Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trimmning 9000 -97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    342

    Trimmning 9000 -97

    Hej!

    Funderar på att köpa en 9000 -97 jubileumsmodell 2,3T. Den är trimmad till 235 Hk, enligt säljaren gjort av förste ägaren när bilen var relativt ny. Jag är inte intresserad av att ha någon trimmning, utan skulle vilja återställa den till ursprungsskick (170 Hk). Hur gör man och hur mycket kostar det?

    Martin

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 392
    Du kan la be han att göra det. Det e juh hans bil. In fact så brukar många annonssäljare återställa bilen till original.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    342
    Säljaren har ingen aning om hur man gör. Bilen var så när han köpte den.

    Jag har ringt till några firmor som sysslar med trimmning och kollat, men ingen verkar det minst intresserad av att göra detta. På speedparts, som jag vid tidigare tillfällen har upplevt som en seriös och trevlig firma, bemötes jag snarare med en rejäl dos arrogans på ett otrevligt sätt.

    Således, ytterliggare ett skäl att inte chiptrimma: det går inte att återställa.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    743
    det gäller väll bara att få tag i en annan box.. ta bort magnetventil + slangar.. och sen så åka till saab och be dom gifta in boxen med bilen och du har en orginal ltt igen om nu trimningsfirmor är ointresserade av det..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    I princip kan du bara koppla ur magnetventilen så kommer den gå ungefär som en original. Kan ju hända att man mappat om den lite för även låg belastning, vilket i så fall troligen innebär lägre förbrukning, men sannolikt inga större påfrestningar vid full gas eftersom den bara laddar 0,4 bar då.

    Är du lurig så slänger du i en strömbrytare via säkringsdosan i handskfacket så du kan välja trimmat eller original. Kan ju vara bra vid något tillfälle att kunna ösa på lite extra.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    425
    Får man fråga varför du vill ha tilbaka till orginal? är ju inte precis så mycket trimmad så det sliter hårt på motorn om man säger så, brukar väl snarare vara så att en chippad bil drar lite mindre soppa vid lugn körning.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    342
    Jo jag anser att 170 Hk är mer än väl, så som jag kör bil. I dag har jag en 9000i med 130 Hk är helt nöjd med den motorn. Sedan resonerar jag så att om det nu bara vore fördelar med den programvara som ger 65 hk mer så borde ju Saab självklart ha programmerat styrsystemet så från början.

    Om jag sedan får problem med styrsystemet så gör det felsökningen så mycket svårare, då jag inte är insatt i koden varken i orginalutförande eller den trimmade varianten, och inte heller har lust att lägga ned den tid det tar att lära mig att förstå koden. Har jag origalsystemet kan jag i alla fall följa felsökningstipsen i verkstadshandboken med angivna tester och späningsnivåer, frekvenser mm.

    Dessutom så vet jag inte om trimmningen innebär att man har varit inne och lödt på kortet (läste i en annan tråd på forumet om detta). Då har man brutit lackförseglingen på kortet, vilket avsevärt förkortar livslängden på ett kort som lever i en så pass utsatt miljö.

    Fråga: Hur kommer det sig att man måste "gifta" styrboxen med bilen. Är den inte programmerad och klar om man tar den från en annan bil?

    Martin

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    425
    Hej

    På denna bil som du är intresserad av så har ingen varit och lödit den är bara ommappad med ett annat program i Trionicboxen så det behöver du inte vara orolig för.

    Vad är det för koder som du inte är insatt i? detta styrsystem är inget man normalt håller på pillar i själv utan det enda jag kan tänka mig är felkoder som man kan läsa ut men dom bör vara intakta även fast bilen är chippad(eller har jag fått det om bakfoten?) så felsökning borde således vara ungefär som i handboken.

    Men om du vill ha en box så kan du höra med

    http://www.sdcc.se

    Sedan så är det ju bara att åka till din lokala Saabverkstad så gifter dom in den till dig.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Citat Ursprungligen postat av Martin H
    Funderar på att köpa en 9000 -97 jubileumsmodell 2,3T. Den är trimmad till 235 Hk, enligt säljaren gjort av förste ägaren när bilen var relativt ny. Jag är inte intresserad av att ha någon trimmning, utan skulle vilja återställa den till ursprungsskick (170 Hk).
    Om det är en 2,3T (200 hk) har den alltså utsatts för en liten mjukvaruändring. Är det en 2,3t (170 hk) med säkring i motorrummet för "heat plate" samma sak. Är det en 2,3t utan "heat plate" har bilen fått magnetventil+slangar och lilla mjukvaruuppgraderingen.

    I vilket fall som helst - om en dylik bil fungerar väl efter nästan 10 år förefaller det som slöseri med tid, energi och pengar att överhuvudtaget röra i det. Skillnaden är ju inte stor, vill man inte ha 235 hk justerar man med pedalpotentiometern på golvet.

    Och vill man absolut inte ha tillgång till mer än 170 hk gör man som Tomtefar redan skrivit, så är det klart.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    342
    Hej!

    Nu börjar jag bli lite mer nyfiken på hur detta med trimmning egentligen fungerar? (alltid kul att lära sig något nytt). Jag är ganska bra på 9000, men helt bort när det gäller turbo. Har mekat mycket med mina 9000i under 10 års tid

    Nedan kommer några påståenden/gissningar samt några frågor som jag gärna skulle vilja ha förklaringar runt.

    Jag kan tänka mig att styrboxen styr laddtrycket utifrån, framförallt, varvtal och spjällägesgivarens läge. Om man ändrar laddtrycket i den "matrisen" så kan högre motoreffekt erhållas. Frågor: Ändrar man även spridarnas öppningstider? Har man då kontroll över avgasreningen?

    Om man måste införa en magnetventil så måste programmet ändras så att ytterliggare en utsignal erhålles. Kanske finns kablage redan så det är bara att aktivera den kolumnen i styrmatrisen?

    Vad menas egentligen med att "gifta samman " boxen med bilen? Vad är det man måste ändra i programvara för att få den att funka på en specifik bil?

    I en anna tråd läste jag om att en del trimmningar, eller möjligtvis trimmare, lödde in ett nytt EEPROM i styrboxen, och skrapade bort skyddslack. Är detta helt fel? Är boxen fortfarande helt original HW-mässigt, och bara mjukvaruändrad, eller är det HW-skillnader också?

    Tacksam för svar,
    Martin
    den vetgirige!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 786
    Medlem#
    5228
    Orkar inte ge mej in på altl men det r inte några hårdvarumässiga ändringa rpå en trimbox. Skillnaden är enbart mjukvara.
    SEn det där med att gifta in boxen. Detta är för att boxen ska funka med vss(startspärren) och inget annat. Alltså ändras inget i styrprogrammet där.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

Liknande ämnen

  1. Hjälp / råd för trimmning för 9000 2,3t
    Av LHjelm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 21:45
  2. Trimmning Ng 900
    Av Turbo_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 16:07
  3. Trimmning av Italien-importerad 9000 aero -96
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •