Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hjälp! Drog sönder låsbulten och får ej bort ventilhattarna

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458

    Hjälp! Drog sönder låsbulten och får ej bort ventilhattarna

    Hej!

    Har nu bytt till mina 17" vinterhjul och det gick visst inte så bra för mig den här gången... Först drog jag sönder ena låsbulten så den sprack i två delar. Jag har dom helt runda Mc Guard-bultarna med spår i. Vad jag har hört ska det vara rätt svårt att få bort den när den har gått sönder?

    Sedan när jag ska fylla på luft visade det sig att ventilhattarna sitter som berg. Jag har hattar i aluminium. Jag har provat att spruta 5-56 på dom utan att det har hjälpt. Jag har även provat att försöka dra loss dom med hylsa och spärrskaft då dom är 6-kantiga, men då drar jag bara runt gummit flera varv och jag är rädd att det ska sönder.

    Någon som har någon bra lösning på dessa problem? Måste väl vända mig till någon däckverkstad?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 644
    Hur länge har ventilhattarna suttit på ? Man ska snurra på dom då och då om dom är gjorda av alu annars blir det såhär. Åk till däckfirman så får dom lösa det åt dig. Får väl sätta i nya ventiler i värsta fall

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    Hur länge har ventilhattarna suttit på ? Man ska snurra på dom då och då om dom är gjorda av alu annars blir det såhär. Åk till däckfirman så får dom lösa det åt dig. Får väl sätta i nya ventiler i värsta fall
    Blir ju svårt om däcket sitter fast på bilen
    Men det kanske de kan lösa också.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av johanbostrom
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    Hur länge har ventilhattarna suttit på ? Man ska snurra på dom då och då om dom är gjorda av alu annars blir det såhär. Åk till däckfirman så får dom lösa det åt dig. Får väl sätta i nya ventiler i värsta fall
    Blir ju svårt om däcket sitter fast på bilen
    Men det kanske de kan lösa också.
    Dom löser nog det också, vi drog av nåra bultar på en polares bil i somras så han fick lämna in den. Föreslog att vi skulle borra ur dom men han var så förbannad så han höll på att explodera så det var nog lika bra att han lämnade in den!
    9-3 2,0t -01

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    735
    Medlem#
    7284

    Re: Hjälp! Drog sönder låsbulten och får ej bort ventilhatta

    Citat Ursprungligen postat av Iceman
    Hej!

    Har nu bytt till mina 17" vinterhjul och det gick visst inte så bra för mig den här gången... Först drog jag sönder ena låsbulten så den sprack i två delar. Jag har dom helt runda Mc Guard-bultarna med spår i. Vad jag har hört ska det vara rätt svårt att få bort den när den har gått sönder?

    Sedan när jag ska fylla på luft visade det sig att ventilhattarna sitter som berg. Jag har hattar i aluminium. Jag har provat att spruta 5-56 på dom utan att det har hjälpt. Jag har även provat att försöka dra loss dom med hylsa och spärrskaft då dom är 6-kantiga, men då drar jag bara runt gummit flera varv och jag är rädd att det ska sönder.

    Någon som har någon bra lösning på dessa problem? Måste väl vända mig till någon däckverkstad?
    Polarn använde dremel för att kapa av ventilhatten. Tog ett tag, för han behövde göra det på alla fyra

    Låsbulten skulle jag nog lämna in bilen för att fixa, annars kan du ju köra med bara 4 bultar

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    495

    Re: Hjälp! Drog sönder låsbulten och får ej bort ventilhatta

    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Citat Ursprungligen postat av Iceman
    Hej!

    Har nu bytt till mina 17" vinterhjul och det gick visst inte så bra för mig den här gången... Först drog jag sönder ena låsbulten så den sprack i två delar. Jag har dom helt runda Mc Guard-bultarna med spår i. Vad jag har hört ska det vara rätt svårt att få bort den när den har gått sönder?

    Sedan när jag ska fylla på luft visade det sig att ventilhattarna sitter som berg. Jag har hattar i aluminium. Jag har provat att spruta 5-56 på dom utan att det har hjälpt. Jag har även provat att försöka dra loss dom med hylsa och spärrskaft då dom är 6-kantiga, men då drar jag bara runt gummit flera varv och jag är rädd att det ska sönder.

    Någon som har någon bra lösning på dessa problem? Måste väl vända mig till någon däckverkstad?
    Polarn använde dremel för att kapa av ventilhatten. Tog ett tag, för han behövde göra det på alla fyra

    Låsbulten skulle jag nog lämna in bilen för att fixa, annars kan du ju köra med bara 4 bultar

    Victor
    Ska han köra med 3 vinter pucker o en med sommar däck?
    Mitt tips är att du lämnar in bilen. Dom har sina små knep. Du blir nog bara arg o sne om du skulle försöka fixa det själv.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 671
    Jag har fått bort mina helt runda låsbultar utan nyckel. Vågar jag berätta hur här utan att någon blir av med hjulen?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 644
    Citat Ursprungligen postat av johanbostrom
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    Hur länge har ventilhattarna suttit på ? Man ska snurra på dom då och då om dom är gjorda av alu annars blir det såhär. Åk till däckfirman så får dom lösa det åt dig. Får väl sätta i nya ventiler i värsta fall
    Blir ju svårt om däcket sitter fast på bilen
    Men det kanske de kan lösa också.
    Menade givetvis efter att däckgubben fått bort däcket din lilla nisse

  9. #9
    [quote=-= Marcus =-]
    Citat Ursprungligen postat av johanbostrom
    Citat Ursprungligen postat av "-= Marcus =-":2y04p1eb
    Hur länge har ventilhattarna suttit på ? Man ska snurra på dom då och då om dom är gjorda av alu annars blir det såhär. Åk till däckfirman så får dom lösa det åt dig. Får väl sätta i nya ventiler i värsta fall
    Blir ju svårt om däcket sitter fast på bilen
    Men det kanske de kan lösa också.
    Menade givetvis efter att däckgubben fått bort däcket din lilla nisse [/quote:2y04p1eb]

    I know, I know...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    538
    Medlem#
    14235
    Köp en minisvets och svetsa på ett "skaft"?!

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 605
    Svetsa på ett plattjärn på den trasiga bulten, sen tar du rörtången och vrider skiten. Eller hamra på en lämplig hylsa.

    Ventilen kan du hålla still med en polygrip och sen vrida loss hatten.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    Köp en minisvets och svetsa på ett "skaft"?!
    OT: Var köper man lämpligen (Biltema?) och hur mycket får man ge för en minisvets?
    Funkar dessa bra för allehanda hemma-mekande, t.ex. ihopsvetsning av avgas- och tryckrör?

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    Köp en minisvets och svetsa på ett "skaft"?!
    OT: Var köper man lämpligen (Biltema?) och hur mycket får man ge för en minisvets?
    Funkar dessa bra för allehanda bil-mekande, t.ex. ihopsvetsning av avgasrör?

    mvh
    9-3 SC Aero 07

Liknande ämnen

  1. 9-3 Cab -00. Stereon sönder, hjälp!
    Av saabgoteborg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 15:24
  2. drog sönder tändningslåset
    Av aeroamilon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 10:52
  3. Hjälp, Drog av bulten till Krängningshämmaren (Saab 9-5)
    Av dejvan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 21:49
  4. Hjälp, MV går sönder!!
    Av saab9000turbo-92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 00:02
  5. HJÄLP!! Vad har jag haft sönder????
    Av Cervantes i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •