Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 110

Ämne: Sjunker eran bromspedal? NG9-3

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    12
    På min bil sjunker bromspedalen vid kraftigt tryck på tomgång, men om bilen är avstängd blir det stumt. Det innbär nog att det är OK. det är iaf inte luft i systemet för då skulle den sjunka även när den är avstängd.

    Utveckla gärna det där med servoverkan, det låter troligt, men varför blir det så?

    /Tommy
    Saab 9-3 SC Vector 1,9 TiD -07
    Saab 9-3 SS Vector 2,0 t -03
    Porsche 928 S4 -87

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301

    Sjunkande bromspedal 9-3ss

    Har haft bilen inlämnad på service och dom har bytt bromsvätska.

    När jag stog med bilen på tomgång utanför saab och läste serviceboken hade jag foten på bromspedalen och den sjönk sakta mot golvet.

    Gick in till saab och påpekade detta och han sade att 9-3 ss var sådana när bilen stog på tomgång med motorn på. Tycker det låter konstigt. När man kör fungerar bromsen som normalt.

    Någon som vet eller har samma bekymer?
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Ja, när man står stilla är bromspedalen "svampig" och kan tryckas nästan ända ner i golvet, det är normalt på 9-3 SS. Det har skrivits här på forumet om detta tidigare, men jag hittade inte den tråden när jag försökte söka lite.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Ok då vet jag. Sökte men hittade inget

    Tackar för svaren
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Fast om den gör samma när du är ute o kör o du skall stanna är det inte ok Mitt problem började med din beskrivning. Men stannar det där är allt normalt.

    Detta råkade jag ut för = 0 % bromsverkan tills den var i botten då var det 100 % bromsverkan, inget mellan läge så att säga. Livsfarligt.

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Låter inget vidare.

    Har kört några dagar nu och det verkar fullt normalt när jag kör. Hoppas det fortsätter så.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-15 klockan 13:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  7. #27
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    9-3ss har detta fenomenet, det är en ventil som släpper ut undertryck för att det inte skall bli för högt/lågt vad man nu skall kalla det.

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290
    Nu har även jag upptäckt detta med sjunkande pedal!
    Har bytt skivor bak och klossar bak och fram.
    När allt va bytt och jag skulle Ta en provsväng så läckte det från vänster fram ok från kolven.
    Lämnade in den för renovering. (tog 2 tim!!)
    När jag hämtade oket så såg det ut som nytt. Dom sa att kolven va spräckt. Tydligen någon plast kolv som sitter i orginal.

    Men nu när jag monterat tillbaka allt så sjunker pedalen när jag bromsar. Men jag har bromsverkan hela tiden. När bilen är avstängd så sjunker även pedalen, men då väldigt sakta.
    Någon sa att det kunde vara huvudbromscylindern som spökar. Troligen någon Oring som läcker.

    Systemet är luftat 3-4 gånger nu men problemet kvarstår.
    Läser att det e vanligt men det va ju tusan inte så innan jag bytte bromsarna.
    VAD GÖRA!??
    Mvh Fredrik Olsson

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Kolla in denna gamla tråd från 2006, där finner du bland annat detaljerat svar från mig.



    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=143855

  10. #30
    Nu när jag läst tråden var jag bara tvungen att kuta ut och testa.
    Min pedal sjunker inte.

  11. #31
    Min sjunker också.
    9-3ss Nordic Extrem -05

  12. #32
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Japp och skall vara så enligt Saab. Nått med bromskraftsförstärkaren har jag för mig de sa.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-15 klockan 13:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290
    Verkar knepigt!
    Har inte haft det innan ju.
    Jag vågar inte köra bilen nu. Den står inlåst på jobbet tills jag vet va det kan vara
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-15 klockan 13:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Mvh Fredrik Olsson

  14. #34
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Den sjönk sakta när man stog still och tryckte på bromspedalen, stängde man av motorn så sjönk den inte alls.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-15 klockan 13:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #35
    Japp så är det, det gör inte mig någonting då min bil stannar när jag vill att den ska göra det.
    9-3ss Nordic Extrem -05

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Lite skall den sjunka om man håller på den med bilen igång. Men på min förra bil sjunk den även när man körde, och blev gradvis sämre. Vilket resulterade i att jag hade enbart bromsverkan när pedalen tillslut var i botten och då var det tvärnit.

    Så sjunker den endast en bit när ni står med bilen igång så är det OK som även andra här säger.

    På min nya bil stannar pedalen ungefär i mitten om man håller den intryckt.

  17. #37

    9-3 SS-04 Bromspedalen har börjat sjunka denna vecka.

    Efter att bilen hade stått en dryg vecka, så har bromspedalen börjat sjunka precis som beskrivits & det känns inte bra, sladdrigt. För mig är detta ett fel som inträffat även om servot verkar effektivt. Fotbromsen har varit riktigt bra innan dess. Det känns som om det finns ett läckage någonstans. Finns det någonstans där man åtminstone kan hitta ett blockschema över bromssystemet? Jag vill kunna funktionen hos systemet innan jag vill diskutera eventuella orsaker.

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    338

    Bromspedalen sjunker NG9-3

    Hej!

    Nyss fått klossarna bytt bak och upptäcker nu att bromspedalen sjunker när jag håller ner den med motorn igång.
    Jag har luftat alla bromsok utan att det hjälpte.

    Är det huvudbromscylindern och är den besvärlig att byta? Vet någon vad den kostar?

    Bilen är en 9-3 1,8t SC 2006.

    Allan

  19. #39
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Re: Bromspedalen sjunker

    Vill minnas att jag läst det på forumet att på just 9-3 ss så är det normalt med sjunkande pedal. I det moment du beskriver.

    Men säkert ngn annan här med 100% igt svar.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    338

    Re: Bromspedalen sjunker

    Menar du att det inte hjälper att byta huvudcylinder då?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bromspedal sjunker 9-5 1999
    Av TurboCab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2017-03-26, 19:44
  2. När ställer ni av eran sommarbil?
    Av MicEE i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-09-05, 17:21
  3. [LÖST] Bromspedal sjunker med bilen på, efter byte av bromsok. OG9-5
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-04-07, 15:45
  4. Hur låg har ni fått ner eran förbrukning
    Av Gustaf i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 17:22
  5. Bilder på eran/era Saabar ;)
    Av Dennan i forum Foto & film
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 21:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •