Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Frågor 9-5 (uppdaterad) Till salu/köpes

  1. #1

    Frågor 9-5 (uppdaterad) Till salu/köpes

    Ska försöka förklara mitt problem, eller snarare fundering.

    Bilen är en 95 2.0t-00
    Vid kraftigare gaspådrag och kallt väder (under 0) får jag stor mängd vita avgaser. Detta försvinner dock efter varje gång då avgassystemet är "renblåst".
    Modifierade nyligt vevhusventilation pga att vara på den säkra sidan för oilsludge, samt att jag hade obetydligt oljeläckage från (motorns vänstra sida sett framifrån). Vanligt enligt saabmekaniker är att topplockspackningen kan läcka lite då vevhusvent. inte är modifierad.

    Då till frågan, vad orsakar mina vita avgaser? Dålig topplockspackning?, men då borde väl avgaserna alltid vara vita? Hur mycket ryker era saabar vid kallt väder, är det vanligt att man ska behöva blåsa ur avgassystemet?
    Har inte märkt någon förbrukning kylarvatten och oljan ser bra ut.

    Tacksam för alla svar!
    MVH
    Magnus

  2. #2

    sökte vidare...../köpes

    ...på forumet angående ovanstående, och hittade bra information. Ska kolla luftfilter samt sniffa lite i expansionskärl m.m. Verkar dock vara rätt vanligt att saabarna ryker. Skulle turboras vara på G så borde det väl ryka vid varje gaspådrag. Ytter ligare tips/funderingar är välkomna.

    Bygger på lite... har kollat efter chip trim och kommer i förstahand bli ett steg 1 chip. Speedparts chip, är detta bra? Samt, vad är nackdelarna med ett inlött chip, kommer en chippad bil bli mer svårsåld?
    Även dags för bromsbyte till våren, kommer byta skivor samt klossar, fungerar "original" dvs. de enklaste skivorna samt klossarna bra?

    Sportfjädring/dämpare, är såklart en prisjägare men vill ändå ha kvalitet. Vad är prisvärt?

    Är intressrad av 18" fälgar om någon här på forumet har till salu för rätt pris, 16" fälgar med fina sommardäck finns som inbyte eller till salu.

    Hmm.. detta kanske inte passar in i "motor och motorstyrning" Går tråden att flytta?
    /M

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 från 2000 antenn frågor (uppdaterad)
    Av KeWm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •