Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Min saab vill inte ha "rätt" tändstift 9000 2,3T -91

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    174

    Min saab vill inte ha "rätt" tändstift 9000 2,3T -91

    Hej!

    Jag har ett problem med min Saab 9000 2,3T -91 med NGK BCPR7ES-11 tändstift.
    Problemet är att direkt efter start så går motorn väldigt ojämnt, t.om. dör ibland och har ingen kraft alls. Det här pågår under ett varierande antal sekunder. Den låter och känns precis som om den bara gick på 3 cylindrar.

    Jag körde bilen till min lokala verkstad (gamla Saab-rävar) där dom provkörde bilen och kunde inte komma på vad som kunde vara fel. Sen fick den ena meken en ide´ från "den gamla goda tiden" som han uttryckte sig. Då provade dom att byta tändstift till NGK BCPR5ES och knackade till 1,1mm gnistgap och efter det går bilen hur fint som helst. Mekarna påstod att det var frid och fröjd att köra men jag är tveksam. Kan det vara nyttigt med så varma stift i motorn?

    Bör tilläggas att motorn har gått hur fint som helst på BCPR7ES-11 stift tidigare men så en morgon mittiallt så tål inte bilen dom stiften längre.
    Jag prövade på skojs skull slänga i nya BCPR7ES-11 stift i bilen någon dag efter att jag hade fått problemet åtgärdat och direkt efter det bytet så går bilen som en påse skit direkt efter start på nytt.

    Kan fel i DI-kassetten orsaka såna här konstiga problem?

    mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884

    Re: Min saab vill inte ha "rätt" tändstift

    Citat Ursprungligen postat av Sebbin
    Hej!



    Kan fel i DI-kassetten orsaka såna här konstiga problem?

    mvh Sebbin
    Mycket möjligt.
    Den kan vara på väg att lägga av.
    Och ger då lite symptom.

    Sätt i rätt stift och låna en DI av någon.
    Kör upp till din Saab ÅF och låna deras testkassett.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    De stiften av värmetal "5" kan endast accepteras under speciella förhållanden, då vanligtvis i kombination av ökenbensin och TS-1 samt lättlastkörning.... Tyvärr ett ganska dumt råd från din verkstad, åk dit o knäpp dem på näsan, eller sparka dem på smalbenen...

    Jag skulle stoppa i korrekta pluggar o provköra för att konstatera om det kan vara så att din bil sotar, hur är bränsleförbrukningen ?
    Tändkassetten KAN vara en källa till mången förtret, visdoom erhålls endast genom empiriska prov, byt skiten o se...

    Kolla oxo så att det inte är en brusten packening mellan block o cylinderhuvud ! Det kan ge sådana fenomen du beskriver.

    PS. TS-1 är ryskt jetbränsle DS.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    174
    Hej!

    Det har varit lite körigt på jobbet de senaste dagarna så jag har inte hunnit att felsöka Saaben förrän ikväll, och läget är som följer:

    *Provade med annan DI-kasett och rätt stift.....men problemet kvarstår.

    Jag börjar mer och mer tro att det är strul med bränsletillförsen.

    Några förslag på var jag bör fortsätta felsökningen?

    Spridarrengöring?

    Bränslefiltret är som sagt bytt och symptomen tycker jag inte riktigt tyder på bränslepumpen heller. Eftersom problemet endast uppenbarar sig vid kallstart misstänker jag lite kallstartsventilen/automatchoken, några tips hur jag felsöker den?

    DrBoost: Bränsleförbrukningen upplever jag som helt normal, inte heller röker den mera än vanligt. Om det skulle vara topplockspackningen som är kass, borde det då inte försvinna kylarvätska ur systemet?
    Ett kompressionsprov kanske är på sin plats?

    Tacksam för svar

    mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

Liknande ämnen

  1. SAAB 900 T8 1982 vill inte starta med rätt relä i!
    Av jeppet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-01-11, 10:24
  2. [LÖST] Bilen la av...Vill inte mer 9000
    Av 99HÅRTORK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 17:16
  3. Saab 9000 2.0i (-95) vill inte starta
    Av Rallyhalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 20:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •