Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Oljeläckage 9000 2.3i -91 Hur göra? MED BILD

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    570

    Oljeläckage 9000 2.3i -91 Hur göra? MED BILD

    Har ett oljeläckage på min 9000 CC 2.3i -91 (Vinterbilen) som inte besiktningsmannen tyckte om.

    En bild säger mer än tusen ord eller vad säger man:http://tommyg.web.surftown.se/2006/Svarten%204.JPG
    (Modemvarning)

    Vad jag kan urskilja så läcker det vid Ring nr 1 och det rinner ner vid ring nr 2.

    Såg att det blev "färsk" olja där när motorn var igång, som sedan inte var kvar efter några min.

    Frågor:

    1: Tror ni ett "Mirakel medel" som autoexperten har (Omega någonting) kan hjälpa?

    2: Hur svårt är det att ta bort remhjulet och försöka täta läckaget?

    3: Vad är det för platta som sitter över precis där läckaget är?, går denna platta att lossa?

    4: ska det sitta en skruvskalle där gängorna är på plattan i ring nr 1?, menar om någon kan ha dragit av den tidigare?

    5: Är jag helt ute o cyklar och läckaget helt enkelt kommer från packboxen vid veven?

    Tips & trix tas mer än gärna emot

    mvh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 800
    Börja med en rejäl tvätt, ta tex fälgtvätt på aluminium och sen avfettning på resten, då ser du förhoppningsvis bättre var det läcker.

    Men jag tycker det ser ut som en packbox, bara försöka få bort remkivan, brukar sitta fast

    Sedan försöka få ut den, att få dit en ny är inga problem.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    221
    Kan också vara o-ringen till oljepumphuset som har torkat(relativt vanligt), inga svårigheter att byta, bort med remskivan och sedan ett antal skruvar, se bara till att rengöra ordentligt innan du tar bort pumphuset.

    Edit: Kan det vara styrstiftet till oljepumphuset du menar i ring 1?


    /Johan
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    570
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Börja med en rejäl tvätt, ta tex fälgtvätt på aluminium och sen avfettning på resten, då ser du förhoppningsvis bättre var det läcker.

    Men jag tycker det ser ut som en packbox, bara försöka få bort remkivan, brukar sitta fast

    Sedan försöka få ut den, att få dit en ny är inga problem.
    Okey, gör man på något speciellt sätt för att få bort remskivan, är det komplicerat att byta packboxen sedan?


    mvh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    570
    Citat Ursprungligen postat av jse
    Kan också vara o-ringen till oljepumphuset som har torkat(relativt vanligt), inga svårigheter att byta, bort med remskivan och sedan ett antal skruvar, se bara till att rengöra ordentligt innan du tar bort pumphuset.

    Edit: Kan det vara styrstiftet till oljepumphuset du menar i ring 1?


    /Johan
    Okey ska kolla det. Ja det är säkert något styrstift. Ser på bilden att det är en packning runt om hela den där kåpan, det kan inte vara packningen där som läcker?



    mvh

    Tommy

    EDIT Såg att det var oljepumps packningen.
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 800
    Citat Ursprungligen postat av Tamii
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Börja med en rejäl tvätt, ta tex fälgtvätt på aluminium och sen avfettning på resten, då ser du förhoppningsvis bättre var det läcker.

    Men jag tycker det ser ut som en packbox, bara försöka få bort remkivan, brukar sitta fast

    Sedan försöka få ut den, att få dit en ny är inga problem.
    Okey, gör man på något speciellt sätt för att få bort remskivan, är det komplicerat att byta packboxen sedan?


    mvh

    Tommy
    Börja med mutterknack, funkar inte det så försök med don och slå i kanten, då brukar de släppa.

    Byta, njae, beror på hur seriös man är, man ska egentligen ha ett pressverktyg, men ta något runt rör i samma storlek som packboxen och knacka i försiktigt.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    570
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av Tamii
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":iks9rcqu
    Börja med en rejäl tvätt, ta tex fälgtvätt på aluminium och sen avfettning på resten, då ser du förhoppningsvis bättre var det läcker.

    Men jag tycker det ser ut som en packbox, bara försöka få bort remkivan, brukar sitta fast

    Sedan försöka få ut den, att få dit en ny är inga problem.
    Okey, gör man på något speciellt sätt för att få bort remskivan, är det komplicerat att byta packboxen sedan?


    mvh

    Tommy
    Börja med mutterknack, funkar inte det så försök med don och slå i kanten, då brukar de släppa.

    Byta, njae, beror på hur seriös man är, man ska egentligen ha ett pressverktyg, men ta något runt rör i samma storlek som packboxen och knacka i försiktigt.[/quote:iks9rcqu]

    Okey, det går inte att få bort den på ren handkraft alltså?

    Ska jag slå i ett rör i packboxen?, har iofs inte tillgång till att pressverktyg, men man kan ju bara svänga förbi en verkstad så äre ju klart. Är inte det de bästa att byta boxen? om det nu är den som läcker


    mvh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Du ska givetvis byta boxen om det är den som läcker, antar "röret" var menat som ett monteringhjälpmedel för packboxen.

    Packboxen får man bort genom att t.ex. dra en skruv i den som man sedan kan ta tag i och så följer packboxen med skruven ut. behövs knappast här eftersom du kommer åt den väldigt bra då du har lös remskivan.

    Då man monterar du packbox så skall den smörjas ordentligt (vaselin och olja) annars bränns den. Bara att knacka in den i oljepumplocket och sen på med remskivan igen.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784
    Citat Ursprungligen postat av Tamii

    Okey, gör man på något speciellt sätt för att få bort remskivan,
    Mjaa du måste ju ha bort remmen först= remspännaren bör låsat i ihopdraget läge.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    570
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Du ska givetvis byta boxen om det är den som läcker, antar "röret" var menat som ett monteringhjälpmedel för packboxen.

    Packboxen får man bort genom att t.ex. dra en skruv i den som man sedan kan ta tag i och så följer packboxen med skruven ut. behövs knappast här eftersom du kommer åt den väldigt bra då du har lös remskivan.

    Då man monterar du packbox så skall den smörjas ordentligt (vaselin och olja) annars bränns den. Bara att knacka in den i oljepumplocket och sen på med remskivan igen.
    Okey, bra då ska jag byta packboxen någonm dag! , hoppas bara få bort remskivan...

    tack för info

    mvh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    10
    Hej hej, jag har läckage på exakt samma ställe, byte packboxen men det läcker fortfarande om än inte lika mycket. Hur långt in skall man knacka in packboxen?

    //Mvh Tommy
    Saab 9-5 2.3t Linear 2003

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    343
    När du ändå tar bort remskivan och byter packbox så BYT O-ringen. Den kostar 75 kr på GM om jag kommer ihåg rätt. Jag har gjort det på två bilar, och bägge har varit stenhårda och haft fyrkantigt tvärsnitt istället för runt. Jag tror att det är vanligare att det läcker där än vid packboxen.

    Martin

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage Motor Saab 9-3 [bild]
    Av mape82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 12:58
  2. hur göra om det ser ut så här? oil-sludge? *bild*
    Av kvistarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 01:24
  3. vad ska ja göra med T-GUL? *bild*
    Av grewen i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 23:41
  4. Göra rent här? (Bild)
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •