Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: hur kolla trasig topplockspackning?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    hur kolla trasig topplockspackning?

    misstänker att min topplockspacning är körd eftersom bilen drar mer vatten är bensin..nästan iaf. får fylla på ganska så ofta. den drar väll cirka 2-3 liter på en tank bensin uppskattat till det iaf. men jag vette fan bilen går ju inte dåligt förutom att turbon är kass o äter olja. men finns det några lätta sätt att kontrolera om det är packningen? vill inte ta o handla på mig sakerna och börja o mecka o dona med fel grej.

    en till sak. kan man kolla om vattenpumpen är dålig?
    9-3x TTID 20x9,5

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Re: hur kolla trasig topplockspackning?

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    misstänker att min topplockspacning är körd eftersom bilen drar mer vatten är bensin..nästan iaf. får fylla på ganska så ofta. den drar väll cirka 2-3 liter på en tank bensin uppskattat till det iaf. men jag vette fan bilen går ju inte dåligt förutom att turbon är kass o äter olja. men finns det några lätta sätt att kontrolera om det är packningen? vill inte ta o handla på mig sakerna och börja o mecka o dona med fel grej.

    en till sak. kan man kolla om vattenpumpen är dålig?
    Kolla om det ryker vit ifrån avgaserna, om det gör det så kokar du vatten kan ochså kolla om det bubblar i Expansionskärlet...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    185

    Re: hur kolla trasig topplockspackning?

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    misstänker att min topplockspacning är körd eftersom bilen drar mer vatten är bensin..nästan iaf. får fylla på ganska så ofta. den drar väll cirka 2-3 liter på en tank bensin uppskattat till det iaf. men jag vette fan bilen går ju inte dåligt förutom att turbon är kass o äter olja. men finns det några lätta sätt att kontrolera om det är packningen? vill inte ta o handla på mig sakerna och börja o mecka o dona med fel grej.

    en till sak. kan man kolla om vattenpumpen är dålig?

    Du kan ju göra komptest men då måste du besöka en verkstad.. Då får du veta säkert om packningen är trasig...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    185
    Att se om vattenpumpen läcker kollar man ju bara på den. Det droppar ifrån den i sånna fall.

    Om den pumpar märker du om du startar motorn när den är kall och doppar ett finger ner i expansionskärlet. Om du känner att vattnet blir varmt efter en stund så funkar ju vattenpumpen.

    Men å andra sidan, om vattenpumpen inte funkade så hade nog motorn kokat för länge sen!

    Men kolla i expansionskärlet om vattnet bubblar och har sig. Om det inte gör det så kan det vara en liten läcka från någon slang eller nått..

    Har du vattenkyling till turbon? Bytte själv en liten slang som läckte vatten till en turbo på en 9000 CSE -94 för några veckor sen.

    Lycka till iallafall!
    //Chang

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Att se om vattenpumpen läcker kollar man ju bara på den. Det droppar ifrån den i sånna fall.

    Om den pumpar märker du om du startar motorn när den är kall och doppar ett finger ner i expansionskärlet. Om du känner att vattnet blir varmt efter en stund så funkar ju vattenpumpen.

    Men å andra sidan, om vattenpumpen inte funkade så hade nog motorn kokat för länge sen!

    Men kolla i expansionskärlet om vattnet bubblar och har sig. Om det inte gör det så kan det vara en liten läcka från någon slang eller nått..

    Har du vattenkyling till turbon? Bytte själv en liten slang som läckte vatten till en turbo på en 9000 CSE -94 för några veckor sen.

    Lycka till iallafall!
    //Chang
    nepp, jag har bara oljekylning på min turbo. ska kolla om det bubblar idag. men jag har för mig att det inte gör det.

    vad kostar det att göra ett komptest på saab?
    9-3x TTID 20x9,5

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    185
    Du behöver inte åka till Saab för att göra komptest.

    Tror en sån kompapparat kostar nån hundralapp att köpa på micro eller mekonomen.

    Man plockar bara bort tändstiftet och skruvar i en slang med motsvarande gängor där tändstiftet ska sitta.

    Och så kör man runt startmotorn så att motorn får gå några varv, så visar kompmätaren vad du har för komp.

    Glöm för helsike inte bara att koppla ur tändkabeln mellan tändspole och fördelare, om du nu INTE har DI kasett. (har ingen koll på din årsmodell)

    Lycka till!!!
    //Chang

    Ps. Om du inte vill göra det själv så kan du ta vilken mack/bilskruvare som helst. Ska inte kosta mer än en hundralapp i fickan

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    Min hade 9.5, 9.6, 9.8 och 10.0 i kompa.
    Kan topplockspackningen vara kass då?
    Audi 80 Quattro

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    Angående vattepump.
    Om den låter så här då du vrider på hjulet så är den riktigt kass. Jag bytte den ganska omgående
    Audi 80 Quattro

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Att se om vattenpumpen läcker kollar man ju bara på den. Det droppar ifrån den i sånna fall.

    Om den pumpar märker du om du startar motorn när den är kall och doppar ett finger ner i expansionskärlet. Om du känner att vattnet blir varmt efter en stund så funkar ju vattenpumpen.

    Men å andra sidan, om vattenpumpen inte funkade så hade nog motorn kokat för länge sen!

    Men kolla i expansionskärlet om vattnet bubblar och har sig. Om det inte gör det så kan det vara en liten läcka från någon slang eller nått..

    Har du vattenkyling till turbon? Bytte själv en liten slang som läckte vatten till en turbo på en 9000 CSE -94 för några veckor sen.

    Lycka till iallafall!
    //Chang
    nepp, jag har bara oljekylning på min turbo. ska kolla om det bubblar idag. men jag har för mig att det inte gör det.

    vad kostar det att göra ett komptest på saab?
    varför la sig inlägget ovanför ditt? mysko..
    9-3x TTID 20x9,5

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    tror även det brukar samlas vitt "klegg" vid läckage, nu snackar jag vattenpump
    Subaru Legacy

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    passar på att laga länken från stoffen.
    http://193.12.32.21/saab/ljud/Recording1.wav
    9-3x TTID 20x9,5

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    passar på att laga länken från stoffen.
    http://193.12.32.21/saab/ljud/Recording1.wav
    Det är inte mitt fel, det är mitt jävla tgb som har tangenter som sitter förbannat lustigt
    I HATE IT SO MUCH!
    Audi 80 Quattro

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    passar på att laga länken från stoffen.
    http://193.12.32.21/saab/ljud/Recording1.wav

    lät som saagt inte allt för friskt
    Subaru Legacy

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    tur att min inte låter sådär. checkade lite idag nu när jag meckade luftfiltret. den fuktade ganska så bra vid högra kylarslang grunkan. där slangen sitter fast på kylaren. kom ganska så bra med vatten. det kan väll även förklara att bilen gick lite varmare än vanligt eftersom man tappar trycket? sen såg det förjävla trångt ut runt vattenpumpen och termostaten.
    9-3x TTID 20x9,5

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    263
    Medlem#
    2106
    när de gäller vattenpump är de vanligt att de sitter ett hål på undersidan av pumpen .. om man tänker sig mellan hålet till där de finns vatten ( i själva pumpen ) emellan hålet o vattnet sitter en packbox .. om packboxen är kass läcker den vatten genom hålet


    om den läcker byt ..

    mvh ahlis

Liknande ämnen

  1. Topplockspackning trasig
    Av Sigvard69 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 11:32
  2. Trasig topplockspackning?
    Av stenling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 22:29
  3. trasig topplockspackning?
    Av CPBBK84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 23:11
  4. trasig topplockspackning
    Av permartin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 00:54
  5. Topplockspackning trasig ?
    Av wolf66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •