Vad händer? har inte provat endast nyfiken
Bilen är en ng900 2,3i
Sen en annan fråga, stiften som satt i bilen vid inköp hade för lågt värme-tal (5) , kan detta skadat motorn?
Vad händer? har inte provat endast nyfiken
Bilen är en ng900 2,3i
Sen en annan fråga, stiften som satt i bilen vid inköp hade för lågt värme-tal (5) , kan detta skadat motorn?
Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång
Resistorstift skall väl användas på alla bilar med katalysator/lambdasond om inte jag minns fel oavsett DI-kasett eller inte.
Titta på hur stiften ser ut, är de mycket vita så är det ju inte bra, men är de normalfärgade så är det ingen fara!
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Kollar man på speedparts http://www.speedparts.se/prod/res_motor_tandstift.shtml så är det BCP6ES som skall sitta i, alltså utan resistor. Googlade lite och kom fram till att det funkar lika bra med ett resistorstift.
Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång
Resistorstift används på bilar utan tändkablar där de tar över tändkablarnas störningsminskade funktion om jag inte är helt ute och cyklar.
mvh
Dennis Mollberg
Saab 96 -73 b202 turbo
Lite resistans i tändkabel/stift behövs för att begränsa strömmen och därmed låta tändspolen ladda ur under en längre tid. (öka längden (i tid) på själva gnistan.)
Oftast har tändkablarna motstånd och då behövs ej (ska inte) tändstiften ha det också. Min gamla T8 satt det resistorstift i = misständningar och hög bränsleförbrukning.
/David
900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
Senaste uppdatering: 100131
Megabump. Undrar hur det egentligen är, kan någon dementera?
Skadligt/Icke skadligt i en OG900 (T16) med resistorstift?
Funderar på BCPR7EIX nämligen och de går inte få utan resistor...
BCP 7EVX går visst att få tag på!Ursprungligen postat av Lindh
Precis som BP 7EVX som passar bäst i 900T 8v.
Alla Autoexperten, mekonomen, Saab mfl kan beställa hem på en/två dagar.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Aa men det var inte EVX jag ville ha Det var iridium-stiften jag frågade om och de går inte få som BCP7EIX som de annars skulle heta.Ursprungligen postat av Andreas Plars
Ursprungligen postat av Lindh
Ahh! Jag måste ha läst för fort antar jag
EIX är ju ännu lite värre än EVX förståss...
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Hej!
Förvänta dig bara inte någon dramatiskt förbättring av iridiumstiften.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Ingen som kan svara på frågan?
Jag är ingen elektronikguru men du tjänar väl ingenting på att jaga stift utan resistor ?Ursprungligen postat av Lindh
Jag vet inte om det extra motståndet på 5kohm kan skada något, tex tändspolen? För att jämföra med tändkablarna, ska de väl ligga mellan 0,5 - 1,5kohm så det är ju en kraftig ökning, om jag förstått rätt.Ursprungligen postat av StefanM
Är inte så orolig för gniststyrkan för luft/bränsleblandningen ger väl bra mycket större motstånd om man ska börja räkna på det.
Såg att jag inte svarade på din fråga riktigtUrsprungligen postat av StefanM
Anledningen till att jag frågar är för att jag är sugen på att testa iridiumstift och de går inte hitta utan resistor. Alltså har jag jagat klart och undrar om det kan vara skadligt med dessa innan jag köper dem.
är ingen guru som sagt men jag tror du tänker lite galet, det motståndet kablar och stift eventuellt ger är nog en fis i världsrymden om du räknar på den spänning en spole matar ur sig.........motståndet i kablar och stift dämpar väl bara de strömspikar som annars blir och som kan slå ut känslig elektronik. Den dämpar inte spänningen i sig så du får svagare gnista. (inte märkbart iallafall)
Ok, om det är så är det alltså ingen fara med R-stift i min bil?
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Tackar, har sett denna innan men får inte fram något svar av vad jag kan utläsa därifrån. :/Ursprungligen postat av LM
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US
De skriver ingenting om att man inte ska montera på vissa bilar- sen var visserligen inte frågan när man Inte skulle montera r-stift... Känns som att det är safe tycker jag
Ingen nytta heller.Ursprungligen postat av Lindh
Dock, i vart fall i teorin, så förlorar man lite pisk i gnistan.
Avstörda tändkablar plus avstörda stift = nja...
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....