Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 110

Ämne: Sjunker eran bromspedal? NG9-3

  1. #61

    Re: Till alla som kör 9-3 SS Sjunker eran bromspedal?

    Citat Ursprungligen postat av thelooool
    Fick samma nedslag från bilprovningen idag på Stockholm Lidingö. Han sa att det troligen var huvudbroms-cylindern vilket väl säkert varit rätt i vanliga fall. Bra att jag hittade denna tråd iaf, så kanske jag spar både mkt tid och pengar efter jag ringt upp dem imorgon. Återkommer med svar om hur det gick!

    Glömt att skriva upplösning... : Hade iaf in den på verkstad för att få en referens till att det verkligen skulle vara sådär samt gjorde förbesiktning så att n00bsen på sbp inte skulle hitta ngt NYTT fel. Åkte därefter direkt ut till Lidingö bilprovning där skithögen hånlog åt mig då jag påpekade att ett fel begåtts. Eftersom jag varit bortrest och även varit lite lat med att åtgärda ""felet" så hade tiden gått ut varpå jag inte kunde komma som obokat besök, skithögen vägrade därför att ge mig ngn särbehandling och ta in min bil separat (skulle tagit typ 5min..) Åkte surt därifrån med ännu en gnutta mer hat mot staten och gjorde sedan en besiktning på annan station, där de för övrigt omedelbart började med att utbrista "den sjunker ju fortfarande" Doh! En ej efterbliven anställd kommenterade att det faktiskt skulle vara så och jag visade upp förbesiktningspapperet/kvittot från Svenska Bil, varpå den ansvarige missbelåtet godtog förklaringen. En aning hopp om att få underkänna bilen återkom dock då han såg att dragkroksskyddet inte gick att få lös så lätt, till slut löste det sig så hans hopp flyttades till provkörningen. Vid bromsprovet var han ytterst nära att få ett leende på läpparna då bakbromsarna enligt honom var 6% från underkänt. Detta tyckte jag var väldigt märkligt eftersom jag på förra besiktningsprotokollet hade bättre bromsverkan bak SAMT att jag passade på att byta bromsbeläggen då jag hade den på verkstad. Jag har iofs förstått att man ev måste slita in dem innan de ger full effekt. Hursomhelst, bilen gick igenom till slut, wiiieee

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    Re: Till alla som kör 9-3 SS Sjunker eran bromspedal?

    Min sjunker också, har en Vector.
    Jag trodde det blivit nåt galet när jag bytt ett ok bak, men efter att ha luftat flera gånger och kört genom besiktningen utan anmärkning har jag låtit det bero.

    Skönt att få veta att det är så det ska va.

    //UA
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  3. #63
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4

    Re: Till alla som kör 9-3 SS Sjunker eran bromspedal?

    Har 9-3 ss vector.
    Pedalen sjukner också men tyvärr verkar det blivit mindre sjunkande när jag bytte beläggen bak

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: Till alla som kör 9-3 SS Sjunker eran bromspedal?

    Har en 9-3 aero SS 03 och min sjunker aldrig. Är hur perfekt som helst vid inbromsning, samt när jag står stilla.

    Kan det vara så att dom börjar sjunka efter ett visst miltal? Tex över 14000 mil eller liknande?

  5. #65

    Re: Till alla som kör 9-3 SS Sjunker eran bromspedal?

    Hej alla och tack för alla bidrag till att får rätsida på detta problem.
    Besiktade bilen idag och han som gjorde besiktningen beskrev att när han kör bilen på tomgång så sjunker den i botten efter ett tag när man håller jämt tryck.

    Aldrig upplevt detta och ska kolla det när jag kommer hem eftersom det var min sambo som körde bilen till besiktning. Dock efter jag kollat här så vet jag ju att det SKA vara så!

    Besiktningsmannen underkände det inte utan det var bara ett FYI till mig så at tjag kunde kolla vidare på det. Riktigt hyggligt tycker jag eftersom jag läst om vad ni andra fått stå ut med

    Tackar,
    Rickard

  6. #66
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107

    Re: Till alla som kör 9-3 SS Sjunker eran bromspedal?

    min -04 sjunker den också . vid besiktningen påpeka jag att pedalen sjunker o jag luftat.
    men blev kodkänd då broms trycket var helt kodkänt 2,8 räcker bra -sade besiktnings tjejen...
    men visst känns inte bra att den kan sjunka när den inte gör det på 9000cs som jag har.
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4

    Re: Till alla som kör 9-3 SS Sjunker eran bromspedal?

    Bytte beläggen nyss. Innan var det jämnt slitet runt om med mycket lite belägg kvar.
    Naturligtvis mer bak men grejen är den att själva tomgångssjunkandet känns med nya belägg mycket tryggare.

    Pedalen sjunker lite långsammare och det känns som om den gör mer motstånd mot foten.

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Min 9-3 2.o ss sjunker på samma sätt. Går faktiskt ganska lätta att trycka ner den i botten på tomgång. Men det jag även känner är att första bromsningen tar väldigt dåligt i bland, eller långt ner. Efter lite pumpande så är den som vanlig. Skulle vara kul att se ett schema över bromskretsen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 2.0 t ss -05

  9. #69
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Råkade ut för detta fenomen i min "nya" 9-3 TTiD Aero -11 idag när jag stod stilla i Gbg-köerna.
    Men det är normalt alltså?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  10. #70
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Den här tråden skulle jag ha hittat innan så hade jag sparat in en huvudbromscylinder samt minst 2L bromsvätska har luftat den till förbannelse .. pedalen är stum som ett betonggolv när motorn är avstängd, startar man sedan motorn sjunker pedalen sakta mot golvet om man pressar ner pedalen.

    Detta är som framkommit i tråden normalt?
    Senast redigerat av skruvis den 2017-02-22 klockan 16:48.
    9-3 SS 1,8t -04

  11. #71
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Tror att saab även specificerad till bilprovningen att det är ett normalt beteende för att undvika massa onödiga anmärkningar. I vanliga fall trycker man inte så hårt. Bromsarna låser lågt innan pedalen börjar sjunka.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  12. #72
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Är det ett hastighetsberoende fenom dvs. att det sitter i abs enheten? Någon som vet?

  13. #73
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Nu är detta bara en teori från tidigare erfarenheter på min gamla Mitsubishi Evo 6a. Den hade precis samma symptom som detta och det visade sig att det skulle vara så. Då fick jag förklaringen att det är bromsslangarna som flexar lite när man pressar bromsarna såpass hårt vid stillastående. Efter byte till stålomspunna slangar blev pedalen helt stum. Så för er som inte gillar känslan kan det vara ett tips

    Trevlig helg!

  14. #74
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Ng9-3 har ett bra bromsservo, det vet vi. Så kanske skulle det kunna vara så. Det vore roligt om någon provade att byta ut sina bromsslangar och delgav sina erferenheter.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #75
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Märkligt med så många med samma upplevelse.
    Okej på nyutvecklad bil, men detta måste väl kommit fram till SAAB under åren
    De flesta har väl börjat märka det i samband/efter byte av något?
    Det är ju klart intressant om nån byter sina slangar, men om slangarna flexar efter så borde de väl flexat innan med?
    (Ha överseende med mig jag har en OG 9-5)
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  16. #76
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Nu missförstår du nog någonting. Det menades att byta från en flexande originalslang till en stålomspunnen slang som är stummare och inte flexar, för att därigenom få reda på om det är slangens flexning som är orsaken till att pedalen går att trycka ner och inte är helt stum.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #77
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Man behöver väl inte ens byta slangar för att ta reda på detta. Det borde ju gå att mäta diametern på slangarna med ett skjutmått när man tryckt bromsen i botten för att se om de utvidgat sig (såvida inte hela expansionen sker i längdled men det verkar orimligt).
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  18. #78
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Svampig bromspedal NG9-3

    Hej , har lämnat in bilen två gånger till Saab (Tyresö) men dom hittar inget fel utan jag får en lapp där det står en förklaring varför bilen uppför sig så här pga bromsservons vakumsystem ! har nu även bytt bromscylinder också vilket inte hjälpte mycket , söker man på nätet om det här så verkar det inte helt ovanligt problem , när bilen är avstängd eller när ABS hoppar in så känns helt normal men i övrigt så kan pedalen hamna var som helst och ända ner i golvmattan ibland , så frågan är om nån haft samma problem och lyckats lösa det ! gäller en 9-3 07a

    Micke.

  19. #79
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Om det är en automat så är det normalt med svampighet vid tomgång. Saab har en skrivelse om det i sitt verkstadsprogram WIS. Min WIS-dator är lite offline för tillfället men någon annan kan säkert kolla upp det åt dig om du frågar snällt.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  20. #80
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    9-3:orna har ett effektivt bromsservo och det går att trycka ner bromspedalen mer än man brukar kunna göra. Det är inget fel i sig om bromsarna funkar bra i övrigt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bromspedal sjunker 9-5 1999
    Av TurboCab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2017-03-26, 19:44
  2. När ställer ni av eran sommarbil?
    Av MicEE i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-09-05, 17:21
  3. [LÖST] Bromspedal sjunker med bilen på, efter byte av bromsok. OG9-5
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-04-07, 15:45
  4. Hur låg har ni fått ner eran förbrukning
    Av Gustaf i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 17:22
  5. Bilder på eran/era Saabar ;)
    Av Dennan i forum Foto & film
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 21:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •