Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fördelare och/eller DI??

  1. #1

    Fördelare och/eller DI??

    Tjena!

    Är helt ny på detta forum...

    Nybliven SAAB-ägare, och mycket nöjd!

    Har lite svårigheter med att läsa, skriva och att hålla långa förklaringar i huvet... En medfödd defekt.
    Hoppas därför att ni har lite överseende om svaren på mina frågor redan finns i forumet...

    Dessutom är jag ganska okunnig på bilar!

    Har sökt på forumet men är ändå inte säker på följande:

    Har jag fördelare och rotor på min bil? (Hade tänkt byta, men hittar dom inte)

    Det sitter ett rött "lock" på toppen, som jag förmodar e "DI"?
    Har d ena med d andra att göra??


    Min bil är en 9000 CDE 2.3t 170 hkr 1997

    Tack på förhand!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    574
    Du har så rätt så. Det sitter en tändkasset på din skönhet.
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 653
    Du har därför ingen rotor, lock eller kablar.

    Byta stift är det enda du kan göra.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802
    Hej !

    Genast måste då pekpinnarna fram....
    När du byter tändstift är det villkorslöst NGK som gäller.
    I normalfallet brukar BCPR7ES-11 funkar bra, i ärskilda fall kan man behöva ett tändstift som är snäppet varmare, BCPR6ES-11
    Gap 1.10 mm
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Jag har alltså INTE fördelare och rotor?

    När ja gick till mekfirman slog dom på mitt regnr och fick upp att ja skulle ha det! Alltså köpte jag, men hittade ingenstans att sätta dit/byta...

    Har bytt stift till NGK. Satt andra i, INTE NGK, och det blev MÄRKBAR skillnad.
    Gick jämnare både under gång och på tomgång..

    Tack för väldigt snabba svar!!

    Så nu får ja väl lämna tbax grejorna..

    CS snart igen!

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Citat Ursprungligen postat av Hackspett
    Jag har alltså INTE fördelare och rotor?

    När ja gick till mekfirman slog dom på mitt regnr och fick upp att ja skulle ha det! Alltså köpte jag, men hittade ingenstans att sätta dit/byta...

    Har bytt stift till NGK. Satt andra i, INTE NGK, och det blev MÄRKBAR skillnad.
    Gick jämnare både under gång och på tomgång..

    Tack för väldigt snabba svar!!

    Så nu får ja väl lämna tbax grejorna..

    CS snart igen!
    Du har inte fördelare och rotor hur mycket de än slår in det på datorn!
    Säger DrBoost att NGK gäller villkorslöst så skulle jag definitift köra på dem och inget annat!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 653
    Citat Ursprungligen postat av Hackspett
    Jag har alltså INTE fördelare och rotor?

    När ja gick till mekfirman slog dom på mitt regnr och fick upp att ja skulle ha det! Alltså köpte jag, men hittade ingenstans att sätta dit/byta...

    Har bytt stift till NGK. Satt andra i, INTE NGK, och det blev MÄRKBAR skillnad.
    Gick jämnare både under gång och på tomgång..

    Tack för väldigt snabba svar!!

    Så nu får ja väl lämna tbax grejorna..

    CS snart igen!
    Bytte du stift lär du väl har märkt om det var kablar eller en stor grunka du fick ta bort för att komma åt stiften?

    Hur som kan du hälsa mekfirman att de är kvalitetssäkrade som en Öst-Tibetansk hängbro. (Vilka lallande fånar det finns. "Proffs på bilar" tjenamoss..)
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Hehehe!

    Ja, jag kan inte svara för deras certifiering, men jag får nog kolla här innan jag köper nåt nästa gång!

    (Och för tydlighets skull ska jag säga att jag satt i NGK enligt rekommendation!
    O som sagt märkbar förbättring!
    Läste nånstans att just tändstiften fungerar som nån slags givare/avkännare..?)

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Citat Ursprungligen postat av Hackspett
    Hehehe!

    Ja, jag kan inte svara för deras certifiering, men jag får nog kolla här innan jag köper nåt nästa gång!

    (Och för tydlighets skull ska jag säga att jag satt i NGK enligt rekommendation!
    O som sagt märkbar förbättring!
    Läste nånstans att just tändstiften fungerar som nån slags givare/avkännare..?)
    Oj, läste lite knasigt, läste tvärt om Jag ska nog gå och lägga mig nu...

Liknande ämnen

  1. o-ring fördelare
    Av mrsniper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 20:35
  2. Hjälp fördelare.
    Av rallyf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 09:07
  3. DI eller Fördelare?
    Av Rejvscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 17:57
  4. fördelare t8 på t16?
    Av Tottetee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •