Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byte av AC givare i intrument panelen på 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    405

    Byte av AC givare i intrument panelen på 9000

    Hur tar man ut den lilla sensorn som sitter som en knapp i intrument panelen till AC systemet på en saab 9000 ?

    Den lilla jävlen för ett jäkla liv + att jag misstänker att den inte fungerar som den ska.

    Hur demonterar men ?
    Bara att slita ut precis som de vanliga kanpparna eller ?
    Sitter det bara en kabel ansluten i den på baksidan som man sen ansluter i den nya eller?
    Någon som vet vad en sådan kostar ny unjefär ?
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  2. #2
    Guest
    Har för mig att man pillar bort "fläktgallret" framåt o sen trycker resten av fläkten innåt. O sen är det bara en kontakt på baksidan som passar på den nya. Kostar runt 500kr på SAAB.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Går inte och trycka in den, och om man skulle trycka in den hur ska man då få ut den ?

    Tryck den från baksidan. Ta bort ett av facken och tryck bakifrån och lossa kablarna

    Mvh Marcus

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Det stämmer som awer skrev: Först lirkar du ut gallret framåt, brukar inte sitta så hårt. Sedan plockar du ut askkoppen, sticker in handen och trycker ut ACC-panelen a(den sitter bara intryckt i instrumentpanelen, inga skruvar eller liknande). Nu kan du komma åt givaren genom hålet där ACC-panelen satt. Givaren hålls på plats med två utstickande plastbitar på framsidan, tryck in dessa med en skruvmejsel och lirka lite på givaren med andra handen genom hålet där ACC-panelen satt. Kan krävas lite våld ibland, men det är ganska hållbara grejer. Sen lossar du bara kabeln (sitter ganska hårt, bara att dra har jag för mig. Dra dock inte i kabeln utan i själva kontakten!) och plockar ut givaren.

    Kan räcka att dammsuga fläkten rejält och eventuellt smörja lite. Dock är smörjning bar abra på kort sikt, då det drar till sig ytterligare damm efter ett tag. Kolla nån skrot eller på Blocket eller motsvarande sida, finns gott om begagnade skulle jag tro.
    9000 CD 2.3 -92 Svart (såklart)

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Betr. att smörja, jo det är en "livstidsförlängning". En billig sådan !
    Man gör rent o släpper dit en liten droppe TUNN olja vid lagringen. Förslagsvis nå't i stil med Sonax MoS2. Fördelen är att majoriteten av det flytande dunstar o kvar blir en tunn oljefilm med MoS2. Detta får man kanske gör en gång vart annat år, fullt acceptabelt ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    405
    okej tackar för svaren.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    55
    Lite 5 56 löste mina problem!

Liknande ämnen

  1. Byte av SID-panelen
    Av Hårdstedt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 11:39
  2. Byte ABS givare.
    Av CarlSterner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 14:14
  3. Byte framstolar -02 till nyare -06-07 OG9-5
    Av Weggen i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •