Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-5 varnar för öppen bagagelucka

  1. #1

    9-5 varnar för öppen bagagelucka

    Har nyss köpt en beg 9-5 som hade ett fel o det var att instrumenteringen varnar för att bagageluckan är öppen fast den inte är det. Har tagit loss bakluckeklädseln o kollat brytaren som verkar fungera. Provade också att ta loss kontakten och koppla ihop kablarna med en annan kabel, utan framgång. Mätte spänningen fram till brytarn och den var 0,3V, låter lite va? Kan det vara "halvbrott" på kabeln fram till styrenheten kanske.
    Förslag på hur jag ska gå tillväga?

  2. #2
    Ytterligare en fråga, går de här dörrsensorerna ihop till någon enhet som är någorlunda lätt åtkomlig? Kanske bara har ergat på nån kontakt?

  3. #3
    Fortsätter min monolog här och frågar om någon har manualen till 9-5 och orkar ladda upp elschemat till innerbelysningen?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    75
    Tycker det låter som en låskista. Byt den så borde det nog funka igen.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Redan på 9000 så var bakluckegivaren endast en kabel och anslöt till jord, verkar
    konstigt om man skulle krångla till det och använda två kablar med plusmatning istället.

    Men jag kan kolla när jag kommer till jobbet...

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  6. #6
    Hm det kan alltså vara så att brytaren ska jorda båda kablarna? Det har jag inte provat, antog att strömmen skulle komma via ena kabeln och ledas tillbaka med den andra.
    Hoppas verkligen att det bara är fel på brytare,vore ju enkelt ågärdat då

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Borde vara 56:an du är intresserad av...

    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  8. #8
    Så enkelt att det bara var att jorda den gröngråna kabeln var det naturligtvis inte, felet är nån annanstans.
    Du SAABoholic, kanske du scrollar upp på den där bilden så man ser vart kabeln kommer ifrån före den går till strömställaren? Kan den gå raka vägen till någon data-enhet under instrumentpanelen?

    En annan grej, när jag tog bort kåpan till säkringarna i kupén upptäckte jag att det var skurit upp ett hål ovanför säkringarna, antagligen för att se eller komma åt något bakom instrumentpanelen. Vad kan de då ha gjort?

  9. #9
    Nu börjar jag bli riktigt less. Ringde till saab-verkstan och frågade om de hade nåt tips. De trodde att kabeln kunde vara skadad mellan bagagelucka och kaross trots att det finns spänning till kontakten. Någon liten slags krypström skulle då orsaka felindikeringen. Men det verkar minsann inte vara det heller. Gjorde så att jag klippte av kabeln ca 4dm ifrån twice-enheten under förarstolen. Ändå fortsätter instrumenteringen att indikera öppen baklucka.
    Kan det vara så att twice eller miu-styrdonen har fått spunk? Eller kan det vara i kablaget mellan dom?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •