Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Rensa kylsystemet

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    135

    Rensa kylsystemet

    Hade av toppen på min vinterbil (900s -92) och såg att kylvattenkanalerna var helt igenkalkade. Funderar över bästa sättet att få bort all denna kalk. Har testat kylarrensning och att skölja men det funkade inget vidare. Funderar nu på om man kan hälla i ättiksprit i, det brukar ju användas för avkalkning. Någon som har någon omedelbar reflektion över detta?

    /Kalle

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Vanlig regular maskindiskmedel funkar bättre än något annat mirakelmedel du hittar. Du skall ha rent vatten i systemet och ingen glykol. Sen i med ett par skopor och ut och kör bilen rejält varm ju längre desto bättre. Skölj sedan systemet flera gånger med rent vatten (varmkör varje gång) Du kommer bli förvånad vilken "oboy" som rinner ut de första sköljningarna.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    135
    Intressant! Testade med handdiskmedel en gång när jag topplockspackningen gått och det kommit massa olja i systemet, men det var ju helt jävla omöjligt att få ut. Sköljde säkert 10 gånger och det bara fortsatte att löddra. Men ska prova maskindiskmedel istället!

    /Kalle

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Victory
    Intressant! Testade med handdiskmedel en gång när jag topplockspackningen gått och det kommit massa olja i systemet, men det var ju helt jävla omöjligt att få ut. Sköljde säkert 10 gånger och det bara fortsatte att löddra. Men ska prova maskindiskmedel istället!

    /Kalle
    Maskindisk löddrar inte + är grymt mycket mer effektivt.. Dårskap att ens prova handisk!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Jag som trodde att maskindisk kunde förstöra metaller eftersom det är korossivt. Det funkar sålänge man inte blandar två olika metallsorter (därför man oftast blir avrådd från att diska vanliga rostfria bestick tillsammans med silver), men kan nån garantera att det är samma metall igenom bilens kylsystem. Om t.ex. kylaren är i koppar, och motorn i aluminium, så fungerar ju maskindiskblandningen som elektrolys och kylaren blir förstörd eftersom den är av en mindre ädel metall.


    Jag hade nog funderat på avfettningsmedel som är vattenlöslig istället för att expeimentera med maskindisk.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Jag som trodde att maskindisk kunde förstöra metaller eftersom det är korossivt. Det funkar sålänge man inte blandar två olika metallsorter (därför man oftast blir avrådd från att diska vanliga rostfria bestick tillsammans med silver), men kan nån garantera att det är samma metall igenom bilens kylsystem. Om t.ex. kylaren är i koppar, och motorn i aluminium, så fungerar ju maskindiskblandningen som elektrolys och kylaren blir förstörd eftersom den är av en mindre ädel metall.


    Jag hade nog funderat på avfettningsmedel som är vattenlöslig istället för att expeimentera med maskindisk.
    Mmm okey så du kör alltid kastruller i aluminium för sej och tex. bestick separat hemma då?

    Detta tips med maskindiskmedel kommer från Berners i Östersund som säljer/servar VAG & Scania. På lastbilsverkstan har maskindiskmedel används i massor med år och jag anamade detta själv för säker femton år sen efter jag fick tipset där. Har "tvättat" massor med kylsystem på Chevor, Saabar, Oplar osv. med maskindisk och hittils alldrig stött på dina tänkbara symptom.

    Nu var ju inte tanken du skall köra med detta i dagar utan kanske en halvtimme för att sedan skölja rent. Gör du på detta vis och kylaren sen springer läck kan man nog anta den var ganska så kass från början. Isåfall inte första gången man fixar ett fel och får ett annan så att säga på affärn eftersom fler komponenter var på väg att haverera.

    Sen avfettning löser inga kalkavlagringar som det oftast är fråga om i ett kylsystem.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder

    Sen avfettning löser inga kalkavlagringar som det oftast är fråga om i ett kylsystem.
    Det är ju ifs. sant. Vilken koncentration kan vara lämpligt. Skulle detta fungera/vara lämpligt på alla motorer?

    (...och jag äger bara katruller i rostfritt, så jag inte behöver bekymra mig om vad som passar ihop )
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge

    Det är ju ifs. sant. Vilken koncentration kan vara lämpligt. Skulle detta fungera/vara lämpligt på alla motorer?

    (...och jag äger bara katruller i rostfritt, så jag inte behöver bekymra mig om vad som passar ihop )
    Tjae.. jag brukar väl hälla i hela paketet *ler* ungefär..

    Nä men 1-2deciliter och sen kör jag kanske en halvtimme. Viktigt är givetvis att skjölja ett antal gånger och kan man "bakspola" systemet tex. genom att koppla in en vattenslang på returen från värmepaketet så brukar det oxå komma massa skräp vid nedre kylarslangen som lossnat .
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Rensa dräneringshål
    Av Fenix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 12:04
  2. Rensa första kat. på 9-5 2,3 00.
    Av JkbPower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 10:24
  3. rensa tändstift?
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 14:02
  4. Rensa katalysator
    Av johanekblom86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 22:22
  5. Hur mycket kan man rensa på APC:n?
    Av T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •