Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Storlek på högtalare i framdörr.

  1. #1

    Storlek på högtalare i framdörr.

    Hej, sökte runt lite och det verkar som om det får plats ett par 6.5" högtalare i mina framdörrar på min saab 9-3 2.0t -99. Men sen var jag nere och köpte några men de passar inte alls varken på bredden eller djupet, men man kan ju tydligen köpa några adapterringar med dessa så skulle djupet passa men de kan väll knappast fixa bredden? Ska det verkligen få plats 6.5" i framdörrarna? Tycker det mer ser ut som om ett par 5.25" ska sitta där?

    tack för hjälp.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Hade då inga problem med att få dit 6,5” i dörren i min 900

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    586
    Det ska sitta 6½" där.

    Nu vet jag inte hur orginal AS3 högtalare ser ut men mina eftermarknadshögtalare kunde jag glömma få in utan adapterplattor
    Det sitter ribbor i högtalaren som tar emot hålet i dörren.

    Kan som sagt inte riktigt facktermerna....
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av TurboColle
    Det ska sitta 6½" där.

    Nu vet jag inte hur orginal AS3 högtalare ser ut men mina eftermarknadshögtalare kunde jag glömma få in utan adapterplattor
    Det sitter ribbor i högtalaren som tar emot hålet i dörren.

    Kan som sagt inte riktigt facktermerna....
    vart köpte du dina adapterplattor då? finns på biltema men de verkar bara ha till volvo och på tex. brl kostar de ju oerhört mycket i jämförelse.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    586
    Köpte mina på just Biltema för 100 :- lappen

    Så visst har dem!
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    gör ett par egna i playwood eller mdf, blir mycket bättre än plast som gäna pajar.

    de brukar gå att få in de flesta högtalare utan adapterringar, dvs om du alldrig kör nere rutan...

    jag gjorde egna ringar som var 22 mm tjocka och de va lagom
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    gör ett par egna i playwood eller mdf, blir mycket bättre än plast som gäna pajar.

    de brukar gå att få in de flesta högtalare utan adapterringar, dvs om du alldrig kör nere rutan...

    jag gjorde egna ringar som var 22 mm tjocka och de va lagom

    Vill gärna kunna dra ner rutan helt ibland :P men det blir någ att kolla biltema först. Tack för snabba svar.

  8. #8
    Hittade dem på biltema de fanns bara inte med på internetsidan till saab men de fanns i butiken jag tog det sista paret iaf :P tack för all hjälp!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    263
    Jag lånar tråden med en fråga. Har köpt nya högtalare med en radie på 16,5cm, orginalhögtalarna ligger ju inlagda i adapterringen och där kommer dessa inte in. Kan man såga bort den yttre ringen, ahh så jävla dålig förklaring, men det sitter ju en lite grövre ring mot plåten sen en lite tunnare som orginal sitter intryckt i.

    MVH
    Audi A4 allroad

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    263
    Anyone?
    Audi A4 allroad

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Citat Ursprungligen postat av cato
    Jag lånar tråden med en fråga. Har köpt nya högtalare med en radie på 16,5cm, orginalhögtalarna ligger ju inlagda i adapterringen och där kommer dessa inte in. Kan man såga bort den yttre ringen, ahh så jävla dålig förklaring, men det sitter ju en lite grövre ring mot plåten sen en lite tunnare som orginal sitter intryckt i.

    MVH
    16,5cm =6,5” och original är 6,5” så det borde passa. Du har ingen bild på hur det ser ut?

  12. #12
    Jag har 900 -95:a.. Är inga högtalare original i dörren så jag får dra om sladden ifrån främre ovnaför fläkten ner till dörren och behöver, enligt brl en adapter för att kunna fästa mina 6,5¨. Är lite nyfiken på hur ljudet är med original 3,5¨ gentemot 6,5¨ - värt jobbet att dra sladdar och köpa adaptrar/högtalare? Mer tryck i dom kan jag tänka mig men är det värt det - enligt er?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    263
    Har ingen bild men kan fixa.. Har precis fått tillgång till garage Men vill inte åka i onödan då den läcker olja, så fixar fram bilder till helgen.

    Men man borde ju kunnata bort den "yttre" ringen.Vet inte hur dom på biltema ser ut om dom kanske ser ut som dom jag har redan?
    Audi A4 allroad

Liknande ämnen

  1. högtalare i framdörr på saab 9-3 01
    Av biff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 22:37
  2. Högtalare i framdörr, baffelbygge - 9-5
    Av ahlsttho i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 21:40
  3. Vibrationer i höger framdörr och högtalare (9-3 SS -03)
    Av Millow i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 10:34
  4. Högtalare i höger framdörr skorrar (AS2)
    Av Treo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •