Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ljud i Hatthyllan

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Ljud i Hatthyllan

    Tjenare, har en saab 95 -00 med ljudsystemet as2 (7 högtalare) och funderar vad jag behöver för att sätta ljud i hatthyllan. högtalare har jag, men vad behöver jag mer? är kablarna fördragna och var finns dom då isf? vet någon vilken W som orginal högtalarna har i hatthyllan? (vill inte sätta in något mindre än det som ska vara)

    Marz

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    kom igen, är det ingen som vet? en saab 95 -00 med as2.
    Marz

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    Tja!
    Det är inte fördraget.
    Jag skulle tipsa om att ha ett extra slutsteg till 6*9.
    Watten vet jag inte va dom ligger på men skulle tipa på 200-250w.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Watt på högtalare trodde jag man snackade om på -70 talet
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    men jag hittade kablar bakom vänster "isolering" i bagaget där skärmen kommer upp, det stod "AMP" på de kabelhärvorna är inte det till förstärkaren? det är inte kablar dragna upp till högtalarna men det kanske är draget till förstärkaren? jag har hört att det kanske skulle vara en förstärkare där om man hade as3. rekomendationer till förstärkare? om de inte är till förstärkaren så vet jag inte vad det är.
    Marz

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    är det combi eller sedan vi pratar om?
    Jag har sedan och jag hitta ingen kabel när jag satte in mina iaf. jag driver mina med ett 2*100 slutsteg. Duger gött o väl.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    ok nu har jag köpt allt jag behöver till att uppgradera ljudet (6*9 o slutsteg +kablage), MEN inte någon adapter. går det att ta "signalen" från andra högtalare istället? har hört att man kan ta signalen från de bakre högtalarna i dörrarna, har också hört att de ligger på mellan- och diskant- "registret". inte bass. men de främre högtalarna i dörrarna ligger nästan bara på bass. Så går det lika bra att ta den signalen istället?
    Marz

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Kan ju inte köra högniivå,,, då är vi tillbaka på 70 talet igen

    Måste köra lågnivvå direkt från försteget i stereon
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    Ok, vad kan hända om jag tar den vanliga "signalen" då? Pajar hela systemet eller? Går det göra på något annat sätt än backes kablage? Marz

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    testade med högnivå. det fungerade iaf sen vet jag inte om det är så bra för sterion eller slutsteget? men måste dra om +kabeln. när jag startade bilen så gick den på två cyl. och när jag kopplade från +kabeln så gick den normalt igen. så det måste störa tändningen eller något. är det högnivå mellan sterion och förstärkaren? eller är det lågnivå?
    Marz

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    För att göra det enkelt för dig kunde du köpt ett beg AS3 slutsteg och bara dragit fyra nya trådar till basarna i hatthyllan..

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    jao det kunde jag ha gjort men det blir inte lika bra ljud, dessutom är det väl olika högtalare i en bil som har as3, mot en som har as2, det är olika motstånd i de högtalarna. och skulle behövt ny kabelhärva till föstärkaren mm.jaja jag tyckte att detta var lättare och hade lite glädje att dra nya kablar....
    marz

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av Marz
    jao det kunde jag ha gjort men det blir inte lika bra ljud, dessutom är det väl olika högtalare i en bil som har as3, mot en som har as2, det är olika motstånd i de högtalarna. och skulle behövt ny kabelhärva till föstärkaren mm.jaja jag tyckte att detta var lättare och hade lite glädje att dra nya kablar....
    marz

    Impedansen på högtalarna skiljer såpass lite att det inte spelar någon roll, kontaktdonet och kabelhärvan till förstärkaren är också densamma förutom de fyra kablarna till basarna..

    En annan fördel med AS3 steget är att du får lite mer effekt till de 7 andra högtalarna.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    jaså det var synd att jag inte frågade det tidigare, men kanske ändå köper en as3 förstärkare och smäller in, och behåller slutsteget, då borde det bli ganska bra ljud.
    men är det någon som vet om det är dåligt för sterion, förstärkaren eller slutsteget om jag kör på högnivå?
    marz

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Citat Ursprungligen postat av Marz
    jaså det var synd att jag inte frågade det tidigare, men kanske ändå köper en as3 förstärkare och smäller in, och behåller slutsteget, då borde det bli ganska bra ljud.
    men är det någon som vet om det är dåligt för sterion, förstärkaren eller slutsteget om jag kör på högnivå?
    marz
    Högnivå körde man också på -70 talet,,, ni måste komma ikapp
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    35
    Finns det fördraget kablage på en sedan? Vad är det för impendans på AS3-steget som driver hatthyllebasarna?

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av Aleleo
    Finns det fördraget kablage på en sedan? Vad är det för impendans på AS3-steget som driver hatthyllebasarna?

    Hur menar du nu?, det är högtalarna som bestämmer impedans

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    nej det är inte fördraget, utom till cd-växlaren.
    och var ska jag få lågnivån ifrån då? mellan sterion och förstärkaren eller?
    marz

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Hur menar du nu?, det är högtalarna som bestämmer impedans
    Nja, förstärkare (och slutsteg) är ju byggda för en viss impendans. Bilstereo är för det mesta byggt för 2-4ohm. Kopplar man in en högtalare med lägre impendans så bränner man slutsteget.

Liknande ämnen

  1. Ljud i hatthyllan
    Av dCeksjo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 14:23
  2. Nytt ljud i hatthyllan, og900
    Av Timez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 00:42
  3. Vad är det för box jag har under hatthyllan?
    Av Robert Andersson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 22:41
  4. 6*9 i hatthyllan på 9-3
    Av hugge01 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •