Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Startar alltid klimatanläggningen på "Auto"??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    Startar alltid klimatanläggningen på "Auto"??

    Tycker det är så jobbigt att jämt komma ihåg att trycka på "ekonomi", eller är det ngt fel. Jag tycker att den skall starta på det man hade senast.

    För övrigt hur mkt/ofta skall man köra kompressorn för att den skall må bra nu på vintern?
    Saab 9-5 2.0t 2002

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730
    Och vad har du för bil?

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Bättre att låta den stå i Auto jämt. När inte kompressorn behövs så är den ju inte tillslagen.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Sorry. Det är en 9000 -91 2,3.
    Kompressorn går alltid igång direkt vid start, irriterande.
    Saab 9-5 2.0t 2002

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Du kan programmera ACC'n så att den startar i ECON. Det står i instruktionsboken hur man gör.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Startar alltid klimatanläggningen på "Auto"??

    Citat Ursprungligen postat av han540
    Tycker det är så jobbigt att jämt komma ihåg att trycka på "ekonomi", eller är det ngt fel. Jag tycker att den skall starta på det man hade senast.

    För övrigt hur mkt/ofta skall man köra kompressorn för att den skall må bra nu på vintern?

    Man ska alltid ha Auto på, så slipper du få in fina snöflingor i bilen och det blir fukt i kupén, ägaren ja köpte min Aero av körde året runt med Auto på och mellan 19-23 grader. Allt dessa slå på och av sliter mer än det gör nytta på en AC !
    Och soppa förbrukningen påverkas i den mån att det knappt är värt att bry sig, men å andra sidan har man fräsh och torr luft i bilen sen o slipper "blöt hund" doft i bilen.

    Ps. Eftersom din bil förmodligen är en rätt normalt svensson sliten 91a så funkar väl itne ACn ändå ? då förstår ja om du vill ha på den på eco direkt.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Faktum är att ac fungerar! Kör ca 3000 mil om året och då är ca 1dl/mil lite dyrt för att ha den i autoläget.
    Jag har ingen instruktionsbok men får väl ta reda på hur man får den till ekon-läget.
    Saab 9-5 2.0t 2002

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av han540
    Jag har ingen instruktionsbok men får väl ta reda på hur man får den till ekon-läget.
    Du trycker på knapparna så som du vill ha dom. (Tryck på ECON då alltså). Sen trycker du antingen knappen högst upp till höger och knappen längst ner till höger samtidigt eller om det var AUTO och knappen högst upp till höger samtidigt. Minns ej vilket. Har för mej att displayen ska blinka till när den programmerats.

    För att ta bort programmeringen trycker du iaf AUTO och OFF samtidigt. Displayen blinkar till när programmeringen tagits bort.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Citat Ursprungligen postat av han540
    Faktum är att ac fungerar! Kör ca 3000 mil om året och då är ca 1dl/mil lite dyrt för att ha den i autoläget.
    Jag har ingen instruktionsbok men får väl ta reda på hur man får den till ekon-läget.
    I min manual står det "Ställ in ACC enligt önskemål och tryck sen på "defroster och panel" samtidigt (översta och nedersta knapparna i högra kolumnen av knapparna på ACC:n). Stäng av bilen i minst 4 minuter så skall det vara klart
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Jag undviker (av hälsoskäl) att använda min AC mer än nödvändigt. Har den därför nästan alltid urkopplad.

    Dock ser jag alltid till att köra anläggningen c:a 5-10 minuter minst en gång i veckan.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av han540
    Faktum är att ac fungerar! Kör ca 3000 mil om året och då är ca 1dl/mil lite dyrt för att ha den i autoläget.
    Jag har ingen instruktionsbok men får väl ta reda på hur man får den till ekon-läget.
    Tror du på det själv att den skulle dra 1dl/milen mer för att du har acn igång, tror det har gjorts ett antal tester för att dementera just den skrönan, nån cl extra per mil kan jag gå med på, knappast nåt som märks i plånboken. Den är ju ens inte igång hela tiden när det är kallt!
    Peugeot 607 2.2 -06.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av madmax31
    Citat Ursprungligen postat av han540
    Faktum är att ac fungerar! Kör ca 3000 mil om året och då är ca 1dl/mil lite dyrt för att ha den i autoläget.
    Jag har ingen instruktionsbok men får väl ta reda på hur man får den till ekon-läget.
    Tror du på det själv att den skulle dra 1dl/milen mer för att du har acn igång, tror det har gjorts ett antal tester för att dementera just den skrönan, nån cl extra per mil kan jag gå med på, knappast nåt som märks i plånboken. Den är ju ens inte igång hela tiden när det är kallt!
    Det är inte alls omöjligt... Den tar en hel del effekt, krävs en hel del kyleffekt för att kyla ner ett "drivhus" som en bil är sommartid...
    Dessutom är kompressorn on/off. (inte progresiv/steglös) så att köra den på autoläge medför betydligt fler till och frånslag än att vid start stänga av den... Det är däremot inte fel att köra den lite typ var 14:e dag för att packboxen inte ska "fastna" och börja läcka...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av 7anne
    Citat Ursprungligen postat av madmax31
    Citat Ursprungligen postat av han540
    Faktum är att ac fungerar! Kör ca 3000 mil om året och då är ca 1dl/mil lite dyrt för att ha den i autoläget.
    Jag har ingen instruktionsbok men får väl ta reda på hur man får den till ekon-läget.
    Tror du på det själv att den skulle dra 1dl/milen mer för att du har acn igång, tror det har gjorts ett antal tester för att dementera just den skrönan, nån cl extra per mil kan jag gå med på, knappast nåt som märks i plånboken. Den är ju ens inte igång hela tiden när det är kallt!
    Det är inte alls omöjligt... Den tar en hel del effekt, krävs en hel del kyleffekt för att kyla ner ett "drivhus" som en bil är sommartid...
    Dessutom är kompressorn on/off. (inte progresiv/steglös) så att köra den på autoläge medför betydligt fler till och frånslag än att vid start stänga av den... Det är däremot inte fel att köra den lite typ var 14:e dag för att packboxen inte ska "fastna" och börja läcka...
    Tjae din 9-3´ i signaturen borde väl rimligtvis vara lika inteligent som min 9-5´a från -99. På min kan man nämligen programera acc´n så att den inte slår igång kompressorn under -5° (tror jag det var) Sen är det inte alls bra för en ac-kompressor att slå igång vid lägre minusgrader, den kan få sk. "köldslag"

    Visst drar en ac-sommartid en del bränsle men har sett läst ett antal tester att så mycket som 1dl/per mil ska den inte ta. På alla mina Saabar jag haft har jag låtit och kommer låta acc´n stå i auto. Har personligen aldrig förstått vitsen med econ läget även om den symbolen tänds med jämna mellanrum på i min 9-5´a, fast det beror ju förståss på min programering. Ac vintertid hjälper även till att torka upp fuktig luft.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    33
    Frågan i tråden var ju inte att köra ac:en vid låga temperaturer, utan att man, stänga den för att slippa onödig bränsleförbrukning...
    I min så betyder ECO-läget att ac:en inte går om det är kallare än +13 grader ute vilket är helt perfekt. Vill man ha detta som standard så är det bara att, starta bilen, trycka in ECO-knappen och hålla den inne i ca fem sek, kommer inte ihåg om displayen blinkar till men det kommer en bekräftelse då den har tagit inställningen.
    I autoläge så används ac:en för att "avimma"l framrutan, ac:en avfuktar. Tanken är god men jag gillar det inte. En bil som använder ac:en till detta är mer benägen att imma än en som bara använder värme för att "avimma". Varför: Jo när ac:en startar för att avimma så bildas det kondens på förångren (kalla delen i värmepaketet, kallas i bland för evaporator i bilar) Ac:ens styr kompressorns till och frånslag efter behov och utetemp. När kompressorn stoppar så är det kondens på förångaren som förångas och blir till ny kondens när den träffar vindrutan då den är kall (ny imma) Detta är ju inget som man normalt märker då styrningen sköter detta men jag tycker det leder till onödig drift av kompressorn. ser man till att kompressorn inte går vid lägre utetemp, än tex, +13 grader så bildas det aldrig kondens på förångaren och bilen blir lättare att avimma med endast värme...
    Sant att kompressorn inte ska gå vid för låg utetemp, då den kan få *vätskeslag* köldmediet förångas inte fullständigt utan kommer i vätskeform till kompressorn. Vätska kan den inte komprimmera, får då vätskeslag vilket kan fördärva dess ventiler. Därför har dom flesta bilar en lågtycksvakt som bryter på 2 bar vilket för R-134A är exakt är +- 0 grader. Förhindrar även ev, frysrisk i förångaren. Kompressorn ska därför inte gå i gång om bilen har stått i en omgivningstemp under +- 0 grader. (köldmediet (R-134A håller då ett tryck under 2 bar) Är ganska säker på att även SAAB har samma inställning på lågtrycksvakten.
    Kompressorn kan starta till men bryter ganska snart på lågtrycksvakten. Även detta slipper man i ECO-läget vilket jag tycker är en kanonfunktion...

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Tänkte jag skulle bidra med lite åsikter i denna oreda.

    0°C = 2,928bar vad gäller tryck och temperatur på R134a.
    Lågtryckvakten sitter på högtryckssidan och bryter vid 2bar som sagt.
    Detta motsvarar ganska precis -10°C på kondensorn.
    Den är enbart till för att stoppa kompressorn vid gasbrist och är ihopbyggd med två brytare till varav den ena startar kylfläkten vid 16bar och den andra stoppar kompressorn vid 30bar.

    Får kompressorn vätskeslag är det nog inte undertrycksbrytaren eller temperaturen det beror på, utan en felaktig expansionsventil.
    Förövrigt är kompressorn i en bil ganska tålig mot detta.

    Frysskyddet sitter på förångaren och bryter runt lite över nollan, så är förångaren kallare än detta så startar inte kompressorn.
    Med andra ord så startar inte kompressorn när det är minusgrader ute om inte bilen stått med varm motor och värmt upp förångaren eller man har recirkulationen på så den matas med varm kupéluft.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Tänkte jag skulle bidra med lite åsikter i denna oreda.

    0°C = 2,928bar vad gäller tryck och temperatur på R134a.
    Lågtryckvakten sitter på högtryckssidan och bryter vid 2bar som sagt.
    Detta motsvarar ganska precis -10°C på kondensorn.
    Den är enbart till för att stoppa kompressorn vid gasbrist och är ihopbyggd med två brytare till varav den ena startar kylfläkten vid 16bar och den andra stoppar kompressorn vid 30bar.

    Får kompressorn vätskeslag är det nog inte undertrycksbrytaren eller temperaturen det beror på, utan en felaktig expansionsventil.
    Förövrigt är kompressorn i en bil ganska tålig mot detta.

    Frysskyddet sitter på förångaren och bryter runt lite över nollan, så är förångaren kallare än detta så startar inte kompressorn.
    Med andra ord så startar inte kompressorn när det är minusgrader ute om inte bilen stått med varm motor och värmt upp förångaren eller man har recirkulationen på så den matas med varm kupéluft.
    Ja nu blev det bara mer oreda...
    Nu har du fel. 2 bar ÄR! +-0 grader för R134A och då är det 2 bar från atmosfärstryck. Det blir ca 3 bar från absolut vacuum, men det är inte det som gäller. Därmed en tryckvakt som är angiven att bryta vid 2 bar gör det vid +-0 grader med R-134A Ingen utrustning är angiven med tryck från absolut vacuum inom kyla. (om inte bilindustrin har flippat ut fullständigt) Enda gången det är intressant är vid vacuumkörning och då är manometerställ graderat med minusskala. Dom är inte graderade från abs,vacuum...Man börjar inte mäta trycket från absolut vacuum i kylbranchen ....
    Det du skriver om tryckvakterna kan stämma...
    16 barsvakt = kondensorfläktstyrning, startar fläkten när kond-tempen går upp till ca: +60 grader. (tufft)
    30 bars = högtrycksvakt...
    Men hoppas att det finns mer än den lågtrycksvakt (och på rätt sida i systemet) som du beskriver. Det enda den gör är att förhindra start vid i för låg temp, samt vid i stort sett gastom anl,. Är bara trycket tillräckligt högt för att kompressorn ska starta så finns det ju annars inget skydd mot att den går med rejäl brist och därmed väldigt dåligt driftsförhållande. Jag menar är trycket bara tillräckligt hötgt för att den ska starta så blir ju trycket bara högre på HT-sidan och den kan gå på väldigt låga tryck på LT-sidan. Kan ju iofs, förklara dom alltför vanliga kompressorhaverierna. Ska kolla detta på min, saknas en riktig LT-vakt så kommer det att mont, innan sommaren... Tackar för den upplysningen...

    Nä jag har inte sagt att "undertrycksbrytaren" /lågtrycksvakten är orsak till vätskeslag, den skyddar delvis mot vätskeslag...
    Orkar inte förklara det men det bara är så att:
    #1 vid låga utetemperaturer är man långt utanför exp-ventilens arbetsområde, den kan flöda=risk för vätskeslag...
    #2 Då det är för kallt överhettas inte köldmediet i förångaren som det ska=för låg överhettning=risk för vätskeslag...
    #3 startas AC:en vid för låga temperaturer ökar risken för v-slag. Rent fysiskt så drar köldmediet sej till den kallaste och lägsta punkten i anläggningen. Har för mej att kompressorn sitter långt ner i min 9-3:a vilket innebär att den kan vara v-fylld vid start vid låga temperaturer. och det mår ingen kompressor bra av hur tålig den än är...
    Beklagligt om det är som du säger ang, LT-vakten då det är en synerligen korkad lösning... Har varit med om det på Alfa, en bil gick med brist, läckage på lågtryckssidan, ingen LT-vakt vilket innebar att med tiden låg den på undertryck på LT-sidan, det gjorde att den drog in föroreningar och skit vid läckagestället. Hela anläggningen var full med skit och förorenad... Inte kul för honom...
    Fela mej om jag har rätt...

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av 7anne

    Ja nu blev det bara mer oreda...
    Nu har du fel. 2 bar ÄR! +-0 grader för R134A och då är det 2 bar från atmosfärstryck. Det blir ca 3 bar från absolut vacuum, men det är inte det som gäller. Därmed en tryckvakt som är angiven att bryta vid 2 bar gör det vid +-0 grader med R-134A Ingen utrustning är angiven med tryck från absolut vacuum inom kyla. (om inte bilindustrin har flippat ut fullständigt) Enda gången det är intressant är vid vacuumkörning och då är manometerställ graderat med minusskala. Dom är inte graderade från abs,vacuum...Man börjar inte mäta trycket från absolut vacuum i kylbranchen ....
    Vet inte vad jag ska skylla på, men visst har du rätt.

    Citat Ursprungligen postat av 7anne
    Det du skriver om tryckvakterna kan stämma...
    16 barsvakt = kondensorfläktstyrning, startar fläkten när kond-tempen går upp till ca: +60 grader. (tufft)
    30 bars = högtrycksvakt...
    Kan vara annorlunda på en 9-3, då 9-5 har analog tryckmätning, och antagligen 9-3 också, och styrs av dice, ovanstående är på 9000 och kan innehålla en separat extra tryckbrytare vid 20 bar om det är 2 fläktar.
    Högtrycksvakten återgår dessutom automatiskt så funkar inte fläkten så cyklar kompressorn på den med fina resultat på kopplingen.


    Citat Ursprungligen postat av 7anne
    Men hoppas att det finns mer än den lågtrycksvakt (och på rätt sida i systemet) som du beskriver.
    Inte mer än temperaturmätningen i förångaren

    Citat Ursprungligen postat av 7anne
    Det enda den gör är att förhindra start vid i för låg temp, samt vid i stort sett gastom anl,. Är bara trycket tillräckligt högt för att kompressorn ska starta så finns det ju annars inget skydd mot att den går med rejäl brist och därmed väldigt dåligt driftsförhållande. Jag menar är trycket bara tillräckligt hötgt för att den ska starta så blir ju trycket bara högre på HT-sidan och den kan gå på väldigt låga tryck på LT-sidan. Kan ju iofs, förklara dom alltför vanliga kompressorhaverierna. Ska kolla detta på min, saknas en riktig LT-vakt så kommer det att mont, innan sommaren... Tackar för den upplysningen...
    Som sagt, bil ac är väl inte den mest driftssäkra kylkonstruktion som finns.

    Citat Ursprungligen postat av 7anne
    Nä jag har inte sagt att "undertrycksbrytaren" /lågtrycksvakten är orsak till vätskeslag, den skyddar delvis mot vätskeslag...
    Orkar inte förklara det men det bara är så att:
    #1 vid låga utetemperaturer är man långt utanför exp-ventilens arbetsområde, den kan flöda=risk för vätskeslag...
    #2 Då det är för kallt överhettas inte köldmediet i förångaren som det ska=för låg överhettning=risk för vätskeslag...
    #3 startas AC:en vid för låga temperaturer ökar risken för v-slag. Rent fysiskt så drar köldmediet sej till den kallaste och lägsta punkten i anläggningen. Har för mej att kompressorn sitter långt ner i min 9-3:a vilket innebär att den kan vara v-fylld vid start vid låga temperaturer. och det mår ingen kompressor bra av hur tålig den än är...
    Exp ventilen bör ju hänga med ned till en bit under nollan iallafall och nånstans lite över den bryter frysskyddet,
    som förövrigt även det är analogt i 95 och misstänkligen i 93 också.
    Och utan att hänvisa till ett något penibelt påstående på förra trådsidan , som sagt även lågtrycksbrytaren.

    Om nu inte motorn,enligt Murphys lag, i en bilkö eller så, lyckas värma nåt ställe med mycket vätska,och få upp trycket, så förångaren, som nyss var kall och tom, släpper frysskyddet när den blivit uppvärmd av all vätska som kondenserat i den.

    Man kan ju hoppas på att kompressorn går sakta vid såna tillfällen även om de är tåliga.

    Ska man se det från ett annat håll så, om din kompressor sitter långt ner borde den kunna vara väskefylld när du startar, oavsett temperatur.

    Det går å andra sidan inte riktigt att jämföra bil ac med stationära grejor åtminstone inte vad gäller livslängd.
    En kylkompressor som dör efter 2-3000 drifttimmar är ju inte direkt bra men det blir ganska många mil i en bil.


    Citat Ursprungligen postat av 7anne
    Beklagligt om det är som du säger ang, LT-vakten då det är en synerligen korkad lösning...
    Håller fullständigt med, men den är inte så dyr, och antagligen inte för att spara grejorna utan bara för att klara nåt säkerhetskrav.

    Citat Ursprungligen postat av 7anne
    Har varit med om det på Alfa, en bil gick med brist, läckage på lågtryckssidan, ingen LT-vakt vilket innebar att med tiden låg den på undertryck på LT-sidan, det gjorde att den drog in föroreningar och skit vid läckagestället. Hela anläggningen var full med skit och förorenad... Inte kul för honom...
    Fela mej om jag har rätt...
    Tittar du i ett elschema på din egen bil, eller nån annan, så har du svårt att hitta mer än tryckmätning på htsidan.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Jösses!! känns som en del skulle kunna få prexis alla rätt på ett högskoleprov som gäller ac-anläggningar i bilar
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Motor startar inte alltid på min 9-5a aero 01a "LÖST"!!!
    Av Jimix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 03:31
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 21:15
  3. Bakre fönsterhissarna går inte upp på "auto"/en tr
    Av MiAeroEL i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 08:26
  4. [LÖST] Bilen startar inte, står och "klickar" NG9-3
    Av Suedish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 23:50
  5. Programera om "AUTO" på ACC
    Av D.J i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •