Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hjälp med recept på lagom potent T8

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340

    Hjälp med recept på lagom potent T8

    Hej!

    Har i dagarna köpt en T8 Special av en god vän. Bilen är nybesiktad (i torsdags) och har inga fel eller brister med utsläpp och liknande. Dock känns den lite trött rent allmänt.
    Jag undrar således om trim till denna maskin. Men det verkar svårt att skrämma upp T8 spisarna. Är ute efter reflektioner och tips av folk på forumet som vässat sina T8:or.

    Det recept jag kan få ut ur huvudet är följande:

    3" hela vägen med batteriböj
    Moddad APC
    Tillägsinsprutning
    Sportfilter
    Kina IC (Har redan en sådan från gamla bilen)

    Turbobyte blir inte aktuellt då jag inte jagar super höga effekter.

    Kom med reflektioner och inlägg!
    Vart får jag tag på tillägsinsprut då speedparts inteverkar sälja det separat?

    MVH Nils

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Billigaste lösningen på bränslebristen torde vara att byta hela sprutet till ett LH från 900 T16.

    Ett tillskottsprut blir dyrare och med LH kan du säkert få bilen att gå finare och snålare än att köra med K-jet som bas.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Detta är ett billigt recept som fungerar gott till lite vardagskörning

    9k ic
    JT3"
    Borrad luftburk med orginalfilter
    Omkopplad KS-ventil/er som ger extra bränsletillförsel från ett givet laddtryck.
    Modifierad APC med spikdiod

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Billigaste lösningen på bränslebristen torde vara att byta hela sprutet till ett LH från 900 T16.

    Ett tillskottsprut blir dyrare och med LH kan du säkert få bilen att gå finare och snålare än att köra med K-jet som bas.

    /David
    Ska jag byta till LH byter jag nog hela motorn till T16 i sånna fall. Men tyvärr är det ju såå mycket jobb om man inte har gjort det förr. Har även läst en projekttråd här på forumet om en t8 special som fick t16 motor som aldrig har startat

    Mvh NILS

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Detta är ett billigt recept som fungerar gott till lite vardagskörning

    9k ic
    JT3"
    Borrad luftburk med orginalfilter
    Omkopplad KS-ventil/er som ger extra bränsletillförsel från ett givet laddtryck.
    Modifierad APC med spikdiod
    kan du berätta hur man får till omkopplade KS-ventiler? Vet som sagt noll om k-jet och T8. Verkar som du förstått vad jag menar med mer effekt. Ska som sagt inte köra ifrån ferraris men kanske en standard T16 i alla fall...

    Mvh Nils

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    www.vestgote.se under Motormek finns det beskrivet hur man kopplar in kallstartsventiler för extrasoppa.
    Lysande skrivet.

    Ur besiktningssynpunkt skulle jag föredra ett löstagbart extrasprut för att slippa strul. En variant vore att trolla ihop ett MegaSquirt-baserat extrasprut, då slipper du krusa Speedparts.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Samtidigt ska du veta att taktvenilen kommer strypa bränslet om han märker att lambdavärdet drar iväg,vid fullgas så är lambdan avstängd men fullt håller man ju inte jämt...
    /M
    Akta skinnet!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Detta är ett billigt recept som fungerar gott till lite vardagskörning

    9k ic
    JT3"
    Borrad luftburk med orginalfilter
    Omkopplad KS-ventil/er som ger extra bränsletillförsel från ett givet laddtryck.
    Modifierad APC med spikdiod
    Vad gör spikdioden i APC:n? Har moddat APC:n på min T8 men vet inte ifall spikdioden följer med i "bara" uppgradering.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Billigaste lösningen på bränslebristen torde vara att byta hela sprutet till ett LH från 900 T16.

    Ett tillskottsprut blir dyrare och med LH kan du säkert få bilen att gå finare och snålare än att köra med K-jet som bas.

    /David
    Ska jag byta till LH byter jag nog hela motorn till T16 i sånna fall. Men tyvärr är det ju såå mycket jobb om man inte har gjort det förr. Har även läst en projekttråd här på forumet om en t8 special som fick t16 motor som aldrig har startat

    Mvh NILS
    Det är det inte, absolut inte. Mkt lite el som skall kopplas.
    Fattar inte varför alla skall riva hela motornät osv, helt onödigt. Allt du behöver är bränslehärvan.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Citat Ursprungligen postat av jöjjeman
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Detta är ett billigt recept som fungerar gott till lite vardagskörning

    9k ic
    JT3"
    Borrad luftburk med orginalfilter
    Omkopplad KS-ventil/er som ger extra bränsletillförsel från ett givet laddtryck.
    Modifierad APC med spikdiod
    Vad gör spikdioden i APC:n? Har moddat APC:n på min T8 men vet inte ifall spikdioden följer med i "bara" uppgradering.
    Spikdioden börjar att blinka/lyser till, när din motor spikar. Mkt bra att ha speciellt om man "budgettrimmar" med extra KS-ventiler och kanske orginal IC


    Hukta på en kabel på pin19 i din APC-box

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Billigaste lösningen på bränslebristen torde vara att byta hela sprutet till ett LH från 900 T16.

    Ett tillskottsprut blir dyrare och med LH kan du säkert få bilen att gå finare och snålare än att köra med K-jet som bas.

    /David
    Ska jag byta till LH byter jag nog hela motorn till T16 i sånna fall. Men tyvärr är det ju såå mycket jobb om man inte har gjort det förr. Har även läst en projekttråd här på forumet om en t8 special som fick t16 motor som aldrig har startat

    Mvh NILS
    Det är det inte, absolut inte. Mkt lite el som skall kopplas.
    Fattar inte varför alla skall riva hela motornät osv, helt onödigt. Allt du behöver är bränslehärvan.
    Har väntat ett tag med att svara på detta inlägg eftersom jag ville höra mig för och få mer "kött på benen".

    Som jag har förstått det så måste jag (förutom att koppla bränslehärvan) även bygga en ny fuelrail med mera.

    Kom med mer kritik, kan som sagt noll om k-jet och T8

    Mvh Nils

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Billigaste lösningen på bränslebristen torde vara att byta hela sprutet till ett LH från 900 T16.

    Ett tillskottsprut blir dyrare och med LH kan du säkert få bilen att gå finare och snålare än att köra med K-jet som bas.

    /David
    Ska jag byta till LH byter jag nog hela motorn till T16 i sånna fall. Men tyvärr är det ju såå mycket jobb om man inte har gjort det förr. Har även läst en projekttråd här på forumet om en t8 special som fick t16 motor som aldrig har startat

    Mvh NILS
    Ja, du behöver bygga en ny fuelrail men det är också det enda krångliga med en LH konvertering.

    Det är det inte, absolut inte. Mkt lite el som skall kopplas.
    Fattar inte varför alla skall riva hela motornät osv, helt onödigt. Allt du behöver är bränslehärvan.
    Har väntat ett tag med att svara på detta inlägg eftersom jag ville höra mig för och få mer "kött på benen".

    Som jag har förstått det så måste jag (förutom att koppla bränslehärvan) även bygga en ny fuelrail med mera.

    Kom med mer kritik, kan som sagt noll om k-jet och T8

    Mvh Nils
    Ja, du behöver bygga en ny fuelrail. I övrigt är det väldigt simpelt med en LH konvertering på T8.

  13. #13
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    jag kommer efter att min t16 maskin i den vita blivit färdigtbyggd, bygga lh 2.4 påä min 900 special, då kommer jag även tillverka en fuelrail som passar t8:an, och jag skulle kunna göra fler för dom som är intresserade.

    det som behövs göra mer för att t8:an ska kunna använda sig av LH är att borra upp spridarhålen i insuget för att få dom eletroniska spridare att passa, alternativt kan man även ta av en bit för att få ner spridarna längre ner.

    annars är det väl inge speciellt, jo, LH har ju en tempgivar ei insuget som inte alls ser ut som den K-jet har, så man får fixa en lösning på det, möjligtvis en adapter.

    edit: bränsleslangarna måste förlängas också, lättast är att klippa av bränsleslangar från en bil som har 16 ventilars motorn, spelar iongen roll om det är i16 eller t16, dock inte från 2.1 liters motorn då dom ser annorlunda ut. och sen köpa bränsleskarvar, vet inte riktigt vad dom heter, men man kan skarva bränsleslangar med dom iaf, jag köpte dom på Helmia lastbilar före 20 kr /st,

    Edit 2: Pm;a om ni vill ha mer information, blev lite rörigt ovan för jag har lite brottom men kände att ämnet var så intressant så jag orkade inte hålla mig , ni kan även höra av er om ni är sugna på en fuelrail som passar till t8 insuget... puh

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234
    Men går det att få igenom en t8 med LH hos SBP?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  15. #15
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Men går det att få igenom en t8 med LH hos SBP?
    nej, därför kan det vara bra att ha kvar dom gamla K-jet prylarna och återmontera det inför besiktning, lite krångligt men helt klart värt det.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    www.vestgote.se under Motormek finns det beskrivet hur man kopplar in kallstartsventiler för extrasoppa.
    Lysande skrivet.

    Ur besiktningssynpunkt skulle jag föredra ett löstagbart extrasprut för att slippa strul. En variant vore att trolla ihop ett MegaSquirt-baserat extrasprut, då slipper du krusa Speedparts.
    Hejsan,
    en riktigt bra och lärorik sida, tackar
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    jag fick ut ca 260 hk i min saab 99 rallye turbo som jag byggde med k.jetronic gick som satan å var absolut inga problem. så jag fattar inte varför du ska slänga i en t16??
    läs om min gammla rally bil på
    www.saabrally.se
    saab 900 den sista riktiga saaben

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    737
    Citat Ursprungligen postat av turbo niklas
    jag fick ut ca 260 hk i min saab 99 rallye turbo som jag byggde med k.jetronic gick som satan å var absolut inga problem. så jag fattar inte varför du ska slänga i en t16??
    läs om min gammla rally bil på
    www.saabrally.se
    Fick du ut 260hk med dom "specsen" jag hittade:

    *B-motor med Turbo . Renoverad och balanserad . Toppen gjord av Trollspeed.Orginal grenrör samt Wastgate . Grupp A Turbo med vattenkylning .900 Intercooler . Större oljekylare . Ny 3-raders kylare för bättre kylning . Lättat svänghjul . 3" Avgas med 1 st Simonsdämp . *

    Eller står det nått mer nån annanstans?
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  19. #19
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    Citat Ursprungligen postat av turbo niklas
    jag fick ut ca 260 hk i min saab 99 rallye turbo som jag byggde med k.jetronic gick som satan å var absolut inga problem. så jag fattar inte varför du ska slänga i en t16??
    läs om min gammla rally bil på
    www.saabrally.se
    det syns ju på bilderna att du har elektroniska insprutare

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    haha ne det sitter sånna på insuget men de var aldrig inkopplade tänkte ha dom som extra tillägs sprut men det behövdes aldrig.
    saab 900 den sista riktiga saaben

Liknande ämnen

  1. Mat-Tråden! Hjälp med recept.
    Av K.Andersson i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 20:45
  2. lagom till löningsdagen så börjar bilen igen, hjälp!
    Av Joelk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 16:37
  3. Hur mycket effekt är lagom?
    Av Sasse i forum Allmänt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 23:20
  4. Lagom varm
    Av merl i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 11:15
  5. LAgom låg 9-5 kombi
    Av airflowfredde i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 08:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •