Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: fläktmotor ACC

  1. #1

    fläktmotor ACC

    Har efter lite mätande konstaterat att fläktmotorn på min 9000 är trasig. Det var strax över 12v till motorn men den gick inte. Givetvis så startade den när jag demonterat allt men den måste åtgärdas ändå. Tyvärr råkade jag bryta sönder en plastdetalj på fläkthuset..
    Så jag undrar..
    Vad gör jag med motorn? Att ta en på skroten verkar meningslöst om den går sönder igen efter några månader. Så kan man köpa nya någonstans eller ska man lämna in den för renovering?

    Dessutom undrar jag om nån vet något lim som jag kan använda till plasten på fläkthuset? Vanligt superlim fungerar väl knappast?

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: fläktmotor ACC

    Citat Ursprungligen postat av drerkle
    Har efter lite mätande konstaterat att fläktmotorn på min 9000 är trasig. Det var strax över 12v till motorn men den gick inte. Givetvis så startade den när jag demonterat allt men den måste åtgärdas ändå. Tyvärr råkade jag bryta sönder en plastdetalj på fläkthuset..
    Så jag undrar..
    Vad gör jag med motorn? Att ta en på skroten verkar meningslöst om den går sönder igen efter några månader. Så kan man köpa nya någonstans eller ska man lämna in den för renovering?
    Saab tillhandahåller nya fläktmotorer... Du kan väl kolla om kanske mekonomen eller nån också har, men annars är det som sagt Saab.

    Speedparts har också.

    Det är väl de bästa tipsen.


    Tar du en från skroten så vet du som sagt inte hur länge den håller, men om du tar en så se till att ta från en bil som har låga mil.


    Citat Ursprungligen postat av drerkle
    Dessutom undrar jag om nån vet något lim som jag kan använda till plasten på fläkthuset? Vanligt superlim fungerar väl knappast?
    Superlim funkar säkert utmärkt. (Beroende lite på vad det är för bit som lossnat förstås). Gärna Epoxie eller liknande så håller det säkert jättebra.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200
    Bytte fläktmotorn på en kompis 9000 i höstas, tog en från skroten som verkade bra. Fick dock inget miltal på bilen, så det är sant som ni säger att man inte vet hur länge den håller. Var jävligt bökigt att få bort den gamla motorn iaf Men det löser sig, det gjorde de för oss.

    En bra sida om du inte gjort de förr: http://www.saab9000.com/procedures/v...wer/blower.php

    //Jenz
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

Liknande ämnen

  1. kolen på fläktmotor
    Av krejsii i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 02:27
  2. byta fläktmotor 9000
    Av pops i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 22:16
  3. Byte av kupe'fläktmotor.
    Av i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-09, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •