Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Konstant inkopplad motorvärmare

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Konstant inkopplad motorvärmare

    Det sitter redan motorvärmare och kupé uttag i min Aero.
    Är det skadligt på nåt sätt att alltid ha motorvärmaren igång hela tiden (ikopplad i väggen dvs) eller känner motorvärmarn av själv att nu är maxtemp nådd?

    För jag brukar inte alls planera mina resor utan ibland drar man bara iväg huxflux o vill att motorn ska må bra även i det kalla höstvädret.
    Just nu har jag satt en timer som slår på och av varje timme, dvs på en timme och av en timme ungefär.
    Tips?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Jäkligt bra fråga, har nog inget bra svar tyvärr.
    Men dockväl, förljande kommentarer...

    a) Timer bör du nog undvika, temperaturcyklingarna är troligtvis INTE bra för livslängden.

    b) Energiförbrukningen blir ju inte försumbar sett över tid, 500 W 24 h = 12 kWh / dygn. (500 eller 550 W är vanliga effekter på blockvärmarna)
    Men, det är ju en annan fråga.

    c) Livslängd vid långtidsinkoppling, hmmm, ärligt talat vet jag inte, för flera år sedan försökte jag att få rätsida på detta. Ringde både Defa o Calix, men tyvärr bara "goddag yxskaftsvar".
    Jag har ett fordon vars blockvärmare stundtals kan stå på en längre tid, (veckor i sträck) detta har skett under skett under många år. O den är fortfarande hel. Fordonet står innomhus, så "värmeförlusterna" värmer upp garaget. (inte för att det är mätbart i mitt fall)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Håller med Boosten.. dessa jäkla timers med sina många på-av-på-av sliter mer på motorvärmarelementet än att låta det jobba hela tiden. Oxå haft bilar som stått med motorvärmaren i hela dagarna/veckor när jag varit på jobb och jämt och ständigt hemma. Inga probs alls dom håller i år.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Det som inte är bra för elementet är ständiga till och frånslag.

    Det finns någon slags energispargrej som ”pulskvotsmodulerar” tillslagstiden beroende på yttertemperaturen. Lite elektronik som sitter i motorvärmarstolpen. Är det –30 ute så står elementet på hela tiden, -15 så står elementet på 3 minuter och av 3 minuter, +5 så går elementet 1 minut och av 5 minuter o.s.v. I princip i alla fall, vet inte exakt vilka tiderna är.

    Dem är värdelösa. På en vinter så startar och stoppar elementet lika många gånger som under hela livstiden på en vanlig motorvärmare. Därför håller elementen bara någon vinter åt gången.

    Dessutom så hinner den lilla värmen som kupéfläkten byggt upp försvinna innan den slår till igen, så dem bilarna är alltid iskalla i kupén.

    Men en start/stopp i timmen är ju 60 gånger färre än en start/stopp i minuten, så ditt element borde ju hålla minst 60 gånger så lång tid. Kommer du verkligen behålla bilen i över 60 år? I annat fall så kör på ifall du tycker att ditt sätt fungerar bra. Vi snackar ju faktiskt bara om ett litet elelement som går att byta ut ifall det pajar.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Många bra svar, ang strömförbrukningen så kvittar den för elen ingår i garage kostnaden

    hmm om man kanske skulle sätta den så den är påslaget 1½ timme och av 30min sen slår den på igen 1½ timme. En motor hinner ju inte kallna på 30min direkt ?
    Okej så summasumarium är det bäst att låta den gå konstant ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Jag TROR att du skall gå på spåret konstant inkoppling hellre än att köra med timer. Kolla oxo att kylsystemet är rent o kylvätskan fräsch.
    Att värmeelementet är rent så att värmen kan avledas till kylvätskan torde vara A&O för lång livslängd.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag TROR att du skall gå på spåret konstant inkoppling hellre än att köra med timer. Kolla oxo att kylsystemet är rent o kylvätskan fräsch.
    Att värmeelementet är rent så att värmen kan avledas till kylvätskan torde vara A&O för lång livslängd.
    Okej, då får ja köra på konstant då.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: Motorvärmare

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Det sitter redan motorvärmare och kupé uttag i min Aero.
    Är det skadligt på nåt sätt att alltid ha motorvärmaren igång hela tiden (ikopplad i väggen dvs) eller känner motorvärmarn av själv att nu är maxtemp nådd?

    För jag brukar inte alls planera mina resor utan ibland drar man bara iväg huxflux o vill att motorn ska må bra även i det kalla höstvädret.
    Just nu har jag satt en timer som slår på och av varje timme, dvs på en timme och av en timme ungefär.
    Tips?
    ställde den frågan på jobbet nu när jag skulle börja använda min motor värmare där o de andra sade då att de har sina på kopplade hela skiftet ( 9tim )..brinner den inte sönder då? men har funkat så i flera år -sade de efter en natt på jobbet med motor värmaren inkopplad i 9tim o ca -5 grader så var bilen mycket lättre att köra så det verkar som värmen spridits till mer delar än motorn...
    men vi ska ju spara på enegin
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

  9. #9
    Har en annan fråga ang motorvärmare.

    Hur "mycket" ska den värma? vad ligger maxtempen på? har just skaffat bilen och testade motorvärmaren, nu har den suttut i i 2 timmar och mätaren visar högst upp på det blåa.

    Och en annan fråga är hur lång tid tar det att värma upp motorn till maxtempen med motorvärmare. dvs. hur lång tid innan jag ska åka med bilen ska jag koppla in motorvärmaren.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av BonoVox
    Har en annan fråga ang motorvärmare.

    Hur "mycket" ska den värma? vad ligger maxtempen på? har just skaffat bilen och testade motorvärmaren, nu har den suttut i i 2 timmar och mätaren visar högst upp på det oranga.

    Och en annan fråga är hur lång tid tar det att värma upp motorn till maxtempen med motorvärmare. dvs. hur lång tid innan jag ska åka med bilen ska jag koppla in motorvärmaren.
    3 timmar innan avfärd går min motorvärmartimer igång och vill minnas det varit så på de flesta jag haft.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av BonoVox
    Hur "mycket" ska den värma? vad ligger maxtempen på? har just skaffat bilen och testade motorvärmaren, nu har den suttut i i 2 timmar och mätaren visar högst upp på det blåa.
    Låter väldigt normalt.

    Citat Ursprungligen postat av BonoVox
    H
    Och en annan fråga är hur lång tid tar det att värma upp motorn till maxtempen med motorvärmare. dvs. hur lång tid innan jag ska åka med bilen ska jag koppla in motorvärmaren.
    Tror att vid normalkall yttertep (säg upp till -10 grader) tar det ca 3 timmar (precis som Hotrodder säger) att värmaren ska uppnå maxtemp. Vet inte hur mycket kyla påverkar uppvärmningstiden, men det är ungefär 3 timmar som är riktlinjen vad jag hört..

    Men det gör ju ingenting om den sitter i bara 1 eller 2 timmar heller, men vill du att den ska vara i "maxtemp" och så genomvarm som möjligt, så är det ca 3 timmar du bör sikta på.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Det svar jag har fått är att den är som en glödlampa.
    Många av/på sliter MYCKET mera än att den bara står och brinner.
    Har en polare som hade sin (9000 -8 inkopplad ett år i streck såfort bilen inte användes och den levde fast den var gammal.

    Har också kört 9timmars pass under några år utan problem.

    Fast bästa lösningen är kanske en fjärrstart?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ej inkopplad kabel i bagagerummet OG9-3
    Av ziplague i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-02-09, 13:03
  2. 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad
    Av Flaxa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-11-21, 23:45
  3. [LÖST] Går dåligt med LMM inkopplad OG9-5
    Av Ashki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 00:17
  4. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 23:57
  5. Köra bilen utan inkopplad SID
    Av RaceD i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •