Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Slangmonterad termogivare på OG900 med AC?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    281

    Slangmonterad termogivare på OG900 med AC?

    Detta blir en lite konstig fråga så det är nog bäst att ta det från början...
    På min finbil (96a -62) har jag monterat en elektrisk kylfläkt. Denna kopplas in genom att man sätter i säkringen vilket inte är särskilt smidigt. Säkringsboxen sitter i motorrummet och man behöver oftast fläkten vid kökörning...
    Har hört att det på OG900 med AC finns en slangmonterad termogivare som borde gå att använda till att styra fläkten. Har varit och rotat i några 900or på skroten men inte hittat rätt pryl.
    Någon som vet exakt vilka årsmodeller denna givare finns på? Exakt var sitter den? Någon som har en till övers?
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    609

    Re: Slangmonterad termogivare på OG900 med AC?

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Detta blir en lite konstig fråga så det är nog bäst att ta det från början...
    På min finbil (96a -62) har jag monterat en elektrisk kylfläkt. Denna kopplas in genom att man sätter i säkringen vilket inte är särskilt smidigt. Säkringsboxen sitter i motorrummet och man behöver oftast fläkten vid kökörning...
    Har hört att det på OG900 med AC finns en slangmonterad termogivare som borde gå att använda till att styra fläkten. Har varit och rotat i några 900or på skroten men inte hittat rätt pryl.
    Någon som vet exakt vilka årsmodeller denna givare finns på? Exakt var sitter den? Någon som har en till övers?
    På min 96:a med rak 3:a hade jag elfläkt.
    Mest för att spara på de 29 vilda. (Eller om det var 33)
    På den hade jag en rörbit i lämplig dimension på kylarslangen som jag satte en tempbrytare från kylaren på nån senare modell av Saab.
    Vill minnas att jag klippte ut förskruvningen från kylaren och hårdlödde fast den i min rörbit.
    Borde ju kunna vara en nödlösning för dig om du inte hittar nåt färdigt.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    65

    Re: Slangmonterad termogivare på OG900 med AC?

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Någon som vet exakt vilka årsmodeller denna givare finns på? Exakt var sitter den?
    Den ska sitta på alla og900 med Ac, sitter på den övre kylarslangen.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Stämmer, sitter på övre kylarslangen på alla og900 med AC.

    Ett tips är att inte använda den givare som sitter i det röret, utan använd den som sitter i kylaren istället, den passar i röret.

    Vill ni veta varför? Jo, AC-termokontakten slår ifrån när den blir varm, alltså kommer fläkten att gå hela tiden tills motorn är varm, då kommer den att stanna, mindre lyckat kanske.

    Ett tips till är styra den via jord.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. termogivare?
    Av Junior30 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 18:48
  2. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •