Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dricker vatten (klassiker med tvist)

  1. #1

    Dricker vatten (klassiker med tvist)

    Bilen är en 9000 2,3T 91:a

    Bilen går som en klocka i några mil, men när den blir varm så börjar den dricka kylarvatten i stora mängder (2l/10mil), med ojämn gång och vit rök. Ju varmare den blir ju sämre går den, antar att det är termostaten som släpper på vatten.

    Toppackningen är bytt, luktar inte avgaser i expansionskärlet och ingen vatten i oljan. Hela kylpaketet är undersökt och trycksatt utan läckage.
    Ny vattenpump är inköpt.

    Har hört gissningar på värmepaketet men vet inte riktigt hur jag ska felsöka där. En annan grej är väl att efterdra toppen, som jag ej hunnit göra än.

    Fler förslag?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Nu är jag inte säker på om vattnet kommer fram till insuget eller inte på en 9000, men om det gör det så kan det vara insugspackningen som inte är helt okej...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 297
    Om det var värmepaketet skulle den inte ryka vitt och gå dåligt så den teorin kan du stryka.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Min gissning är nog att topplockspackningen är bytt, men inte på ett tillfresställande sätt (för att uttrycka mig diplomatiskt ). Så jag tror att den behöver bytas och toppen mätas upp i skevheten. Om packningen ser hel ut när toppen monteras av och toppen är rak och fin, då är den kanske sprucken. Det kan man ju röntga och se, eller så skaffar man en ny topp direkt och slänger på.

    Fast kolla först de lättare sakerna innan toppen rivs av. Jag säger inte att det måste vara toppen eller packningen, bara att det finns risk för det trots allt
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 609
    Toppen behöver ej efterdras.
    Skulle det vara värmepaketet skulle du nog ha vatten i bilen.

    mågis: Det kommer fram vatten på insuget på 9000.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    Haft liknande symptom på en 9000, då var fallet spricka i turbon som medförde vatten in lite varstans både i olja och intercooler... Kanske kan vara den som spökar till det? (I mitt fall var det en G**ret som jävlades)
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Haft liknande symptom på en 9000, då var fallet spricka i turbon som medförde vatten in lite varstans både i olja och intercooler... Kanske kan vara den som spökar till det? (I mitt fall var det en G**ret som jävlades)
    Rätta mig gärna om jag har fel, men turbon i 9000 2,3t 91:a är väl oljekyld? (Lite osäker här själv faktiskt)

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Min gissning är nog att topplockspackningen är bytt, men inte på ett tillfresställande sätt (för att uttrycka mig diplomatiskt ).
    Har länge tänkt att detta kan vara fallet, men det är ett ganska stort jobb att riva upp allt igen för att kolla, så jag måste undersöka andra alternativ först.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Nu är jag inte säker på om vattnet kommer fram till insuget eller inte på en 9000, men om det gör det så kan det vara insugspackningen som inte är helt okej...
    Ska kolla upp denna grej lite närmare, kommer ihåg att insuget var lite knivigt att få på plats.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    Mnä i min värld så är alla turbo på 9000 fr.o.m 1987års modeller vattenkylda med tryckoljesmörjning. Lätt att kolla går det fyra rör till turbons lagerhus har du vattenkylning.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Mnä i min värld så är alla turbo på 9000 fr.o.m 1987års modeller vattenkylda med tryckoljesmörjning. Lätt att kolla går det fyra rör till turbons lagerhus har du vattenkylning.
    Bilen ifråga är min brors sen nåt år tillbaka så jag har inte möjlighet att kolla till den snabbt, men jag har för mig att det bara är 2 rör till turbon, men nu när du nämner spricka så kan jag påminna mig att det luktar avgas runt turbon vid tomgång. (har alltid misstänkt spricka i grenröret) Kan ju vara ett sprucket turbohus.

  12. #12
    En spricka i turbon låter som en väldigt trovärdig sak ju mer jag tänker på det. Men, om man nu kopplar rören för vattenkylning och oljetrycksmörning fel (om det nu går), kan det ge samma symtom?

    Jag har ju inga avgaser i expansionskärlet, och det kan det ju inte bli heller så länge turbon suger åt sig vattnet via ev spricka (som kanske blir större ju varmare turbon blir?) Bilen går ju bra så länge den och turbon e kall. Men jag tycker iaf att jag bör hitta vatten i oljan om den nu suger i sig så mycket under färd, om nu inte allt förbränns bums?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    263
    Medlem#
    2106
    janke ..

    gör ett komp prov så vet du lite bättre om toppen är okej

    om kompen är kass så slipper vi ju sitta här o gissa ..



    mvh ahlis

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 17:58
  2. Den dricker vatten ?
    Av Adroite i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 19:09
  3. 9000 2.0 cse -94, dricker lite vatten...
    Av AERO_chrille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 00:07
  4. Dricker vatten! (igen efter toppackningsbyte)
    Av j0kk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •