Har för några dagar sedan köpt en Saab 900 2.0T -94 med Sensonic låda. Bilen har gått 17200 mil.

Ibland när jag lägger i en växel blir det bara friläge. Växellådan är inte trög eller låter konstigt utan fungerar i övrigt felfritt. Men ibland när jag lägger i antingen backen eller 4:an eller 5:an (har för mig att det hänt även på 2:an eller 3:an) så blir det endast friläge. Växellådan känns helt normal och det känns som växeln har gått i perfekt men när man gasar är det endast friläge. Efter att jag har lagt i en annan växel och försökt några gånger så fungerar den som vanligt igen.

Har själv ingen aning om vad det är för fel så alla tipps uppskattas. Pratade med Saab i Malmö, men det gav ingenting. Mekanikern svarade att han inte hade en aning om vad det var för fel och att en felsökning kostar 1500:-, men att det förmodligen skulle kosta 20.000:- att åtgärda felet. Låter som hederligt skitsnack...

En annan sak också, när man kör iväg på 1:an från stillastående, klonkar det ibland till lite. Någon som vet vad det kan vara?

mvh
/Daniel