Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tvåan "trög"

  1. #1

    Tvåan "trög"

    Hej
    Har precis blívt Saab ägare. En 9-5 TID årsmodell 03 med Vectorpaket. Snygg och prydlig, många mil, 24300, men fullservad. Den har gått som säljarbil med en förare i södra Sverige.
    Har nu kört den i 4 veckor och den går väldigt bra. Skön å köra (slö) och skön att åka i...Jag är helnöjd. MEN har nu upptäckt att tvåan ibland inte går i riktigt. Den känns lite trögt att få i tvåan och när man släpper upp kopplingen så hoppar växeln ur, eller rättare sagt växeln är inte riktigt i sitt läge. Detta inträffar nästa bara vid nedväxling. Har surfat runt forumet och blir inte riktigt klok....Är tvåan i hoppar den inte ur. Problemet är att den ibland inte går in i sitt läge känns det som. Man får inte den där tydliga känslan av att växeln går i...Vad kan det vara?? synkning eller justering. Skall ta mig till den lokale Saab experten men vill kolla här först.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    24
    Vet tyvärr inte vad problemet beror på men kan säga att vi har exakt samma problem på¨våran 9-3 2.0t -01. uppväxling så e det inga problem men nerväxlingen kan va knepig att få i. brukar gå upp "mot" ettan o sen ner mot tvån så funkar det bra. men skulle också vilja veta va det beror på

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    280

    olja

    tja. Hade samma bekymmer på min 9-3 t så jag bytte olja i lådan och problemet försvan. Olje byte i lådan är något som saab aldrig gör på en servis om jag har fattat det rätt.

  4. #4

    Re: olja

    Citat Ursprungligen postat av Nurmi
    tja. Hade samma bekymmer på min 9-3 t så jag bytte olja i lådan och problemet försvan. Olje byte i lådan är något som saab aldrig gör på en servis om jag har fattat det rätt.
    Jag ska ta och byta vxl lådsolja så fort som går och så återkommer jag. Har oxå sett detta på forumet att man tydligen inte byter oljan vid service. Verkar ju konstigt när det verkar vara ett problem....

  5. #5

    Re: olja

    Citat Ursprungligen postat av Dieselrök
    Citat Ursprungligen postat av Nurmi
    tja. Hade samma bekymmer på min 9-3 t så jag bytte olja i lådan och problemet försvan. Olje byte i lådan är något som saab aldrig gör på en servis om jag har fattat det rätt.
    Jag ska ta och byta vxl lådsolja så fort som går och så återkommer jag. Har oxå sett detta på forumet att man tydligen inte byter oljan vid service. Verkar ju konstigt när det verkar vara ett problem....
    Har bokat tid hos speedparts i Trollhättan för byte av oljan. Verkstadskillen sa att den gamla oljan lägger sig som en beläggning på synkringarna och gör att de inte snurrar igång allt som de ska. Man behöver två byten för att skölja ur allt ordentligt. Man ska tydligen köra 50-100 mil och byta igen. Vi får se om det fungerar. Återkommer med rapport.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    24

    Re: olja

    Har bokat tid hos speedparts i Trollhättan för byte av oljan. Verkstadskillen sa att den gamla oljan lägger sig som en beläggning på synkringarna och gör att de inte snurrar igång allt som de ska. Man behöver två byten för att skölja ur allt ordentligt. Man ska tydligen köra 50-100 mil och byta igen. Vi får se om det fungerar. Återkommer med rapport
    Hoppas det funkar, ser fram emot resultatet

  7. #7

    Re: olja

    Citat Ursprungligen postat av Anell
    Har bokat tid hos speedparts i Trollhättan för byte av oljan. Verkstadskillen sa att den gamla oljan lägger sig som en beläggning på synkringarna och gör att de inte snurrar igång allt som de ska. Man behöver två byten för att skölja ur allt ordentligt. Man ska tydligen köra 50-100 mil och byta igen. Vi får se om det fungerar. Återkommer med rapport
    Hoppas det funkar, ser fram emot resultatet
    Jag har nu kört ca 50 mil med nya oljan..Det blev en stor förbättring. Det är inte helt bra. Problemet har inte försvunnit men det är MYCKET bättre..Från att ha krånglat varje dag så händer det mycket sällan....Jag ska köra ca 150-200 mil och så byter jag igen....De hade haft samma problem på en av firmabilarna och de byte två gånger och då försvann problemet....

  8. #8
    har du bytat oljan en andra gång än? skillnader? problemet borta?
    Jag lider av samma sak med i ett värre stadie, helt omöjligt att få i tvåan. spelar ingen roll om man växlar upp eller ned... det började precis som ditt problem att den hoppade ur, men om man försöker lägga i tvåan nu är det precis som om man skulle dragit i den utan att koppla. nån som vet mer om detta ?

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 204
    Citat Ursprungligen postat av Anell
    Vet tyvärr inte vad problemet beror på men kan säga att vi har exakt samma problem på¨våran 9-3 2.0t -01. uppväxling så e det inga problem men nerväxlingen kan va knepig att få i. brukar gå upp "mot" ettan o sen ner mot tvån så funkar det bra. men skulle också vilja veta va det beror på
    En liten sökning ger detta

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... light=back

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    241
    Citat Ursprungligen postat av Mnp_T
    har du bytat (på korrekt svenska heter det "bytt" // forumets sökfunktion) oljan en andra gång än? skillnader? problemet borta?
    Jag lider av samma sak med i ett värre stadie, helt omöjligt att få i tvåan. spelar ingen roll om man växlar upp eller ned... det började precis som ditt problem att den hoppade ur, men om man försöker lägga i tvåan nu är det precis som om man skulle dragit i den utan att koppla. nån som vet mer om detta ?

    Hej på Er!

    Jag kan slå vad om att det är "muffen" på tvåans växel som har börjar gett sig, det är ett relativt vanligt fel på dessa lådor, felet börjar med att man börjar känna att någonting är konstigt med tvåan när du lägger i den från ettan, inte en stor skillnad men man märker att det inte är som vanligt.
    Sedan kommer det klassiska att tvåan är omöjlig att lägga i från trean dvs nedväxling. Detta går att komma förbi om man trycker växelspaken försiktigt mot ettan, om det har gått så långt så hjälper det inte att byta växellådsolja det kanske blir en viss skillnad men grundproblemet finns fortfarande där.
    Det tredje stadiet av detta är vad du har i din låda, så det är tyvärr bara att renovera lådan för att komma till rätta med detta problem, iof så rekomenderar jag att renovera i ett tidigare stadie än ditt.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Citat Ursprungligen postat av Mnp_T
    har du bytat (på korrekt svenska heter det "bytt" // forumets sökfunktion) (på korrekt svenska heter det "bytt" // forumets sökfunktion) oljan en andra gång än? skillnader? problemet borta?
    Jag lider av samma sak med i ett värre stadie, helt omöjligt att få i tvåan. spelar ingen roll om man växlar upp eller ned... det började precis som ditt problem att den hoppade ur, men om man försöker lägga i tvåan nu är det precis som om man skulle dragit i den utan att koppla. nån som vet mer om detta ?

    Hej på Er!

    Jag kan slå vad om att det är "muffen" på tvåans växel som har börjar gett sig, det är ett relativt vanligt fel på dessa lådor, felet börjar med att man börjar känna att någonting är konstigt med tvåan när du lägger i den från ettan, inte en stor skillnad men man märker att det inte är som vanligt.
    Sedan kommer det klassiska att tvåan är omöjlig att lägga i från trean dvs nedväxling. Detta går att komma förbi om man trycker växelspaken försiktigt mot ettan, om det har gått så långt så hjälper det inte att byta växellådsolja det kanske blir en viss skillnad men grundproblemet finns fortfarande där.
    Det tredje stadiet av detta är vad du har i din låda, så det är tyvärr bara att renovera lådan för att komma till rätta med detta problem, iof så rekomenderar jag att renovera i ett tidigare stadie än ditt.
    Hej
    Jag har mentalt börjat förbereda mig på att renovera. Problemet har minskat ngt sen växellådsoljebytet men det är fortfarande där. Ska göra ett byte till. Hälla i Castrol SMX...tror jag den hette...Sen så får vi se..Men som du säger. Det är nog bara att renovera eller byta låda...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43
  2. "Trög"startad 9-3 -01
    Av Thompy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •