju "kika lite" hur Saab har gjort, vilket man inte kan göra när man mer får börjar från scratch.

    Kanske skulle hyra isbaren på Nordic Light för mappning?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Funkar perfekt med 465cc spridare och -15c iaf

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Med originalspridare kan jag inte föreställa mig att det är några direkta kallstartsproblem...

    ...det hela gäller nog inte spridarna, utan etanolens förmåga att övergå i gasform när det är kallt...?
    Fast det kan ju spridarvalet påverka. En vätska kan ju få "gasformsliknande egenskaper" fast de inte övergår till gasform, och det är vad som händer i insugsröret. Så har man små spridare med högt tryck så får man mindre droppar i det spraymoln som kommer ur spridaren, och mindre men fler molekylkluster spridda i förbränningsrummet underlättar kallstarterna. Så därför ger jag KK rätt i sitt resonemang.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Funkar perfekt med 465cc spridare och -15c iaf
    Jo, men grönisar går t.o.m. att köra med originalprogram på 9-5...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Er det noen som har kjørt langt med maptun/bsr, og er det noen fare for slitasje på ventilstyringer eller andre komponenter dvs kommer motoren troligen gå like manga mil før reparasjoner.

    Mvh Tore

  15. #15
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 204
    Sasse på Nordic är antagligen den som kört flest mil med "fulkonverterad" 9-5 2,0 M-02. Han kan säkert ge input om detta.

    Den bilen går rakt av med E85 program.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    551
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Sasse på Nordic är antagligen den som kört flest mil med "fulkonverterad" 9-5 2,0 M-02. Han kan säkert ge input om detta.

    Den bilen går rakt av med E85 program.

    /F
    Oj du verkar ha bra koll på hur långt och hur mycket alla testat

    Vore ju roligt att få reda på hur mycket BSR samt Maptun testat?

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 346
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Vore ju roligt att få reda på hur mycket BSR samt Maptun testat?
    Hoppas att Du har hyffsad koll på den ena av de två firmorna i alla fall... :-)
    This profile is dead...

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    551
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Vore ju roligt att få reda på hur mycket BSR samt Maptun testat?
    Hoppas att Du har hyffsad koll på den ena av de två firmorna i alla fall... :-)
    Visst har jag det Men är ju liksom svårt att säga något om någon annan.

  19. #19
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 204
    BSR snackar mest om att de kört långt med Volvo på etanol. Saabar har vi varken hört eller sett någonting om.


    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    551
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    BSR snackar mest om att de kört långt med Volvo på etanol. Saabar har vi aldrig hört någonting om.

    /F
    Kan nog inte komma på någon anna trimfirma som började köra trimmade Saabar på etanol innan BSR inte offeciellt i alla fall Jag började ju 2002 på strippen och då var jag helt ensam om det på typ alla tävlingar.

Liknande ämnen

  1. maptun steg2 biopower
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 13:45
  2. 9-5 2006 fram ljus på 9-5 2002 passar dom?
    Av onelegidiot i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •