Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 76

Ämne: Sjunker eran bromspedal? NG9-3

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003

Re: Re:

Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Nej det förvånar mig inte alls. Experterna tillhör mycket mer befolkningen av detta forum än arbetsskaran hos SAAB ÅF och verkstäder. Gång på gång har de själva påvisat detta, om än utan flit.
    Jag törs nog hävda att andelen okunniga förståsigpåare är betydligt större bland forumets alla deltagare än bland anställda hos Saab:s märkesverkstäder även om den senare gruppen också skulle må bra av såväl kompetensutveckling som att lära sig lyssna på kundernas behov.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003

Re: Re:

Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag törs nog hävda att andelen okunniga förståsigpåare är betydligt större bland forumets alla deltagare än bland anställda hos Saab:s märkesverkstäder
    Pratar vi i procent så vete fan ärligt talat.
    Fredrik J

Helt original
    Reg.datum
    okt 2010

Re: Till alla som kör 9-3 SS Sjunker eran bromspedal?

I alla fall så är anledningen till att jag (som inte tillhör expert-skaran) gick med i detta forum är just att SAAB svek mig i sin kompetens och jag insåg att det är mycket bättre för mig att råd-fråga er och sedan "göra själv".
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Helt original
    Reg.datum
    okt 2010

Ja och så får jag be om ursäkt för att jag norpade tråden till detta som borde vara (om det inte redan är) tråd någon annanstans!

Efter att ha pratat med Saab och teknikavdelningen på bilprovningen så
    konstaterar dem att det är helt normalt med bilar med vacumpump att pedalen sjunker,detta ska bilprovningen VETA i och med att det har sådana föreskrifter.
    Efter det åkte jag tillbaka till bilprovningen för att klaga på deras missuppfattning o det till chefen.
    Men jag tycker det är synd om dem som inte kan så "mycket" om blir och på så sätt blir "lurade" till att byta pump!!! Så SE UPP alla som får nedslag på sjunkande bromspedal, klaga direkt!
    Vilket fall som helst så fick jag igenom bilen!!!

/Emil

Helt original
    Reg.datum
    okt 2010

Glatt Emil, glatt!

Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Medlem#
    Dolt

Gott att det löste sig. Forumet lyckas än en gång rädda en forumsmedlem från omvärldens självutnämnda experter och dess okunskap.

Skämt å sido. Det vi kan lära oss av detta är att inte ge upp när vi vet att vi har rätt, men samtidigt om man råkar på okunskap inte bemöta denna med ilska, utan med kunskap och fakta. Eller något liknande...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Fick samma nedslag från bilprovningen idag på Stockholm Lidingö. Han sa att det troligen var huvudbroms-cylindern vilket väl säkert varit rätt i vanliga fall. Bra att jag hittade denna tråd iaf, så kanske jag spar både mkt tid och pengar efter jag ringt upp dem imorgon. Återkommer med svar om hur det gick!

Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003

Ja besiktade tjejens bil med samma problem, gick inte igenom.
    Efter massa tjaffs, besiktningar hit och dit så har den nu blankt papper

Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003

Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    konstaterar dem att det är helt normalt med bilar med vacumpump att pedalen sjunker,detta ska bilprovningen VETA i och med att det har sådana föreskrifter.
    Efter det åkte jag tillbaka till bilprovningen för att klaga på deras missuppfattning o det till chefen.
    Men jag tycker det är synd om dem som inte kan så "mycket" om blir och på så sätt blir "lurade" till att byta pump!!! Så SE UPP alla som får nedslag på sjunkande bromspedal, klaga direkt!

/Emil

Min gissning är Österängens bilprovning.

Jag kör aldrig en bil dit igen dom höll på att slå sönder hela bilen med sin hammare och hittar fel som inte finns.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

Citat Ursprungligen postat av Toastmaster

/Emil

Jag kör aldrig en bil dit igen dom höll på att slå sönder hela bilen med sin hammare och hittar fel som inte finns.

Det vart inte på Österängens bilprovning, däremot på gamlaflygfältet, enbart okunnig personal!
    mvh

Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003

Citat Ursprungligen postat av Toastmaster

Det vart inte på Österängens bilprovning, däremot på gamlaflygfältet, enbart okunnig personal!
    mvh
    Jag jobbar ju på en Audi/VW verkstad och har upplevt detta bekymmer med att bilprovningen gör felaktiga bedömningar allt för ofta, Det värsta var väl läckande hjulcylindrar bak på en golf 4, men det satt bromsok på bilen och dom läckte inte.... HUR F-N kan det bli så fel? Vi släcker ju även 2:or på våran verkstad så därför kommer det in många kunder som fått sina bilar nersynade och vid såna här tillfällen så ringer vi upp bilprovningen och kräver att dom kommer till verkstad och tittar på deras felaktiga bedömning och sen får dom helt enkelt ta bort 2:an ur deras system och lära upp besiktningspersonen, och detta är aldrig några bekymmer, så i fortsättningen så skulle ni väl oxå kunna lämna in bilen till Saab ÅF som sen ringer och tar kontakt med berörd personal, fast risken med det är om ni inte får en kompetent mek utan byter delar iallafall! men i sådant här fall så kan man ju påtala bekymmret eftersom det finns viss vetskap om det.

För övrigt så finns det många Audis med samma sjunkande "luftisystemetkänsla" i bromspedalen pga en väldigt stark/effektiv bromsservo och det är inte något fel på dom heller
    Kör 9-5aero sc aut -00

Citat Ursprungligen postat av thelooool
    Fick samma nedslag från bilprovningen idag på Stockholm Lidingö. Han sa att det troligen var huvudbroms-cylindern vilket väl säkert varit rätt i vanliga fall. Bra att jag hittade denna tråd iaf, så kanske jag spar både mkt tid och pengar efter jag ringt upp dem imorgon. Återkommer med svar om hur det gick!

Glömt att skriva upplösning... : Hade iaf in den på verkstad för att få en referens till att det verkligen skulle vara sådär samt gjorde förbesiktning så att n00bsen på sbp inte skulle hitta ngt NYTT fel. Åkte därefter direkt ut till Lidingö bilprovning där skithögen hånlog åt mig då jag påpekade att ett fel begåtts. Eftersom jag varit bortrest och även varit lite lat med att åtgärda ""felet" så hade tiden gått ut varpå jag inte kunde komma som obokat besök, skithögen vägrade därför att ge mig ngn särbehandling och ta in min bil separat (skulle tagit typ 5min..) Åkte surt därifrån med ännu en gnutta mer hat mot staten och gjorde sedan en besiktning på annan station, där de för övrigt omedelbart började med att utbrista "den sjunker ju fortfarande" Doh! En ej efterbliven anställd kommenterade att det faktiskt skulle vara så och jag visade upp förbesiktningspapperet/kvittot från Svenska Bil, varpå den ansvarige missbelåtet godtog förklaringen. En aning hopp om att få underkänna bilen återkom dock då han såg att dragkroksskyddet inte gick att få lös så lätt, till slut löste det sig så hans hopp flyttades till provkörningen. Vid bromsprovet var han ytterst nära att få ett leende på läpparna då bakbromsarna enligt honom var 6% från underkänt. Detta tyckte jag var väldigt märkligt eftersom jag på förra besiktningsprotokollet hade bättre bromsverkan bak SAMT att jag passade på att byta bromsbeläggen då jag hade den på verkstad. Jag har iofs förstått att man ev måste slita in dem innan de ger full effekt. Hursomhelst, bilen gick igenom till slut, wiiieee

Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003

Min sjunker också, har en Vector.
    Jag trodde det blivit nåt galet när jag bytt ett ok bak, men efter att ha luftat flera gånger och kört genom besiktningen utan anmärkning har jag låtit det bero.

Skönt att få veta att det är så det ska va.

//UA
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011

Bytte tätningar i vänster ok bak på min AERO 9-3 -03. Pedalen sjunker nu trots luftning. Sjunker när man startar bilen. Sjunker inte när bilen är avstängd. Läst i denna tråd att det ska vara så. Hur f-n kan det vara ok att pedalen sjunker? Har aldrig varit med om detta.

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011

Har 9-3 ss vector.
    Pedalen sjukner också men tyvärr verkar det blivit mindre sjunkande när jag bytte beläggen bak

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010

Har en 9-3 aero SS 03 och min sjunker aldrig. Är hur perfekt som helst vid inbromsning, samt när jag står stilla.

Kan det vara så att dom börjar sjunka efter ett visst miltal? Tex över 14000 mil eller liknande?

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555

Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Nu oxå en svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Såklart MapTunade.

Hej alla och tack för alla bidrag till att får rätsida på detta problem.
    Besiktade bilen idag och han som gjorde besiktningen beskrev att när han kör bilen på tomgång så sjunker den i botten efter ett tag när man håller jämt tryck.

Aldrig upplevt detta och ska kolla det när jag kommer hem eftersom det var min sambo som körde bilen till besiktning. Dock efter jag kollat här så vet jag ju att det SKA vara så!

Besiktningsmannen underkände det inte utan det var bara ett FYI till mig så at tjag kunde kolla vidare på det. Riktigt hyggligt tycker jag eftersom jag läst om vad ni andra fått stå ut med

Tackar,
    Rickard

Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    107

min -04 sjunker den också . vid besiktningen påpeka jag att pedalen sjunker o jag luftat.
    men blev kodkänd då broms trycket var helt kodkänt 2,8 räcker bra -sade besiktnings tjejen...
    men visst känns inte bra att den kan sjunka när den inte gör det på 9000cs som jag har.
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk + medlem 107

Liknande ämnen

1. [LÖST] Bromspedal sjunker 9-5 1999
    Av TurboCab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2017-03-26, 18:44
  2. Bromspedal sjunker med bilen på, efter byte av bromsok...
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-04-07, 14:45
  3. Bilder på hur ni har monterat eran btr
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 16:42
  4. 9-5:eran slut för min del...
    Av TOFFE i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 08:43
  5. Ni som byggt om eran sensonic..