Tänkte lägga upp en projekttråd om min 9000T -86.
Den var i fint skick när jag köpte den, dock gick den som en potta skit, och det slammrade från lådan.
Att dengick som en pota skit berodde blandannat på en trasig DI-kassett (men även dålig kontakt vid några jordpunkter)
Trivdes bra med bilen, skaffade ny Kenwood MP3-spelare, 4" DLS-classic fram och DLS-Clasic 6*9or.
sen flyttade jag till stan (umeå) och då hände det som inte fick hända, jag blev påkörd (debaterades livligt i denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=rondell )

i väntan på FB's utredning så byttes spindel och fjäderben så den gick att köra med igen.
Det gick i nästan en hel vecka, senrasade kopplingen...


Efter krocken, observera lutningen på vänster framhjul...






Bilf*n som prejjade mig...




Påbörjat kopplings & växellådsbyte




hmmm.... det förklarar kanske vaför det skrammlade lite...


Gamla lådan, skrapade vid nedväxling till 3an....


Nya lamellen, tyvärr lite för liten, men den va gratis, TACK aero4ever!!!! håller väll ett litet tag iaf

vid detta laget körde jag fast... det visade sig vara fel klocka på lådan, så vi provade att byta tripoden, det gick INTE... bottnade på splinsen och låsringen gick inte att få dit, då kom vi fram till att vi byter klockor mellan lådorna då, lossade från skrotlådan, gick kalasfint, lossae på nya lådan, satt som berget

Här blev det ett avbrott med en arbetsvecka imellan.


efter en hel eftermiddags svordomar och våld, med bland annat AGA-nyckeln (gassvets) och stor hammare såg det ut såhär :

fungerar nog bara som bojsänke numera

sen gick resten bra.

nytt avbrott av arbetsveckan: fick klart med FB, jag var ej vållande, jag fick 10.000kr och jag fick behålla bilen, så nu vare dags å ta tag i krockskadorna, Började med bakdörren:


Dragigt...




in med donatorbilen, enda som inte är rostigt på den är just vänster bakdörr nån gång måste man ju ha flyt




sparkade ut dörren lite lätt och monterade den på donatorn, så inte lillebror skulle bli alltför kinkig, då han sägs ska använda den som 18års bil (OT: bör bli i feb. nån gång)


hmm, man kan ana viss nyansskillnad, men det är helt klart innom kravgränserna


efter lite justering blev springorna acceptabla.



har under två lunchraster i veckan riktat framdörren, blev klar i dag, står på jobbet över natten då färgen inte hann torka inna det var dags å ara hem.
Folke hjälpte oxo till på lunchen idag med att demontera kopangaren, ska åka till skroten imorrn å införskaffa en ny. sen är det bara å rikta framskärmen(lr köpa en annan, får se vad det kostar )

Bilder på veckans arbete kommer jag förmodligen fixa imorrn.

fan, det likanr mer å mer en bil igen

Har fixat lackeringen genom lite ontakter, dock ej helt klart villken av kontakerna som ska göra det (3olika )

ÖVRIGT: inte denna bilens första projekttråd på detta forum, för dom som inte reagerat, den är DI-konverterad av förra ägaren och hans mek xor. läs mer om det Här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ghlight=di