Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: v8 i 9-5?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 331
    Gammalt som gatan.......

    citat:
    År 2005 kommer 9-3 att omfatta fyra modeller. Nästa år kommer en cabriolet och åren därpå en herrgårdsvagn och en terränggående.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    239
    ...och vad har man för växellåda kopplad till den maskinen då?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 392
    Bra fråga om hur den blir o köra med...........? Aldrig hört en Saab ha en V8. Den artikeln är dessutom 4 år gammal nu!!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 794
    Uppdaterad 17 augusti 2002
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  6. #6
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 299
    Medlem#
    4827
    Vet att 9-5 provkördes med V8:an i öknen i USA och även av VD'n för Saab.

    Hans dåvarande kommentar var att motorn gick väldigt bra, men att det blev tokvarmt inne i kupén eftersom den stora motorn endast gick ned i motorutrymmet genom att dom fick plocka bort AC'n har jag för mig o det é tokhett i öknen normalt sett

    Helt fel inriktning ifall Saab försetts med V8:a, kolla va bra det gått för Saab sedan dom introducerade miljöbilen BioPower

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Hans dåvarande kommentar var att motorn gick väldigt bra, men att det blev tokvarmt inne i kupén eftersom den stora motorn endast gick ned i motorutrymmet genom att dom fick plocka bort AC'n har jag för mig o det é tokhett i öknen normalt sett
    De fick dessutom köra med full värme på för att inte motorn skulle koka Varmt o gott.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    731
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Hans dåvarande kommentar var att motorn gick väldigt bra, men att det blev tokvarmt inne i kupén eftersom den stora motorn endast gick ned i motorutrymmet genom att dom fick plocka bort AC'n har jag för mig o det é tokhett i öknen normalt sett
    De fick dessutom köra med full värme på för att inte motorn skulle koka Varmt o gott.
    En perfekt vinterbil
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Visserligen brukar Saab vara bra på att missa alla trender genom att gå sin egen väg. Sedan när de väl viker sig så har marknadens önskemål redan skiftat. Men jag tror ändå inte att det kommer bli aktuellt att börja sälja V8:or i en tid där man varje dag pratar om koldioxidutsläpp. Kanske har de haft och rent av har planer på V8, men när nya 9-5 kommer så inser de nog det politiskt inkorrekta och skickar ut en eventuell färdig V8 genom bakdörren när ingen ser...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    228
    BioPower V8 då?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Citat Ursprungligen postat av kaka
    BioPower V8 då?
    (Jag ser ironin du skrev med , men jag lägger ändå en kommentar rent allmänt.)

    Fast det är ju inte heller så miljövänligt, om det så är E100, eftersom Etanolframställning belastar moder jord på sitt sätt, samt att onödig konsumtion av EN etanolbil gör att en annan bil måste köra bensin istället för etanol ifall efterfrågan är högre än tillgången.

    Så man ska nog fortsätta att jobba mot snålare motorer och inte tänka att problemet är löst bara man går över från bensin till ren etanol.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    228
    Känns som tråden börjar bli liet OT nu, men jag måste bara spinna vidare...
    Jag har hört från olika håll att etanol är energi-negativt, d.v.s. att det går åt mer energi till att producera och transportera den än man får ut av den. Om man tänker ett steg längre, att maskinerna som används för att producera råvaran som etanolen görs av (sockerör m.m.) drivs av bensin/diesel-maskiner med dålig avgasrening i ett fattigt land, gör det ju inte saken bättre. Att sockerrören ofta kommer från Sydamerika väcker ju ännu mer funderingar, det är ju en världsdel som jag inte tror toppar miljökraven på industrin m.m.
    Om mina spekulationer stämmer, går det åt mer oljeprodukter än man får ut etanol. Produktionen sker med gamla maskiner med dålig avgasrening som släpper ut mer skit än om vi kört våra bilar på bensin/diesel istället för etanol.

    Är det så här illa?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •