Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Diesel OG-9-3 - Startproblem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Dalarna/Ludvika
    Inlägg
    101

    Diesel OG-9-3 - Startproblem

    Hej!

    Har en tid haft problem med kod P0402 och P0403. Har tidigare bytt EGR-ventil, vaccumslangar. I helgen stod ytterligare några punkter på programet, nämligen försiktig rengöring av LMM, byte magnetventil för EGR-ventilen och sotning av avgaskanal och insugningslock med virvelspjäll.

    För att få bort insugningslock och virvelspjället lossades spridarrören. Efter alla åtgärder återmonterades allt utan problem. Vid start fick jag "mala" lite med startern för att få pannan och gå igång. Väl igång och vid provkörning går allt normalt, ev lite bättre då effekten upplevs som jämnare under acceleration. Kört ca femtio mil utan felkod om EGR.

    Men nu till problemet - varje morgon när jag skall starta bilen dör den.
    Direkt när jag försöker starta den hoppar den igång och går helt normalt under ca 5 sekunder. Därefter dör den. För att få igång den måste jag pina startern ytterligare 30-45 sekunder. När den väl startar går den hur bra som helst igen. Om bilen bara har stått med avstängd motor i en timme eller så startar den utan problem. Ingen CE-lampa sätts. Kan felkoder sättas ändå? Enda demonterade och återmonterade bränsledelar är spridarrören från pump till spridarna. Där finns inga synliga läckor då motorn går iaf.

    Önskar nu av er lite infallsvinklar...

    Mvh,

    MaPe

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Kolla läckoljeslangarna NOGA !
    Om nödvändigt, fortsätt o kolla bränslerören mellan pump o tank map luftläck.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Dalarna/Ludvika
    Inlägg
    101
    Tack doktorn för ditt svar!

    Har jag uppfattat det rätt att när du säger läckoljeslangarna så menar du "retur"-slangarna från spridarna?

    Mvh,

    MaPe

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Yes, du har fattat rätt, ut o fix nu !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. 9-5 diesel vs v70 diesel
    Av XGranis i forum Allmänt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 23:42
  2. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24
  3. og9-3 Diesel
    Av jozef i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •