Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: byte bromsrör på 9000 cs

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 107
    Medlem#
    4901

    byte bromsrör på 9000 cs

    Nått bra å tänka på inför byte av bromsrör på en 9000 cs -95, abs osv.
    Luftning skiljer sig väl inte iom att det är abs mot inte abs?

    ska ev ge mig på det hela i helgen

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    744
    fram, bak ? vänster, höger ? men nej annars är det väll inget speciellt.. ha gott om tid på dej säger ja bara.. samt en lift är att föredra lycka till
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 107
    Medlem#
    4901
    dom längsgående mitt under, samt bakre delen tror ja. Principen för byte är väl samma oavsett vart/vilket rör/slang man byter.

    Gott om tid och svordomar räknar jag med att det krävs

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 018
    Det är inte så svårt och man behöver faktiskt inte lufta systemet heller beroende på vilka rör det handlar om och hur man byter dom.
    Gone country....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    953
    Ta GOD tid på er. Dom flesta är brukar gå ganska bra att byta men det röret som går över till vänster sida brukar inte vara så kul med tanke på att det går över tanken. Räkna med att få släppa på tanken.

    Ang luftning så är en bromsluftare att rekomendera. Då kan ni trycksätta och det är mycket lättare att få vätskan genom abspumpen då.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 107
    Medlem#
    4901
    Jo hörde att något skulle gå över tanken så det lär väl vara mer slit och byta det. Blir väl troligen så att man får släppa tanken, men det behövs väl itne tas bort helt? bara släppa efter lite väl? Har ialf tänkt att man får viga lördag/söndag åt detta.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    953
    Har aldrig provat att byta med tanken monterad.
    När jag bytte mina så var det under renoveringen så tanken var ändå borta.

    Hoppas ni har köpt färdiga orginalrör? Det lönar sig.
    Jag kommer iaf aldrig att köpa så kallad färdig längd från mekonomen eller liknade.
    Det är några kr dyrare att köpa från Saab men då får man rör som är bockade på rätt sätt och det är värt dom där extra kronorna.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 107
    Medlem#
    4901
    hmm, det där lät ju mindre kul... hehe, köpt från mekonomen, kollade aldrig på saab. Men bockning, hur krångligt kan det vara?

    Jo du hade ju lite andra förutsättningar när du gjorde det på din bil. Inte lust å lära dig hur man gör med tanken uppe

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    953
    Tack för erbjudandet men nej tack.

    Hur krångligt bockandet kan vara? tja
    Efter som mekonmen kapar röret exakt längd efter Saabs rör men sen gör en rulle av det så kommer du inte att får det lika rakt som Saabs och då heller inte få rätt längd. Om mekonomen hade lagt till ca 10 cm på dom långa rören hade det varit mycket lättare.
    Jag vet vilket problem jag hade och då hade jag INGET som var i vägen.
    Ett tips kan vara att börja framifrån. jag började bak och det blev knepigt när jag kom fram och skulle möta rören som kom från ABSpumpen. Ska ni byta ända från ABSpumpen eller vid skarven?
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 107
    Medlem#
    4901
    kommer inte byta ändå från abs pump utan från skarven. var oxå inne på att gå framifrån och bakåt.
    testar köra med mekonomen grejorna, har lite svordomar och aggresioner som ja känner att ja behöver få ur mig

    Ska nog försöka ta loss gamla och sedan bocka till nya enligt det innan montering.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    107
    säger bara en sak, TÖM TANKEN innan du släpper ner den, den e ett ass o lyfta upp igen om den e ens bara halvfull, jag gjorde bromsrörsrenovering på min äldre 9k o tänkte inte på att köra sluta på tanken först...

    mvh Michael
    T0006 rök gaJ...
    9000 CSE 2.3T -96
    Tryck på CITERA när du svarar på mina PM, då följer all gammal text med, annars blir det svårt att minnas vad man har diskuterat om när man har kontakt med många!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 107
    Medlem#
    4901
    bra grej å tänka på faktiskt, iofs tankar ja ändå nästan enbart för 2-300:-

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    953
    Avlägg rapport.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 018
    Jagb ytte på min gamle 9000 utan att ta ner tanken. Lossade bara på banden och hade tanken på en stötta så det blev lite lättare att komma till. Sket i att trycka i dom i klämmorna där under tanken. Känns inte som rören kommer nånvart där ändå.
    Gone country....

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 107
    Medlem#
    4901
    Citat Ursprungligen postat av Mr cba
    Avlägg rapport.
    hehe, svordomar, funderar på å sälja, vad ska ja säga?
    Nja gick inte som tänkt ialf, skiten har ju rostat fast, dvs kopplingarna där ja ska försöka ta isär bromsledningen. Hade ja tagit i mer hade ja haft avbromsrören vilket ja inte ville ha då ja behöver bilen rullandes.

    Några tips? Är det enkelt om man bara kapar och kona upp bromsröret igen? då hade det ju vart simpelt.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    953
    Kan funka.
    Jag bytte ju hela skiten på min.
    Ända från Abs pumpen ut till oken så jag klippte bara av skiten.

    Men någon annan kanske har något bra tips?
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 107
    Medlem#
    4901
    Citat Ursprungligen postat av Mr cba
    Kan funka.
    Jag bytte ju hela skiten på min.
    Ända från Abs pumpen ut till oken så jag klippte bara av skiten.

    Men någon annan kanske har något bra tips?
    var inne på att göra det oxå, men insåg hur mycket jobb det är att göra när man har motorn kvar i bilen vilket ja gissar du ej hade

    Sen att man stod utomhus hade väl en bidragande del till att man inte la ner tilräkligt med tid på det hela

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    39

    Bromsrör

    Citat Ursprungligen postat av olabola
    Citat Ursprungligen postat av Mr cba
    Kan funka.
    Jag bytte ju hela skiten på min.
    Ända från Abs pumpen ut till oken så jag klippte bara av skiten.

    Men någon annan kanske har något bra tips?
    var inne på att göra det oxå, men insåg hur mycket jobb det är att göra när man har motorn kvar i bilen vilket ja gissar du ej hade

    Sen att man stod utomhus hade väl en bidragande del till att man inte la ner tilräkligt med tid på det hela

    Det borde finnas andra sätt att använda utbytes detaljer på bilarna! Stället där man får rostangrepp,finns för oftast i HB hjulhus,borde man ha kommit på att ha på lager motsvarande bit,passande att bytas på 15min.Det går att göra en mellan koppling,med att klippa av och kona den biten själv(ganska enkelt jobb med rätta verktyg)
    9k Griffin 3.0,Etanol 100%(experiment) FURY

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Om du har problem med rost så rekomenderar jag att du klipper av skräpet dierkt efter skarven så att du kan få dit två ringnycklar i stället.
    Då brukar det släppa så fint så...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1
    Jag har liknande problem själv.. Fick ombesiktning på min -98 cse, bromsrör höger bak var angripet, strax innan hjulhuset så att säga..

    Måste man lätta på tanken för att byta detta? Och måste man byta hela röret ända fram till pumpen eller sitter det någon skarv emellan? Går det hela att göra med bara domkraft och pallbockar? Tacksam för svar!

Liknande ämnen

  1. Byte av bromsrör
    Av Pontusn2 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 00:54
  2. byte av bromsrör???
    Av Gardan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 23:18
  3. En hel j***a dag på Saab! (byte av bromsrör 9k)
    Av Angus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 19:26
  4. Byte bromsrör
    Av Tamii i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •