Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Mystiskt spänningsfall slutsteg

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    41

    Mystiskt spänningsfall slutsteg

    Mitt slutsteg på min nyinköpta aero har plötsligt lagt av. Hoppas ni gurus kan hjälpa mig. Har mätt över plus och minus polen på steget och det visar 1.18V. Tar jag däremot bort pluskabel och mäter direkt över den och till minus, så visar den 12V. Det är alltså när pluskabeln är kopplad till steget som spänningsfallet kommer. Har bytt båda säkringarna på steget och säkringen på matarkabeln. Kommer inte på några fler felorsaker. Har även 12V på remotekabeln så det är inte problemet. Kan det vara så illa att mitt steg har brunnit helt enkelt?

    Tack på förhand.

    Mvh HenkeM

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255
    Går det mycket ström när du ansluter plus till slutsteget?
    Mät resistansen (ohm) mellan plus och minus på PAt med spänningskablarna bortkopplade. Det kanske är kortis i PAt!?
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    41
    resistansen ligger på 8-9kOHM. Vad kan man dra för slutsatser av det då?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255
    Ja, det tycks ju inte vara kortslutning i slutsteget i a f! Hur stor effekt är det på PAt och vilken strömförbrukning har de angett i manualen?

    Att spänningen sjunker när du ansluter spänningskablarna kan bero på 2 saker (minst), det ena är att det är kortis i PAt, men då borde säkringen brinna.

    Det andra är att det är spänningsfall i kablarna, har du använt den kabelarea och säkringsstorlek som tillverkaren rekommenderat?

    Prova att ansluta t ex en 12V 50 W-lampa i st f slutsteget, är kablar och säkring OK så bör den lysa med full styrka!
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    41
    Allting är inkopplat med 4mm kabel avsäkrat med 40A. Ingen av säkringarna på steget går och säkringen i motorrummet är hel. Det har dessutom uppkommit alldeles nyss och har fungerat klanderfritt fram tills dess.
    Några fler tips och ideér??

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255
    Lyste 50W-lampan med full styrka?
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Får man fråga lite nyfiket vad det är för slutsteg vi pratar om? märke/modell osv?



    Du kan ju kolla hur jordpunkten ser ut... Om den har börjat rosta eller så så kanske det har blivit dålig kontakt eller nått bara.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av HenkeM
    Allting är inkopplat med 4mm kabel avsäkrat med 40A. Ingen av säkringarna på steget går och säkringen i motorrummet är hel. Det har dessutom uppkommit alldeles nyss och har fungerat klanderfritt fram tills dess.

    Såvida inte steget är väldigt litet eller sitter väldigt nära batteriet så låter 4mm²
    som vääääldigt klent. 40A är dessutom över vad kabeln klarar så risken är ju
    att kabeln kolar (kol som i grillkol)/smälter långt innan säkringen går sönder.

    Jag skulle ju inte bli speciellt förvånad om det är det som har hänt och att du därmed
    har en ganska hög egenresistans på kabeln så att spänningsfallet blir väldigt stort
    så fort du lägger på någon form av last.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av HenkeM
    Allting är inkopplat med 4mm kabel avsäkrat med 40A. Ingen av säkringarna på steget går och säkringen i motorrummet är hel. Det har dessutom uppkommit alldeles nyss och har fungerat klanderfritt fram tills dess.

    Såvida inte steget är väldigt litet eller sitter väldigt nära batteriet så låter 4mm²
    som vääääldigt klent. 40A är dessutom över vad kabeln klarar så risken är ju
    att kabeln kolar (kol som i grillkol)/smälter långt innan säkringen går sönder.

    Jag skulle ju inte bli speciellt förvånad om det är det som har hänt och att du därmed
    har en ganska hög egenresistans på kabeln så att spänningsfallet blir väldigt stort
    så fort du lägger på någon form av last.

    /Magnus


    Öka kabelarean med minst det fyrdubbla (gärna mer) och minska säkringen. För annars finns det risk för att kablarna smälter och i värsta fall börjar brinna.

    För att veta hur många ampere som behövs använder man formeln:

    P=U*I (Effekten/Watt = Spänning * ström) Så är steget på 50W så blir det ca 4A på säkringen, men är steget på 500W så borde säkringen ligga på strax över 40A. Men som vi sagt tidigare, då måste kablarna vara anpassade för detta.

    Testa det så blir det säkert bra

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255
    Kongo skrev:
    Får man fråga lite nyfiket vad det är för slutsteg vi pratar om? märke/modell osv?
    En berättigad fråga!

    En 4 mm² kabel 4 m lång klarar ca 15A enligt detta SAAB-dokument:
    http://supplier.saab.com/std/docs/1859.pdf
    Dra ett streck från 4m-punkten, genom 4 mm²-punkten och resultatet blir 15 A!

    15 A x 12 V ger 180 W, det räcker till ett PA på ca 90 W uteffekt (50% verkningsgrad).

    Jag vill fortfarande att du testar med en lampa i st f PA:t, ta en 100W:are så blir det ett tuffare test.
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  11. #11
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Det vanligaste felet när man inte får spänning på slutstegens anslutningar vid belastning är just jordfel, eller dålig kontakt till plusmatningen. Precis som Kongo var inne på. På så vis faller inte spänningen när inte steget belastas, men när man krämar på ökar strömmen och skapar ett spänningsfall över resistansen (jordfelet). Helt i enlighet med P=IxU.
    Alltså kolla alla anslutningar till steget noga.

    Mvh Stoffe

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Data-Saab
    Kongo skrev:
    Får man fråga lite nyfiket vad det är för slutsteg vi pratar om? märke/modell osv?
    En berättigad fråga!

    En 4 mm² kabel 4 m lång klarar ca 15A enligt detta SAAB-dokument:
    http://supplier.saab.com/std/docs/1859.pdf
    Dra ett streck från 4m-punkten, genom 4 mm²-punkten och resultatet blir 15 A!

    15 A x 12 V ger 180 W, det räcker till ett PA på ca 90 W uteffekt (50% verkningsgrad).

    Jag vill fortfarande att du testar med en lampa i st f PA:t, ta en 100W:are så blir det ett tuffare test.
    Verkar konstigt att det ska vara avsäkrat med för stor säkring och dessutom för klen kabel. Får gå ut och kolla kabeln så jag inte är ute och snurrar angående kabel-arean.....tillbaks....givetvis var det så! Jämförde mot en 4mm2 högtalarkabel som jag hade liggandes och anslutningen var nog åtminstone 2ggr så grov. Aja...får kolla anslutningarna ordentligt imorgon så det inte är nåt ärg (stavning??) eller nåt på dom.

    Steget är för övrigt ett DLS CA41.

    Tack för all hjälp så länge. Rapporterar givetvis slutresultat på detta.

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av HenkeM
    ärg (stavning??)
    Helt korrekt stavat.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    41
    En felsökningshistoria.....

    1.Började med att dubbelkolla alla säkringar genom att summra dom. Inga problem. Alla gav signal.

    2. Gick igenom alla anslutningar utav kabelskor osv. Gick på dom med liten stålborste och smörjde sen med elektriskt fett för att motverka framtida korrosion. Bra att ha gjort med ingen bättring. Fortfarande bara 1,20V så fort jag belastar matning minsta lilla.

    3. Mäter direkt vid kabelskon som sitter på pluspoolen på batteriet och mot chassit och får 12.34V. Så långt allt ok.

    4. Mäter på ingående sida av säkringshållaren och mot chassit. Fortfarande 12.34V.

    5. Mäter på utgående sida av säkringshållaren och mot chassit. 1.20V!!

    6.Börjar leta felorsaker i anslutningarna till säkringshållaren eftersom jag redan uteslutit säkringen. Den hade ju kontakt!?! Hittar inga fel. Ingen ärg eller nåt annat.

    7.Summrar säkringen igen. Fortfarande signal för kontakt mellan "poolerna". 100% huvudbry infinner sig nu.

    8.Provar tillslut att byta säkringen ändå. Bara för att ha det gjort lixom. "Va händer då..." som Fred Asp skulle sagt Allting funkar!! Säkringen som jag mätte och som fortfarande ger utslag när jag summrar den är felorsaken. Spänningsfallet ligger i den. Det är ju en vanlig smältsäkring. Hur kan den orsaka spänningsfall? Tittar man på den så ser den helt oskadd ut. Den har inte smält minsta lilla och inga svarta märken på glaset som det brukar bli.

    Aja. Nu har jag fått skriva av mig min frustration. Bil-el även i dess enklaste former är ett gissel enligt mig.

    Tack igen för all hjälp och alla tips jag fått. Förhoppningvis kan den här tråden nån gång hjälpa nån annan stackars sate med samma problem!

    Mvh HenkeM

Liknande ämnen

  1. Spänningsfall - Orsaker?
    Av Manick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 11:49
  2. Spänningsfall i hela bilen.
    Av Turbo-Danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 11:51
  3. Små spänningsfall då och då
    Av marcusab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 18:27
  4. Spänningsfall.
    Av bwe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-04, 13:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •