Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Växellåda (F28), bromsar samt väghållning till 9-5 -02

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754

    Växellåda (F28), bromsar samt väghållning till 9-5 -02

    Hej,

    Har lite frågor om delar till en 9-5 2.3t -02!

    Passar F28 lådan på den bilen?
    Vad har Aeron för dimension på bromsar och passar det på ovanstående modell?
    Vad brukar man göra för att förbättra väghållningen på denna bilmodell utan att ta bort för mycket av komforten i chassit?

    Mvh
    Chrisse

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592

    Re: Växellåda, bromsar samt väghållning till 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej,

    Har lite frågor om delar till en 9-5 2.3t -02!

    Passar F28 lådan på den bilen?
    Vad har Aeron för dimension på bromsar och passar det på ovanstående modell?
    Vad brukar man göra för att förbättra väghållningen på denna bilmodell utan att ta bort för mycket av komforten i chassit?

    Mvh
    Chrisse
    1. förklara för mig vad en F28 är? säker på att den inte passar iaf

    2. dimentionen på aero skivan är -98 288mm -99 308mm
    passar om du bytar OKen också.

    3. Bra väghållning försämrar alltid komforten men ska du behålla så mycket som möjligt så kanske aero fjädrar är ett alternativ sänker bara 1cm tror jag.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592
    bytar bytar bytar

    länge leve skåne HEHE

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 422

    Re: Växellåda, bromsar samt väghållning till 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    2. dimentionen på aero skivan är -98 288mm -99 308mm
    passar om du byter OKen också.

    3. Bra väghållning försämrar alltid komforten men ska du behålla så mycket som möjligt så kanske aero fjädrar är ett alternativ sänker bara 1cm tror jag.

    2. Om jag inte är ute och cyklar allt för mycket så räcker det med att byta ok-hållare (bygeln med glidpinnarna) då oken i sig är samma.
    Men å andra sidan kostar "nya" (50-100mil) OK 600:- på SDCC.

    3. Det där med komfort är ju högst subjektivt....
    Jag lämnade in bilen på SAAB så dom fick byta till powerflex bussningar, och när jag
    skulle hämta den så sa kundmottagaren: "Men VAD HAR DU GJORT MED BILEN !!!!????
    Den har ju ingen fjädring alls !!!" Så jag tänkte för mig själv... h-lvetes, j-vla skit...
    vart det så stor skillnad med bussningarna !? Så jag satte mig i bilen och åkte iväg nervös
    som bara den, men döm om min förvåning när jag inte märkte någon försämring alls.

    Har nu kört min bil ett antal mil med 18", Powerflex, H&R (30mm) samt Bilsteindämpare,
    ett strålande recept på njurbälte men jag tycker det fungerar alldeles utmärkt,
    visst "smäller" det i bilen vid skarpa kanter/skarvar, inget för puckelpisterna i
    Norrlands inland, men i vanlig stadskörning/landsväg funkar det bra.
    Men det är ju jag det... kundmottagaren tyckte ju som sagt jag hade stelopererat bilen.


    Förresten, om någon vill ha mina gamla Aero-fjädrar så är dom "up for grabs"
    -02, 9000mil, allt du betalar är ev. frakt (hämtas annars i Bålsta / Västerås / Fagersta).


    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592

    Re: Växellåda, bromsar samt väghållning till 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    2. dimentionen på aero skivan är -98 288mm -99 308mm
    passar om du byter OKen också.

    3. Bra väghållning försämrar alltid komforten men ska du behålla så mycket som möjligt så kanske aero fjädrar är ett alternativ sänker bara 1cm tror jag.

    2. Om jag inte är ute och cyklar allt för mycket så räcker det med att byta ok-hållare (bygeln med glidpinnarna) då oken i sig är samma.
    Men å andra sidan kostar "nya" (50-100mil) OK 600:- på SDCC.

    3. Det där med komfort är ju högst subjektivt....
    Jag lämnade in bilen på SAAB så dom fick byta till powerflex bussningar, och när jag
    skulle hämta den så sa kundmottagaren: "Men VAD HAR DU GJORT MED BILEN !!!!????
    Den har ju ingen fjädring alls !!!" Så jag tänkte för mig själv... h-lvetes, j-vla skit...
    vart det så stor skillnad med bussningarna !? Så jag satte mig i bilen och åkte iväg nervös
    som bara den, men döm om min förvåning när jag inte märkte någon försämring alls.

    Har nu kört min bil ett antal mil med 18", Powerflex, H&R (30mm) samt Bilsteindämpare,
    ett strålande recept på njurbälte men jag tycker det fungerar alldeles utmärkt,
    visst "smäller" det i bilen vid skarpa kanter/skarvar, inget för puckelpisterna i
    Norrlands inland, men i vanlig stadskörning/landsväg funkar det bra.
    Men det är ju jag det... kundmottagaren tyckte ju som sagt jag hade stelopererat bilen.


    Förresten, om någon vill ha mina gamla Aero-fjädrar så är dom "up for grabs"
    -02, 9000mil, allt du betalar är ev. frakt (hämtas annars i Bålsta / Västerås / Fagersta).


    /Magnus

    2. ok det var ju bra. Så man kör med de gamla OKen och bara byter ok-hållare då eller? Gör diameter på skivan nån skillnad då? större värmeavlednings effekt kanske? bromsar behöver ju jag iaf de mattas rätt snabbt hehe

    3. Man vänjer sig vid det mesta nu tillbaka till festandet

    men hur va det med F28an eller va *** den hette


    EDIT: skåning

    by tat = bytt
    by tar=byter
    dammsugat=dammsugit
    inom=via
    i fjor = i fjol
    bör=rullebör= skottkärra
    + fler

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754

    Re: Växellåda, bromsar samt väghållning till 9-5 -02

    Hej,

    Jowlot:
    F28 är växellådan från en calibra turbo 4*4.

    SAABoholic:
    Jag trodde det skulle vara andra ok till aeron men om det är samma ok med större skivor blir väl bara skillnaden förutom värmeavledning att oken får större "moment" att bromsa på. Alltså större bromskraft eftersom de sitter längre från centrum? Eller?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 230

    Re: Växellåda, bromsar samt väghållning till 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    SAABoholic:
    Jag trodde det skulle vara andra ok till aeron men om det är samma ok med större skivor blir väl bara skillnaden förutom värmeavledning att oken får större "moment" att bromsa på. Alltså större bromskraft eftersom de sitter längre från centrum? Eller?
    Det är samma ok på Aeron men en annan bygelhållare. Skillnaden i bromskraft är stor, och förklaras av "utväxlingen" som den större skivdiametern ger.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 230

    Re: Växellåda, bromsar samt väghållning till 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Vad brukar man göra för att förbättra väghållningen på denna bilmodell utan att ta bort för mycket av komforten i chassit?
    Jag kör Koni/Eibach på min BioPower. Upplever väghållningen som markant bättre än min tidigare M/03 9-5 Aero, men med bättre komfort!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754
    Hej,

    Okej, jag tackar så mycket för svaren! Det är till stor hjälp!

    Mvh
    Chrisse

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592

    Re: Växellåda, bromsar samt väghållning till 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Vad brukar man göra för att förbättra väghållningen på denna bilmodell utan att ta bort för mycket av komforten i chassit?
    Jag kör Koni/Eibach på min BioPower. Upplever väghållningen som markant bättre än min tidigare M/03 9-5 Aero, men med bättre komfort!

    Mvh

    KK


  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    155
    Så om man inhandlar 2 styck AERO skivor och endast Aerons "ok bygel" så har man genast enkelt fixat sig bättre bromsar på sin 95:1 av -02 modell??

    Bromscylinder och hela bakbromsarna är samma ??

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 230
    Citat Ursprungligen postat av Greffel
    Så om man inhandlar 2 styck AERO skivor och endast Aerons "ok bygel" så har man genast enkelt fixat sig bättre bromsar på sin 95:1 av -02 modell??

    Bromscylinder och hela bakbromsarna är samma ??
    Jepp!

    Bakbromsarna är dock inte samma, de är 300 mm ventilerade på nyare Aero.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Jepp!

    Bakbromsarna är dock inte samma, de är 300 mm ventilerade på nyare Aero.

    Mvh

    KK
    Vad är det som behöver bytas bak för att få samma bromsar som nyare aero?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 230
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Vad är det som behöver bytas bak för att få samma bromsar som nyare aero?
    Lite osäker faktiskt. Har inte kollat på det.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 368
    Medlem#
    1774
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Vad är det som behöver bytas bak för att få samma bromsar som nyare aero?
    Lite osäker faktiskt. Har inte kollat på det.

    Mvh

    KK
    Hej, du behöver:
    Bromsledningar
    Skivor
    Ok

    Svårare är det inte....om man ska montera det på en 9-5'a...lite mer bök på en ng900/og9-3....men det går bra där med...

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754
    Hej,

    Okej, tack turbo200 då vet jag

    Är det nån som vet om F28 passar på 9-5 2,3t?

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 572
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej,

    Okej, tack turbo200 då vet jag

    Är det nån som vet om F28 passar på 9-5 2,3t?
    Nej tyvärr inte så lätt som på en ng900

    MEN det kan funka om man byter en massa saker, typ svänghjul, växellådsfäste mm.

    Blir mycket som måste tillverkas alltså......
    Hinner inte med allt.....

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej,

    Okej, tack turbo200 då vet jag

    Är det nån som vet om F28 passar på 9-5 2,3t?
    Nej tyvärr inte så lätt som på en ng900

    MEN det kan funka om man byter en massa saker, typ svänghjul, växellådsfäste mm.

    Blir mycket som måste tillverkas alltså......
    Okej, då vet jag. Tackar för svaren! Det är till min fars 9-5, han blev väldigt intresserad när jag berättade om F28:an

  19. #19
    annars passar väl den tidiga ss lådan Iofs är det väl rätt mycket som måste göras om med den med.
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

Liknande ämnen

  1. Byte bromsar bak samt handbroms 9-5 -00?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 00:19
  2. Bytesuppgradering av motor samt växellåda...
    Av kent_p i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 16:44
  3. Renovering växellåda samt koppling..
    Av DavidGoden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 23:42
  4. motor samt växellåda?
    Av Aero77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •