Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 900ng Rycker och går ojämt.

  1. #1

    Saab 900ng Rycker och går ojämt.

    Tänkte kolla om någon har några tips på vad det kan vara för fel på min bil.
    Det är en 900 2.0t -97, Med Maptun Steg 3+.

    Bilen feltänder på något sätt. Den låter som en båtmotor och rycker om man försöker åka med den, som om det vore slut på bensinryck.
    Har bytt tändkasset för ca 70 mil sedan så utesluter att det är den. Sen har jag testat att byta mapsensor och testat att rycka säkringen till lambdan.
    Har även provat att byta tillbaka styrenheten till orginal och tändstiften ser bra ut också. Läcker inte någonstans heller.

    Kanske kan vara någon spridare som har gått sönder?
    Tändkasseten? (70 mil verkar lite snabbt för en ny)

    Tacksam för alla tips / Robin

  2. #2

    Ryckig gång

    Hejsan,

    Har samma problem när jag trycker "pelle i botten". Fick rådet att byta bensinfilter.Tyvärr så har jag inte haft tillfälle att byta filtret och kolla, men min bil har gått ca 16000 mil, och enligt rådgivaren, så kan det vara filtret.

    Mvh Janne
    Janne

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    682
    I samband med att du bytte kasetten så bytte du också tändstift misstänker jag?
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156
    Hur "ser" man att ett tändstift är bra?


    Näe, testa med at byta samtliga tändstift först...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Hej !

    En kompis till mig hade samma problem med sin 900 ng 2.0 T
    och det visade sig vara fullt med sand och annat otrevligt i tanken som gjorde att bilen gick som en påseskit. Vi tömde tanken och bytte soppa filter i den , sedan gick den som en kanon.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042

    Re: Saab 900ng Rycker och går ojämt.

    Citat Ursprungligen postat av Rob86
    Tänkte kolla om någon har några tips på vad det kan vara för fel på min bil.
    Det är en 900 2.0t -97, Med Maptun Steg 3+.

    Bilen feltänder på något sätt. Den låter som en båtmotor och rycker om man försöker åka med den, som om det vore slut på bensinryck.
    Har bytt tändkasset för ca 70 mil sedan så utesluter att det är den. Sen har jag testat att byta mapsensor och testat att rycka säkringen till lambdan.
    Har även provat att byta tillbaka styrenheten till orginal och tändstiften ser bra ut också. Läcker inte någonstans heller.

    Kanske kan vara någon spridare som har gått sönder?
    Tändkasseten? (70 mil verkar lite snabbt för en ny)

    Tacksam för alla tips / Robin
    När kom felet?

    Kom det bara rätt upp och ner eller hade du bytt något?

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  7. #7
    Felet kom bara, inte i sammband med något byte. tändstiften är nya. bilen har gått ca 14500mil.. ska prova att byta tändkasset igen se om det kan vara den som har gått igen.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Citat Ursprungligen postat av Rob86
    Felet kom bara, inte i sammband med något byte. tändstiften är nya. bilen har gått ca 14500mil.. ska prova att byta tändkasset igen se om det kan vara den som har gått igen.
    Du måste alltid byta stiften samtidigt som kasseten.
    Enklast att börja där.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 ,Ojämt laddtryck??
    Av gvmatte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 12:43
  2. Går ojämt o rycker vid jämn gas!...95 Aero-03
    Av Craile i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 23:09
  3. bilen går ojämt & rycker
    Av saab9000turbo-92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •