Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 114 av 114

Ämne: Sjunker eran bromspedal? NG9-3

  1. #101
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60
    Jag har nu märkt av detta fenomen med min '06 9-3 Aero SC. Det har skrivits väldigt mkt i denna tråd om att problemet med sjunkande bromspedal vid stillastående/tomgång är en av Saab erkänd egenskap hos 9-3SS; skiljer sig huvudbromscylindern då mellan SS och SC?

    På min SC kan jag pressa ner pedalen i golvet även med motorn avstängd, dock med tändningen i läge ON. Hör också att om man trycker på bromspedalen utan motorn i gång (men med tändningen i ON) så låter en elektrisk motor i motorutrymmet (relativt högt om man har dörren öppen). Gissar att iaf SCn har elektriskt bromsservo. Är det detsamma på SS?

    Har inte gjort något med bromsarna nu i närtid som skulle ge upphov till detta, så är lite konfunderad. Skivor och belägg fram är nya sedan ca 500 mil, belägg och ena oket bak likaså sedan ca 300 mil. Funderar på om det kan vara det elektriska bromservot som spökar. Tycker mig även märka att när jag kör så mattas den initiala bromskraften av i början på bromspedalens rörelse, men går jag ännu längre ner med pedalen så tar den linjärt så som den ska. Inga problem att tvärnita med full kraft.

    Någon som haft liknande erfarenheter med 9-3 SC?
    Saab 9-3 Aero 2.8 2006

  2. #102
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60
    Hej!


    Känner igen detta från min 2006 9-3 Aero SC. Har sedan ca 500 mil nya skivor och belägg fram, samt nya belägg och ett nytt ok bak. Har inte upplevt det här efter att bromsarna gjordes vid, utan det har kommit efter. Fick du någon rätsida på problemet genom att lufta bromsarna?
    Saab 9-3 Aero 2.8 2006

  3. #103
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 824
    Medlem#
    ja
    Lufta igen.

    Naturligtvis har du kollat att det inte finns något läckage och att oket är korrekt monterat med luftskruven uppåt. Men ibland får man lufta mer än en gång. Kanske kom inte all luft ut även om man trodde det. Även om man gör rätt.

    Om man ändå håller på och fixar till bromsarna ordentligt kan man lika gärna byta bromsvätska i hela systemet. För att vara säker på att det inte är fukt i den och den tappat sina egenskaper.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2021-07-24 klockan 00:30.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #104
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60
    Ska låta verkstan byta bromsvätskan, förhoppningsvis väldigt snart. Återkommer med återkoppling.
    Saab 9-3 Aero 2.8 2006

  5. #105
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60
    Återkoppling: Verkstan "bytte" bromsvätska och luftade, dock kunde de inte lufta vänster bak där och då eftersom luftnippeln rostat fast. Får planera in ett byte av hela oket tänker jag, då jag redan har ett nytt på andra sidan bak. Resultat är i vart fall i skrivande stund en något bättre känsla i bromspedalen, dock tycker jag att den fortfarande inte tar likadant (lika tidigt) som förr.
    Saab 9-3 Aero 2.8 2006

  6. #106
    Har inte fått rätsida på problemet. Har nog luftat 2L totalt. Bytte huvudbromscylinder och då blev det lite bättre.
    Men fortfarande inte bra. Får fortsätta prova mig framåt. Har som tur är tillgång till en reservdelsbil som är felfri som jag kan ta delar ifrån.

  7. #107
    Det var ABS hydralaggregatet det var fel på.
    Köpte ett begagnat på bildelsbasen och bytte enbart hydral delen.
    Efter det funka det kanon.

  8. #108
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60
    Sedär, det kan vara bra att veta. Planerar att lämna in min igen för att få rätsida på detta, ska ta upp ABS hydraulaggregatet med dem.
    Saab 9-3 Aero 2.8 2006

  9. #109
    Uppdaterar min egen tråd.

    Bytte bromsok, bromsskivor och belägg bak på kompisens 9-3a.
    Efter bytet så sjunker pedalen likt den tidigare gjort på 9-3an ovan. Har luftat om utan nån skillnad.
    Någon som har teori eller förklaring på varför det kan bete sig så? Kolvarna går lättare på nya bromsoken eller sugit igenom skitig bromsvätska genom aggregatet?

  10. #110
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    Sitter den där fjäderstålbygeln utanpå oket rätt ?

    Sitter den fel brukar bromsarna kännas skumma märkligt nog.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #111
    Jo den sitter rätt. Är väl svårt att sätta den på något annat sätt?

    Proparts bromsok är det. Levererades med ny bygel och nya glidpinnar.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-26 klockan 08:15. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #112
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Fanns det inte en bulletin om just sjunkande pedal på 9-3? Kan ha drömt men vet med mig att jag läst en...

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  13. #113
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    587
    Medlem#
    11576
    Sjunkande pedal med motorn igång är normalt på 9-3 och många andra bilar. Jag läste på när jag upptäckte det på fruns 9-3 Aero -05
    När jag senare köpte en egen 9-3 Aero -05 så var det likadant på den. Likaså den Porsche Cayenne som jag ägde en tid.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  14. #114
    Pedalen är stum när motorn är avstängd.
    Pedalen sjunker med motorn igång på tomgång.

    När man kör är det ett spel, ganska långt. Skulle uppskatta ca 3-5cm som pedalen sjunker innan den blir stum och bromsarna ens börjar ta.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bromspedal sjunker 9-5 1999
    Av TurboCab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2017-03-26, 18:44
  2. När ställer ni av eran sommarbil?
    Av MicEE i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-09-05, 16:21
  3. [LÖST] Bromspedal sjunker med bilen på, efter byte av bromsok. OG9-5
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-04-07, 14:45
  4. Hur låg har ni fått ner eran förbrukning
    Av Gustaf i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 16:22
  5. Bilder på eran/era Saabar ;)
    Av Dennan i forum Foto & film
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 20:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •