Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 76

Ämne: Sjunker eran bromspedal? NG9-3

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Samma sak här, händer enbart när man står stilla t.ex. vid rödljus.
    Känns som att vi har ungefär likadana bilar
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av Phasio
    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Samma sak här, händer enbart när man står stilla t.ex. vid rödljus.
    Känns som att vi har ungefär likadana bilar
    Hehe, där ser men färgen är väl inte så vanlig men jag gillar att den skarpt, skiftar beroende på hur ljusförhållandena är.

Såg din på garaget via länken på signaturen, inte riktig samma din är lite moddad. Inte så mycket som skiljer eller ? Bara grill, USA blinkers, avgas, röda bromsok, polerade kåpor, downpipe med race kisse, 6-vxl mm mm missat något

Riktig fin bil du har!!

Har du byggt avgassystemet själv ?? Imponerande!
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 17,83, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    På min bil sjunker bromspedalen vid kraftigt tryck på tomgång, men om bilen är avstängd blir det stumt. Det innbär nog att det är OK. det är iaf inte luft i systemet för då skulle den sjunka även när den är avstängd.

Utveckla gärna det där med servoverkan, det låter troligt, men varför blir det så?

/Tommy
    Saab 9-3 SC Vector 1,9 TiD -07
    Saab 9-3 SS Vector 2,0 t -03
    Porsche 928 S4 -87

Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Nu har även jag upptäckt detta med sjunkande pedal!
    Har bytt skivor bak och klossar bak och fram.
    När allt va bytt och jag skulle Ta en provsväng så läckte det från vänster fram ok från kolven.
    Lämnade in den för renovering. (tog 2 tim!!)
    När jag hämtade oket så såg det ut som nytt. Dom sa att kolven va spräckt. Tydligen någon plast kolv som sitter i orginal.

Men nu när jag monterat tillbaka allt så sjunker pedalen när jag bromsar. Men jag har bromsverkan hela tiden. När bilen är avstängd så sjunker även pedalen, men då väldigt sakta.
    Någon sa att det kunde vara huvudbromscylindern som spökar. Troligen någon Oring som läcker.

Systemet är luftat 3-4 gånger nu men problemet kvarstår.
    Läser att det e vanligt men det va ju tusan inte så innan jag bytte bromsarna.
    VAD GÖRA!??
    Mvh Fredrik Olsson *6573*
    Bilglasmästare i Göteborg med 15 år i yrket.
    http://www.garaget.org/?car=41692

Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Kolla in denna gamla tråd från 2006, där finner du bland annat detaljerat svar från mig.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=143855

Nu när jag läst tråden var jag bara tvungen att kuta ut och testa.
    Min pedal sjunker inte.

Min sjunker också.
    9-3ss Nordic Extrem -05

Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Gravis9-3
    Min sjunker också.
    Japp och skall vara så enligt Saab. Nått med bromskraftsförstärkaren har jag för mig de sa.
    9-5 Griffin Aero Biopower -09
    Audi Q5 2,0 tdi Quattro S-line -18

Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Min sjunker också.
    Japp och skall vara så enligt Saab. Nått med bromskraftsförstärkaren har jag för mig de sa.
    Verkar knepigt!
    Har inte haft det innan ju.
    Jag vågar inte köra bilen nu. Den står inlåst på jobbet tills jag vet va det kan vara
    Mvh Fredrik Olsson *6573*
    Bilglasmästare i Göteborg med 15 år i yrket.
    http://www.garaget.org/?car=41692

Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av eddyolsson
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Min sjunker också.
    Verkar knepigt!
    Har inte haft det innan ju.
    Jag vågar inte köra bilen nu. Den står inlåst på jobbet tills jag vet va det kan vara
    Den sjönk sakta när man stog still och tryckte på bromspedalen, stängde man av motorn så sjönk den inte alls.
    9-5 Griffin Aero Biopower -09
    Audi Q5 2,0 tdi Quattro S-line -18

Japp så är det, det gör inte mig någonting då min bil stannar när jag vill att den ska göra det.
    9-3ss Nordic Extrem -05

Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Lite skall den sjunka om man håller på den med bilen igång. Men på min förra bil sjunk den även när man körde, och blev gradvis sämre. Vilket resulterade i att jag hade enbart bromsverkan när pedalen tillslut var i botten och då var det tvärnit.

Så sjunker den endast en bit när ni står med bilen igång så är det OK som även andra här säger.

På min nya bil stannar pedalen ungefär i mitten om man håller den intryckt.

9-3 SS-04 Bromspedalen har börjat sjunka denna vecka.

Efter att bilen hade stått en dryg vecka, så har bromspedalen börjat sjunka precis som beskrivits & det känns inte bra, sladdrigt. För mig är detta ett fel som inträffat även om servot verkar effektivt. Fotbromsen har varit riktigt bra innan dess. Det känns som om det finns ett läckage någonstans. Finns det någonstans där man åtminstone kan hitta ett blockschema över bromssystemet? Jag vill kunna funktionen hos systemet innan jag vill diskutera eventuella orsaker.

Re: Till alla som kör 9-3 SS Sjunker eran bromspedal?

Jag har fått nedslag på bilprovningen i jkpg idag på grund av sjuknade bromspedal enbart vid tomgång vid stillastående, jag försökte förklara för dem att det är helt normalt på denna bilmodell men icke enligt dem, är så trött på detta!
    Jag ska tydligen fixa ett fel som inte går att fixa!?!?!?
    Tydligen årets skämt , att dem inte har bättre koll på besiktningen! Är så FÖRBANNAD less!

/Emil

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003

När jag tog mitt BE-kort förra våren så berättade uppkörningsinspektören att man fått stryka punkten i säkerhetskontrollen där man ska kontrollera att pedalen inte sjunker just för att det numera finns bilar som är precis så trots att bromsarna är ok.
    Fredrik J

Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Medlem#
    Dolt

EmilSS - Lite jobbigt läge det där. Vet inte hur man överklagar ett bilprovningsärende men börja med att kontakta din lokala saabverkstad och be att få svart på vitt att bilen ska bete på det viset. Sedan kontaktar du bilprovningen och då deras "Tekniska frågor" på 0771-600 800. Alternativt ringer du bilprovningen först och ser vad de säger.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Citat Ursprungligen postat av mioh
    EmilSS - Lite jobbigt läge det där. Vet inte hur man överklagar ett bilprovningsärende men börja med att kontakta din lokala saabverkstad och be att få svart på vitt att bilen ska bete på det viset. Sedan kontaktar du bilprovningen och då deras "Tekniska frågor" på 0771-600 800. Alternativt ringer du bilprovningen först och ser vad de säger.
    Men dom måste väl veta bättre på bilprovningen? Jag kan ju inte vara den första med sjunkande bromspedal vid tomgång/stillastående?
    /Emil

Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Medlem#
    Dolt

Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Men dom måste väl veta bättre på bilprovningen? Jag kan ju inte vara den första med sjunkande bromspedal vid tomgång/stillastående?
    /Emil
    Det finns trots allt mer än en bilmodell i Sverige som besiktigas så lite förståelse för dom får man nog ha. De kan ju inte veta allt om alla bilar. Däremot så tycker jag att du borde kunna få din bil godkänd utan ombesiktning om det är det normala sjunkandet. Har de gjort fel så kan de säkert rätta till detta.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Helt original
    Reg.datum
    okt 2010

Re:

Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Märkligt att dom bytte bromscylinder med tanke på att det är allmänt känt att det är en produktegenskap på 9-3 SS. Man tycker dom borde ha lite bättre koll.

Mvh Stoffe

Nej det förvånar mig inte alls. Experterna tillhör mycket mer befolkningen av detta forum än arbetsskaran hos SAAB ÅF och verkstäder. Gång på gång har de själva påvisat detta, om än utan flit.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Har kontaktat Saab och dem säger att det är helt normalt att bromspedalen sjunker vid tomgång/stillastående, han påpekade även att bilprovningen borde ha "papper" på att allt är normalt när pedalen sjunker!

Liknande ämnen

1. [LÖST] Bromspedal sjunker 9-5 1999
    Av TurboCab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2017-03-26, 18:44
  2. Bromspedal sjunker med bilen på, efter byte av bromsok...
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-04-07, 14:45
  3. Bilder på hur ni har monterat eran btr
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 16:42
  4. 9-5:eran slut för min del...
    Av TOFFE i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 08:43
  5. Ni som byggt om eran sensonic..