Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tädningslås på väg att ge upp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11

    Tädningslås på väg att ge upp?

    9000 -92.

    Har de senaste månaderna lagt märke till att om jag stoppar i nyckeln och vrider runt tändningen (till valfritt läge) och sedan vrider tillbaka till läget längst till vänster, så kan jag inte vrida den åt höger igen. Måste då ta ut nyckeln och stoppa i den igen. För att förklara lite enklare: om jag kör bilen, stannar och stänger av tändningen, så kan ja inte starta igen utan att ta ut/sätta i nyckeln. Man ser att själva låscylindern liksom "poppar upp" nån millimeter när man tar ut nyckeln.

    Har inte brytt mig så mycket eftersom tändningen fungerar som den ska. Men idag hände något skumt när jag skulle starta. Vred runt nyckeln som vanligt och startmotorn drog runt som den skulle. Men efter ca 1 sekund dog motorn helt i typ ½ sekund och kom igång igen och sen funkade den som den skulle. Har ingen förklaring till detta fenomen, batteriet är i bra skick och den har aldrig gjort så innan. Så därför kom jag att tänka på att det kanske är tändingslåset som börjar spöka.

    Nån som upplevt nåt liknande? Kan man rädda tändningslåset innan det är "för sent"? Och varför måste jag ta ur/sätta i nyckeln??
    9000 CD 2.3 -92 Svart (såklart)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    757
    så har det varit på alla mina 9000 så om du ska stanna och radion ska dö eller liknande så vrid nyckeln mellan helt av och off finns ett litet mellan läge då kan du vrida som vanligt igen
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Att nyckeln måste tas ur innan man kan vrida om igen tror jag är helt normalt = så det ska va.
    Är precis så på min med.

    Men utöver det har mitt tändningslås en rolig finess...
    Kan nämligen ta ur och sätta i nyckeln precis som jag vill, i vilket läge som helst!

    Känns inte som att detta är riktigt normalt, eller?

    Tips på åtgärder?
    Inget ja bryr mig om egentligen, men jag tycker alltid det är kul när saker funkar som de ska.

    mvh
    Tobbe

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Hmm, nu blir jag lite konfunderad... Tror inte mitt tändningslås betett sig såhär innan, tror det började för nån månad sedan... Och min kompis som haft en 9000 tidigare kunde inte heller minnas att han var tvungen att plocka ur nyckeln och sätta i den igen om han stannat och ville slå på tändningen igen... eller håller jag bara på att bli senil?

    Nån annan som kan stämma in med hur era tändningslås beter sig?
    9000 CD 2.3 -92 Svart (såklart)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Att nyckeln måste tas ur innan man kan vrida om igen tror jag är helt normalt = så det ska va.
    Är precis så på min med.

    Men utöver det har mitt tändningslås en rolig finess...
    Kan nämligen ta ur och sätta i nyckeln precis som jag vill, i vilket läge som helst!

    Känns inte som att detta är riktigt normalt, eller?

    Tips på åtgärder?
    Inget ja bryr mig om egentligen, men jag tycker alltid det är kul när saker funkar som de ska.

    mvh
    Tobbe
    Ang ditt tändningslås så är det slut..

    till trådskaparen det har varit så på mina 9000 nu ( 3 st ) men du får tro va du vill men så tror iaf ja att det är.
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Att nyckeln måste tas ur innan man kan vrida om igen tror jag är helt normalt = så det ska va.
    Är precis så på min med.

    Men utöver det har mitt tändningslås en rolig finess...
    Kan nämligen ta ur och sätta i nyckeln precis som jag vill, i vilket läge som helst!

    Känns inte som att detta är riktigt normalt, eller?

    Tips på åtgärder?
    Inget ja bryr mig om egentligen, men jag tycker alltid det är kul när saker funkar som de ska.

    mvh
    Tobbe
    Ang ditt tändningslås så är det slut..
    Du, den tanken har slagit mej med....
    Men som sagt, inget som stör mig egentligen.

    Någon med ett garranterat väl fungerade tändningslås som kan svara på om det ska vara så som BadCash besriver?
    Det är min gissning iaf!

    mvh
    Tobbe

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    264
    har ett problem med min ng900, när man sätter sig i bilen och ska sätta i nyckeln så vill inte själva låscylindern åka ner (den ska väl ner ngn MM).. Så kan inte ens vrida om nyckeln om man inte håller på att juckar med den i en timme.. Vad finns att göra???
    Audi A4 allroad

  8. #8

    tändningslås

    När tändningslåset kärvar och jävlas bör man byta omg.
    Om man smörjer brukar det kärva ihop totalt och det
    blir borrmaskin för att byta.
    Görs bytet i tid är det bara en liten spärr som man trycker in med nyckeln
    i första läget.

    mvh
    loca

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    757
    [quote=SAAB_POWER]
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Citat Ursprungligen postat av "SAAB_POWER":ji9gvz8q
    Att nyckeln måste tas ur innan man kan vrida om igen tror jag är helt normalt = så det ska va.
    Är precis så på min med.

    Men utöver det har mitt tändningslås en rolig finess...
    Kan nämligen ta ur och sätta i nyckeln precis som jag vill, i vilket läge som helst!

    Känns inte som att detta är riktigt normalt, eller?

    Tips på åtgärder?
    Inget ja bryr mig om egentligen, men jag tycker alltid det är kul när saker funkar som de ska.

    mvh
    Tobbe
    Ang ditt tändningslås så är det slut..
    Du, den tanken har slagit mej med....
    Men som sagt, inget som stör mig egentligen.

    Någon med ett garranterat väl fungerade tändningslås som kan svara på om det ska vara så som BadCash besriver?
    Det är min gissning iaf!

    mvh
    Tobbe[/quote:ji9gvz8q]

    haha bra det iaf

    jadu nu har jag testat på min 3:e bil igen och det är så man måste ta ut nckeln om man har vridit helt tillbaka så måste man ta ur nyckeln för att starta igen... så då kan vi nog säga att det är så eller ?
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Köpte en CSE-95 dec -98. sista månaden jag ägde denna började tändlåset bete sig som ovan. Åkte in till snabbservicen i Akalla. De var helt oförstående, för så SKA det vara.
    Till saken hör att jag hade tagit loss och smörjt upp ALLT då rattlåset börjat tröga sig några gånger.

    Enligt saabmecken är det vanligt att denna spärrfunktion börjar tröga väldigt snabbt.

    Dvs. när man vridit av tändningen SKA man ta ur nyckeln. Annars kan man inte vrida om direkt igen. Detta ínfördes först på Automater men borde finnas från MY94 och framåt på alla. Enligt akalla.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200
    Om man slår av motorn och bara har radion på måste man alltid vrida nyckeln längst till vänster och sen kan man starta igen. Inte behöver man ta ut den? Det blir till att kolla senare ikväll när jag orkar gå ner till garaget i -30C

    //Jenz
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Ahr du en automat är chansen stor att du har spärren. Men ge fan i å smörja för mycket, för då kanske det börjar funka. Min börja funka efter 7 år igen men då va bilen redan 10 bast.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •