Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Montera fästplåt för extraljus

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Montera fästplåt för extraljus

    Jag har tre big knix eller vad dom heter som ligger och skräpar. Var inne på att montera dessa. Jag har en fästpåt med tre hållare i som man ska montera bakom nr-plåten. Finns färdigborrade hål i balken bakom kofångaren?

    Jag skruvade bort nr plåten för ett tag sedan men förstod inte riktigt hur jag skulle kunna montra denna fästplåt ordentligt, då det inte verkade som om att man skulle kunna komma åt att montra bultar med bricker bakom kofångaren.

    Om man tar bort grillen och tittar ner så ser man ju en balk och riktigt så finns det ju några hål i den. Skulle man med andra ord kunna köra med ex gängstav rakt igenom balken och fästa plåten på detta sätt???

    Har en 900ng

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Tjae.. samtalsämne för inte alltför många dagar sen. Citerar mej väl själv och aplikationen borde vara fullt genomförbar även på en 900´a...

    Hela tråden hittar du här:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...asc&highlight=

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Har tre sittandes på min 9-5´a året om monterade på en sk. nr-skyltshållare som jag sänkt ner några centimeter och inte märkt några tecken på gå varm trots högsommar och påkopplad husvagn.

    Har ett antal hundratusen mil i ryggen som yrkeschauför samt som privatbilist på mörka norrlansdvägar och mer än 20 års erfarenhet av olika extraljus. Har haft personbilar med allt från 6 storknickar till två Biltemalampor. Lastbilar med 4 på taket och 6 på viltskyddet osv. Men sen jag fick prova "hellas blå" för ett antal år sen så monterar jag endast dessa på mina bilar. Visst det blåa ljuset ger mindre LUX kontra vanliga vita men det blåfiltrerade ljuset är mera likt dagsljus och stämmer bättre överens med ögat. Därför så ser du bättre med de blå.

    Hellas 3000lampor är hyggligt prisvärda även om jag anser dessa är ganska så lankiga jämfört med tex. Bosch storknick. Har även provat xennonkonvertera dessa och då varde det ljus *ler* Vilket kan vara tänkvärt för dom som funderar på "äkta" xennon ex-ljus.

    På min 9-5´a sitter det idag ett punktljus i mitten och två flood på sidorna. Vilket innebär jag får både längd och bredd och det lyser helt okey. På min förra Saab provade jag med tre punktljus vilket lyste längre men smalare vilket jag upplevde negativt på mindre kurviga vägar.

    Tips:
    Vid 12Volts systemspänning och tre lampor på 100watt använder jag två relän av Hellas eller Bosch fabrikat med inbyggd säkringshållare. Minst 2,5kvadrat grov kabel till vart och ett ljus samt lika grov jordkabel direkt i gods innanför grillen. Matarkabel till relän direkt från generator ska vara minst 6kvadrat grov.

    Edit:
    Stöldsäkra ljusen.. Plasten i stötfångaren fram är för vek att bära tre ljus. Jag tog en lång borr, måttade in vart "extraljus-skylthållaren" skulle sitta och borrade två 8,5mm hål rätt igenom hållare, stötfångarplast samt krockbalk. Sedan tog jag en M8 gängstång som kapades i två bitar om (har för mej 17centimeter) Svetsade fast dessa i hållaren framifrån, trädde in gängstänger med hållaren i stötfångaren och satte mutter på insidan krockbalken inne nedanför grillen framför kylaren. Trångt som f**n men det går.

    Sen sätter du bara en svetspunkt på centerbult + justerbult på extraljusen så det inte går att ta väck muttern utan vinkelslip. När sommaren kommer så muttrar du bara loss de två muttrarna innanför krockbalken tar loss hela paketet och skruvar regplåten över de två 8,5 mm hålen. Kablarna tar du ner bakom regplåten och in i luftintaget under stötfångaren. Sätt en kopplingsplint med flatstift på kabeln innanför grillen så delar du på kablarna stänklätt när du monterar av.

    Hellas platta extraljus-stag sitter som gjutna i ovankant på grillen och det blir helt vibrationsfritt

    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    tack

    Tack för snabbt svar. Men så som denna kille gjorde innebar ju att han fick borra i balken med. Vad jag kunde se så fanns det redan i alla fall två hål!? Är dessa genomgående så man kan annvända dom eller bör man borra nya själv?

    Hur löser man bäst stagen till extraljusen om man vill slippa montera dom i grillen?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: tack

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_ff
    Tack för snabbt svar. Men så som denna kille gjorde innebar ju att han fick borra i balken med. Vad jag kunde se så fanns det redan i alla fall två hål!? Är dessa genomgående så man kan annvända dom eller bör man borra nya själv?

    Hur löser man bäst stagen till extraljusen om man vill slippa montera dom i grillen?
    Dessa 2 hål är väl bara för att hålla fast regskylten?
    Hotrodder säger att plasten är för vek för träskruv, men testa att dra fast den med många träskruvar i plasten, de kan fungera?. Jag rekomenderar att göra som Hotrodder, borra igenom krockbalken och dra gängstav.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: tack

    Citat Ursprungligen postat av H20
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_ff
    Tack för snabbt svar. Men så som denna kille gjorde innebar ju att han fick borra i balken med. Vad jag kunde se så fanns det redan i alla fall två hål!? Är dessa genomgående så man kan annvända dom eller bör man borra nya själv?

    Hur löser man bäst stagen till extraljusen om man vill slippa montera dom i grillen?
    Dessa 2 hål är väl bara för att hålla fast regskylten?
    Hotrodder säger att plasten är för vek för träskruv, men testa att dra fast den med många träskruvar i plasten, de kan fungera?. Jag rekomenderar att göra som Hotrodder, borra igenom krockbalken och dra gängstav.

    Jag svarade även i den andra tråden, och kan väl göra det nu också..

    Hotrodders vis är ett bra sätt att montera ljusen på.


    Men plasten i stötfångaren är INTE för vek för att montera extraljusplåten på.


    Har det på min nuvarande bil, har haft det så på min förra 9000, Treard på forumet har det så på sin 9-5,a, morsan har det så på sin 9000, farsan har det så på sin Merca E klass, och med den pappersfronten så sitter det garanterat fast på det viset på vilken Saab som helst.


    Så, enbart med regplåtens två skruvar, nej då håller det inte. Men sätter man plåten med några extra skruvar funkar det bra.

    I normalfallet använder man alltså inte nödvändigtvis skruv, brickor och mutter på baksidan stötfångaren, utan gärna grovgängade vanliga självdragande skruvar, typ plåtskruv.

    Så, plåtskruvar, säg en 6-13 stycken, samt extraljusstag håller ljusen garanterat på plats.

    Sen finns det många andra fördelar, till exempel stöldskydd, med att montera det som Hotrodder gjort men det är inte nödvändigt att göra så.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    ok

    Oki jag tror jag förstår. Mitt största problem nu är vart jag ska få tag på ett tillräkligt långt borr för att kunna borra igenom fronten samt balken.

    Jag tycker detta sätt verkar bäst eller i alla fall mest stabilt. Ett annat allternativ som slog mig om man inte har tillräkligt långt borr, var att man kanske kunde borra igenom plasten och första delen av balken. Därefter montera expanderskruv som man har i gippsväggar.

    Men åter till mina frågor, Jag är väldigt tacksam för snabba svar. Men frågan ang stag är det ingen som har svarat på.

    Jag frågade hur man på bästa sätt monterar stagen till ljusen så dom inte skakar och rör på sig. Jag vill nämligen slippa montera dom i grillen då denna är moddad med nät och lite grejer.

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: ok

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_ff
    Jag frågade hur man på bästa sätt monterar stagen till ljusen så dom inte skakar och rör på sig. Jag vill nämligen slippa montera dom i grillen då denna är moddad med nät och lite grejer.
    Sätt dom uppe på grillen mellan huven och grillen. Där plasten är svart istället för krom om man säger så.

    Du behöver inte förstöra något på den för det. (Okej, du får förvisso två små hål för varje stag, men knappast nått som syns).

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Montera extraljus - 9-5 SC -08
    Av HarveyWallbanger i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-01-09, 09:53
  2. Montera extraljus på NG9-5
    Av Niils i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 00:26
  3. Montera extraljus!
    Av noniz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 16:20
  4. Montera extraljus på 9-3 SC -06?
    Av Allan K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 21:45
  5. Montera extraljus på 9-5 04:a
    Av ironheadmike i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •