Nått bra å tänka på inför byte av bromsrör på en 9000 cs -95, abs osv.
Luftning skiljer sig väl inte iom att det är abs mot inte abs?
ska ev ge mig på det hela i helgen
Nått bra å tänka på inför byte av bromsrör på en 9000 cs -95, abs osv.
Luftning skiljer sig väl inte iom att det är abs mot inte abs?
ska ev ge mig på det hela i helgen
fram, bak ? vänster, höger ? men nej annars är det väll inget speciellt.. ha gott om tid på dej säger ja bara.. samt en lift är att föredra lycka till
9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :
dom längsgående mitt under, samt bakre delen tror ja. Principen för byte är väl samma oavsett vart/vilket rör/slang man byter.
Gott om tid och svordomar räknar jag med att det krävs
Det är inte så svårt och man behöver faktiskt inte lufta systemet heller beroende på vilka rör det handlar om och hur man byter dom.
Gone country....
Ta GOD tid på er. Dom flesta är brukar gå ganska bra att byta men det röret som går över till vänster sida brukar inte vara så kul med tanke på att det går över tanken. Räkna med att få släppa på tanken.
Ang luftning så är en bromsluftare att rekomendera. Då kan ni trycksätta och det är mycket lättare att få vätskan genom abspumpen då.
Jo hörde att något skulle gå över tanken så det lär väl vara mer slit och byta det. Blir väl troligen så att man får släppa tanken, men det behövs väl itne tas bort helt? bara släppa efter lite väl? Har ialf tänkt att man får viga lördag/söndag åt detta.
Har aldrig provat att byta med tanken monterad.
När jag bytte mina så var det under renoveringen så tanken var ändå borta.
Hoppas ni har köpt färdiga orginalrör? Det lönar sig.
Jag kommer iaf aldrig att köpa så kallad färdig längd från mekonomen eller liknade.
Det är några kr dyrare att köpa från Saab men då får man rör som är bockade på rätt sätt och det är värt dom där extra kronorna.
hmm, det där lät ju mindre kul... hehe, köpt från mekonomen, kollade aldrig på saab. Men bockning, hur krångligt kan det vara?
Jo du hade ju lite andra förutsättningar när du gjorde det på din bil. Inte lust å lära dig hur man gör med tanken uppe
Tack för erbjudandet men nej tack.
Hur krångligt bockandet kan vara? tja
Efter som mekonmen kapar röret exakt längd efter Saabs rör men sen gör en rulle av det så kommer du inte att får det lika rakt som Saabs och då heller inte få rätt längd. Om mekonomen hade lagt till ca 10 cm på dom långa rören hade det varit mycket lättare.
Jag vet vilket problem jag hade och då hade jag INGET som var i vägen.
Ett tips kan vara att börja framifrån. jag började bak och det blev knepigt när jag kom fram och skulle möta rören som kom från ABSpumpen. Ska ni byta ända från ABSpumpen eller vid skarven?
kommer inte byta ändå från abs pump utan från skarven. var oxå inne på att gå framifrån och bakåt.
testar köra med mekonomen grejorna, har lite svordomar och aggresioner som ja känner att ja behöver få ur mig
Ska nog försöka ta loss gamla och sedan bocka till nya enligt det innan montering.
säger bara en sak, TÖM TANKEN innan du släpper ner den, den e ett ass o lyfta upp igen om den e ens bara halvfull, jag gjorde bromsrörsrenovering på min äldre 9k o tänkte inte på att köra sluta på tanken först...
mvh Michael
T0006 rök gaJ...
9000 CSE 2.3T -96
Tryck på CITERA när du svarar på mina PM, då följer all gammal text med, annars blir det svårt att minnas vad man har diskuterat om när man har kontakt med många!
bra grej å tänka på faktiskt, iofs tankar ja ändå nästan enbart för 2-300:-
Jagb ytte på min gamle 9000 utan att ta ner tanken. Lossade bara på banden och hade tanken på en stötta så det blev lite lättare att komma till. Sket i att trycka i dom i klämmorna där under tanken. Känns inte som rören kommer nånvart där ändå.
Gone country....
hehe, svordomar, funderar på å sälja, vad ska ja säga?Ursprungligen postat av Mr cba
Nja gick inte som tänkt ialf, skiten har ju rostat fast, dvs kopplingarna där ja ska försöka ta isär bromsledningen. Hade ja tagit i mer hade ja haft avbromsrören vilket ja inte ville ha då ja behöver bilen rullandes.
Några tips? Är det enkelt om man bara kapar och kona upp bromsröret igen? då hade det ju vart simpelt.
Kan funka.
Jag bytte ju hela skiten på min.
Ända från Abs pumpen ut till oken så jag klippte bara av skiten.
Men någon annan kanske har något bra tips?
var inne på att göra det oxå, men insåg hur mycket jobb det är att göra när man har motorn kvar i bilen vilket ja gissar du ej hadeUrsprungligen postat av Mr cba
Sen att man stod utomhus hade väl en bidragande del till att man inte la ner tilräkligt med tid på det hela
Ursprungligen postat av olabola
Det borde finnas andra sätt att använda utbytes detaljer på bilarna! Stället där man får rostangrepp,finns för oftast i HB hjulhus,borde man ha kommit på att ha på lager motsvarande bit,passande att bytas på 15min.Det går att göra en mellan koppling,med att klippa av och kona den biten själv(ganska enkelt jobb med rätta verktyg)
9k Griffin 3.0,Etanol 100%(experiment) FURY
Om du har problem med rost så rekomenderar jag att du klipper av skräpet dierkt efter skarven så att du kan få dit två ringnycklar i stället.
Då brukar det släppa så fint så...
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
Jag har liknande problem själv.. Fick ombesiktning på min -98 cse, bromsrör höger bak var angripet, strax innan hjulhuset så att säga..
Måste man lätta på tanken för att byta detta? Och måste man byta hela röret ända fram till pumpen eller sitter det någon skarv emellan? Går det hela att göra med bara domkraft och pallbockar? Tacksam för svar!