Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Vilken dump? 350 - 400 hk?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sweden / Stockholm / Järfälla / Viksjö
    Inlägg
    87

    Vilken dump? 350 - 400 hk?

    Hejsan! Någon som vet och har tips på någon av / dump som passar till över 350 hk. alltså starka fjädrar!
    Någon som har testat någon? skriv om ni vet något var man kan få tag på kraftiga av / dumpar...

    tackar!

    /D
    - 9-3 Aero 2.0T -02 (205 hk)
    - 9-3 2.0 T, 154 hk -99

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Jag kan inte ge dig riktigt det svar du vill, men kanske ge viss info...
    AV's storlek bestäms av hur mycket luft den skall klara att släppa ut, volym samt tryck bestämmer alltså. Samt givetvis får inte dess maxtryck överskridas.

    Hårda fjädrar är inte sällan av ondo, ventilen öppnar inte fullt eller fördröjt. Ingetdera är önskvärt.

    Personligen tycker jag att Saab Original AV funkar helt förträffligt, om än lite "trist" i utseendet... Vänd så att man trycksätter sidan håller för rätt mycket, o reagerar snabbt. Är det för liten så parallellkopplar men två.
    Billigt o bra. Annars har jag prövat en AV från MapTun, kommer inte ihåg vad den heter, men utseendet var lite magstarkt med blå/svart mönster, men har sett ännu värre.... Nåväl, den ventilen verkar funkar bra oxo.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Är det för liten så parallellkopplar men två.
    Det är hårdrock

  4. #4
    Hej !

    EVO dumpen är ju en beprövad dump

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Annars har jag prövat en AV från MapTun, kommer inte ihåg vad den heter, men utseendet var lite magstarkt med blå/svart mönster, men har sett ännu värre.... Nåväl, den ventilen verkar funkar bra oxo.
    Hej,

    Den flashiga dumpen heter Hyperboost HX. Verkar fungera mycket bra, precis som den "vanliga" Hyperboost jag körde med för ett gäng år sedan.

    Forge bypass, som egentligen är "förebilden" för Hyperboost, funkar också bra.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej !

    EVO dumpen är ju en beprövad dump
    Kör även jag med den dumpen, i det effektområdet, funkar kanon.
    Mats Fhinn/3499/

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej !

    EVO dumpen är ju en beprövad dump
    Som enligt måna bara är skrot , sämre än orginal ventilen...

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Som enligt måna bara är skrot , sämre än orginal ventilen...

    Henrik
    Har också hört att den inte är bra på något sätt... hur är den dålig?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Hej,

    Den flashiga dumpen heter Hyperboost HX. Verkar fungera mycket bra, precis som den "vanliga" Hyperboost jag körde med för ett gäng år sedan.

    Forge bypass, som egentligen är "förebilden" för Hyperboost, funkar också bra.

    Mvh

    KK
    Jag hittar den inte längre på Maptun's hemsida. Dock fanns ju denna även i stealth black vilket gör den trevligare utan massa bling blin. Den de har i idag i Aluminium hur står sig denna? Körde inte AeroRydde med en sådan och var nöjd?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Hej,

    Den flashiga dumpen heter Hyperboost HX. Verkar fungera mycket bra, precis som den "vanliga" Hyperboost jag körde med för ett gäng år sedan.

    Forge bypass, som egentligen är "förebilden" för Hyperboost, funkar också bra.

    Mvh

    KK
    Jag hittar den inte längre på Maptun's hemsida. Dock fanns ju denna även i stealth black vilket gör den trevligare utan massa bling blin. Den de har i idag i Aluminium hur står sig denna? Körde inte AeroRydde med en sådan och var nöjd?
    Den du pratar om är väl en Forge eller? Länk!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Forge kör jag med. Fungerar alldeles utmärkt!
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Jag hittar den inte längre på Maptun's hemsida. Dock fanns ju denna även i stealth black vilket gör den trevligare utan massa bling blin. Den de har i idag i Aluminium hur står sig denna? Körde inte AeroRydde med en sådan och var nöjd?
    Hej,

    MapTun säljer Forge numera. Finns dock i alla fall en Stealth Black Hyperboost HX liggande i Örebro. Fingrade lite på den när jag var där för service i förra veckan. Vill ju bli av med min kromade Forgeventil...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Vad exakt är det som är dåligt med Evo-dumpen? Har en sån i min bil och har inte märkt något som skulle vara dåligt med den.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  14. #14
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Lyfter lite jag med.

    Vill ju gärna köra med original till in men är osäker på om den kommer hålla så länge!

    Kommer säkert ligga på 1,7bar

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Jag har ju provat det mesta (?) för vettiga pengar,och den ventil som jag till slut fick godkännt av mig var en kopia på HKS sqv


    Den här är ju inge ny sak, men om man kikar på konstruktionen så ser man att den i praktiken fungerar som en "felvänd" orginalare, där laddluften hjälper till att hålla "locket stängt" och att man därav ej behöver ha hårt fjädertryck alls för att den ska hålla helt tätt. Ej någon stor tung kolv som ska jobba. Rejäl gummipackning runt gör att den tätar ordentligt. Har provtryckt den över 2,5 bar, plus att den öppnar på tryck under 0,5 bar.(vilket en "felvänd" EVO inte gör)
    34mm invändig diam. gör att man får ut luften snabbt.
    Enda nackdelen är väl att den låter rätt mycket, ett kraftigt visselljud. Sinnessjukt ljud @ 1,8bar med GTBB-aggregat....

    Men det finns en medföjlande anslutning som möjliggör att köra återledande, vilket också gör att den funkar till T7.

    Skillnaden mellan en orginal och en kopia skulle jag påstå vara finishen, en del gjutskägg invändigt som lätt går att slipa bort, samt avsaknaden av loggan....Är säkerligen fler skillnader(?), men frågan är om det är värt pengarna, när "tjing-tjong"-modellen fungerar.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Har en HKS SSQV kopia själv och det milen jag nu kört med den har den funkat klockrent. Nu är den dock till salu för köp av en Tial

    mvh

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Då är ju frågan vart kan man köpa dessa då och till vilket pris!

    I vilket fall målar jag den nog mattsvart.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Då är ju frågan vart kan man köpa dessa då och till vilket pris!

    I vilket fall målar jag den nog mattsvart.
    Sök lite på nätet, så hittar du ett antal som säljer, vill helst inte framhäva något företag extra.

    Jag lackade mina tryckrör i en halvblank svart färg , med lite struktur som blev himla bra, kanske skulle vara något? Minns inte vad det var för färg nu, men det går ju att kolla;-)

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Vad exakt är det som är dåligt med Evo-dumpen? Har en sån i min bil och har inte märkt något som skulle vara dåligt med den.
    Den kan säkert hålla för något mer laddtryck än originalet, men är för hård för att avlasta vid lägre laddtryck, oavsett monteringshåll. Tveksamt om den avlastar ordentligt ens vid höga laddtryck vid 25 mm hålmontering. Jag sålde min tämligen omgående och monterade den nya originalvarianten.


    Men en sak slog mig nu..... det är ju en sak att märka av dålig avlastning, men hur märker man ifall ventilen inte klarar att evakuera tillräckligt mycket luft??

    Det märker man väl inte?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    ... och efter lite ytterligare funderande ska jag nog ta och prova en SSQV.


    "Problemet" med kopiorna är att det finns ett flertal tillverkare, kvaliteten varierar.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Vilken dump till min saab 9-5
    Av Bisk i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 08:42
  2. Vilken dump passar till min NG900? (dump)
    Av maruthi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 18:18
  3. Saab 900ng 2.0t - Vilken dump?
    Av bumman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 01:48
  4. Vilken dump ska jag ha?
    Av Hultman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •