Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Demontera generator 9000 -91

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Demontera generator 9000 -91

    SAAB 9000 2.0i -90

    Någon som vet om det går att få bort generatorn utan att demontera hjulhuset? Lossa den borde gå, men får man ut den?

    Har airflowpaket som är nitat, och spacklat och rosrtiga fästen så jag vill helst inte ta bort breddaren. Dessutom blir jag tvungen att ta det på parkeringsplatsen och det är -7



    Kan väl ta hela historien om någon har någon smartare ide än att byta generator/kol+regulator:

    En kompis försökte få ingång sin bil som hade slut på batteri genom min. Han höll på ett tag och den gick bara på tomgång.
    Luktade elbrand efter detta men allt fungerade.

    Sedan märkte jag att laddningslampan lös när man startade, och det luktar bränt, men slocknade när man stängde av allt och varvade upp.
    Tänkte att det är remmen som slirar lite, så jag tänkte byta den.

    För några dagar sedan lös lampan hela tiden och spänningen började sjunka under 12.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Okej fortsätter lite här.

    Löste problemet tillfälligt genom att koppla in en underhållsladdare i bilen som går på motorvärmarströmmen.

    Felet är alltså att lampan lyser och generatorn laddar inte.
    Den ena skruven till regulatorn var helt slut så jag blev tvungen att försöka lossa generatorn.

    Den övre skruven gick bra, men den undre är runddragen. (Insex)
    Borrade ett hål och körde in en svinpitt. Tog i som fan och svinpitten gick av precis i höjd med bulten. Den är av hårdare material och jag lyckas inte borra i den. Några förslag på hur jag får ut den här bulten?

    När jag släppt den övre gick det att bända ut generatorn tillräckligt för att få på en mutterspräckare på den trasiga skruven på regulatorn så att jag kunde byta den kol och regulator.
    Problemet kvarstår, så att det var inte denna som var felet.

    Tror Haynes kopplingsschema är lite fel över detta?! Vad skulle hända om D+ kortslöts mellan lampa och generator? Kan det vara några andra fel? Förutom i generatorn alltså.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Det beror på när D+ blir kortsluten, händer det när generatorn inte laddar så händer det egentligen ingenting.
    Händer det när generatorn laddar så tänds laddningslampan och matningsdioderna i generatorn går sönder.

    Lossa den tunna sladden från generatorn, laddningslampan ska inte lysa då.

    Om laddningsdioder, lindningar och regulator är hela går det att fuska med att släppa på tändningsbruten + på D+ och inte använda matningsdioderna men du får ingen laddningslampa då.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Inga förslag på hur jag får bort bulten? Var kan man få tag på borr av hårdare material?
    Sätta vinkelslipen i generatorn och dela skruvan?
    Lämna in den på saab och begära fastpris för generatorbyte? Måste ju få vinterbilen att gå innan jag kan börja mecka sommarbil ju....

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Inga förslag på hur jag får bort bulten? Var kan man få tag på borr av hårdare material?
    Sätta vinkelslipen i generatorn och dela skruvan?
    Lämna in den på saab och begära fastpris för generatorbyte? Måste ju få vinterbilen att gå innan jag kan börja mecka sommarbil ju....

    kakelborr!!!!!!!!! har också vridigt av en !!!! fy fan inte roligt
    men det går att borra med kakelborr !! pappa hade ett par biltema kakelborrar http://www.biltema.se/products/product. ... emId=90963 tror jag förbruka 3st men det funka !
    alla som har problem att borra saker prova kakelborr funkar det inte så är det illla
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Inga förslag på hur jag får bort bulten? Var kan man få tag på borr av hårdare material?
    Sätta vinkelslipen i generatorn och dela skruvan?
    Lämna in den på saab och begära fastpris för generatorbyte? Måste ju få vinterbilen att gå innan jag kan börja mecka sommarbil ju....

    kakelborr!!!!!!!!! har också vridigt av en !!!! fy fan inte roligt
    men det går att borra med kakelborr !! pappa hade ett par biltema kakelborrar http://www.biltema.se/products/product. ... emId=90963 tror jag förbruka 3st men det funka !
    alla som har problem att borra saker prova kakelborr funkar det inte så är det illla
    aha! Tackar. skall prova så fort jag får tid. Sedan får jag väl fundera på om jag skall slänga i en högergängad svinpitt i den gamla svinpitten (då går väl den av också ) eller om jag skall försöka borra sönder hela skiten

  7. #7
    funka kakelborr ? vill veta
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    funka kakelborr ? vill veta
    Jo,det fungerade faktiskt. Tog slut på 2 paket och hade kommit in en bit.
    Skall köpa mer idag och fortsätta idag eller imorgon.

    Dom är rätt spröda dom där borrarna

  9. #9
    va bra att det funka fy fan vad jag var frustrerad när jag drog av svinpitten borrra upp en halv bor låda inan jag kom på det vanlig borr polerar ju bara svinpitten
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    1 borrmaskin, c:a 20 borrar, 2 svinpittar och 8 timmar så är den borta.

    Tack för tippset med kakelborr. Lite billigare än diamant.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Finns säkert många sett och lossa den på. Men här kommer iaf en beskrivning på hur jag brukar göra

    Hissa upp bilen och ta bort höger framhjul
    Lossa innerskärmen och skärmkantslisten
    Lossa remspännaren, tag bort remmen från alla remskivor
    Lossa den nedre skruven vid generatorn. Du ser vilken det är. När den är loss så skruvar du bort den övre skruven och drar generatorn bakåt (Bak mot bilen då alltså )

    Du kan lossa hela "konsollen" om du vill. Sitter på 4st skruvar (Storlek 13). Två skruvar i botten och 2st bakom generatorn (Du ser dom när du tippat generatorn bakåt). Sen kan du ta bort konsollen och lossa kablarna på generatorn och byta det du ska

    Vid montering så är det likadant fast tvärtom

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Bytte själv laddningsregulator på min -92 i helgen. Jag började som i beskrivningarna ovan, men min servopump såg så rostig och bräcklig ut att jag inte vågade flytta den. Efter mycket svordomar insåg jag att jag kunde lossa insuget och ta det uppifrån istället. Insuget satt med totalt 10 fästpunkter: 3 muttrar på spjällhuset, 3 skruvar på vänster sida av insuget, 2 på höger sida av insuget och så de två som håller oljepåfyllningsröret uppe på insuget.

    Nu beskriver jag ju en 92:a, men det borde vara liknande på din 91:a.

    Du behöver alltså inte ens hissa upp bilen eller lossa hjul och innerskärm för att byta laddningsregulatorn, det behövs endast om du ska byta hela generatorn (eftersom man dels måste slacka generatorremmen, och dels måste komma åt nedre fästskruven till generatorn).
    9000 CD 2.3 -92 Svart (såklart)

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Det går inte att göra en beskrivning på detta utan att veta EXAKT vilken motor det sitter i bilen. Olika motorer har olika insug och beroende på vilket insug man har är det olika krångligt

    På en 2,3T kan man byta regulatorn uppifrån. Även om det är besvärligt går det betydligt snabbare än att demontera hela generatorn..
    På en 2,0i är det omöjligt att byta regulatorn på samma sätt

    Har man ett delat insug så är det ganska enkelt att plocka bort den övre delen för bättre åtkomst.

    När kolen gjort sitt är det oftast hög tid att byta lager och släpringar också så det bästa är såklart att ta ur generatorn och renovera den så slipper man det bekymret i framtiden.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det går inte att göra en beskrivning på detta utan att veta EXAKT vilken motor det sitter i bilen. Olika motorer har olika insug och beroende på vilket insug man har är det olika krångligt

    På en 2,3T kan man byta regulatorn uppifrån. Även om det är besvärligt går det betydligt snabbare än att demontera hela generatorn..
    På en 2,0i är det omöjligt att byta regulatorn på samma sätt

    Har man ett delat insug så är det ganska enkelt att plocka bort den övre delen för bättre åtkomst.

    När kolen gjort sitt är det oftast hög tid att byta lager och släpringar också så det bästa är såklart att ta ur generatorn och renovera den så slipper man det bekymret i framtiden.
    *bump*

    sitter här och funderar på om det är värt att byta lager själv...
    en ny generator till min bil går på ca 3000:-

    alltså, är det svårt att byta lagren i en generator?
    att det kan vara knepigt att få ur själva generatorn vet jag redan.,.,.

    modell:
    0 123 320 039
    47 39 058
    90A
    9000 CSE "96 2.0T 136 Kw

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det går inte att göra en beskrivning på detta utan att veta EXAKT vilken motor det sitter i bilen. Olika motorer har olika insug och beroende på vilket insug man har är det olika krångligt

    På en 2,3T kan man byta regulatorn uppifrån. Även om det är besvärligt går det betydligt snabbare än att demontera hela generatorn..
    På en 2,0i är det omöjligt att byta regulatorn på samma sätt

    Har man ett delat insug så är det ganska enkelt att plocka bort den övre delen för bättre åtkomst.

    När kolen gjort sitt är det oftast hög tid att byta lager och släpringar också så det bästa är såklart att ta ur generatorn och renovera den så slipper man det bekymret i framtiden.
    Jag har bytt kolen uppifrån på en 2,0i 9000CC, de går men man måste låssa bla hållaren för oljesticka/oljepåfyllning, sen går med med hälp av en hand skruva loss kolen, dock så va det generatorn som va slut på min 9000, enligt saab var detta standard på gamla 9000 bilar.
    kommer dock inte ihåg om min va en 91 eller 92a, men generatorn satt mot kupeen längst ner.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Citat Ursprungligen postat av Elemental
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det går inte att göra en beskrivning på detta utan att veta EXAKT vilken motor det sitter i bilen. Olika motorer har olika insug och beroende på vilket insug man har är det olika krångligt

    På en 2,3T kan man byta regulatorn uppifrån. Även om det är besvärligt går det betydligt snabbare än att demontera hela generatorn..
    På en 2,0i är det omöjligt att byta regulatorn på samma sätt

    Har man ett delat insug så är det ganska enkelt att plocka bort den övre delen för bättre åtkomst.

    När kolen gjort sitt är det oftast hög tid att byta lager och släpringar också så det bästa är såklart att ta ur generatorn och renovera den så slipper man det bekymret i framtiden.
    *bump*

    sitter här och funderar på om det är värt att byta lager själv...
    en ny generator till min bil går på ca 3000:-

    alltså, är det svårt att byta lagren i en generator?
    att det kan vara knepigt att få ur själva generatorn vet jag redan.,.,.

    modell:
    0 123 320 039
    47 39 058
    90A
    Måste ha verkstadspress samt lödkolv för att göra en generatorrenovering
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Måste ha verkstadspress samt lödkolv för att göra en generatorrenovering
    ok... blir nog en ny iaf... (har ingen lödkolv )
    9000 CSE "96 2.0T 136 Kw

  18. #18
    Hehe några Bondknep har man lärt sig med tiden
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Aha, det var alltså kakelborr jag skulle ha använt för att få ut en vrång lamellaxel dekorerad med borrar och en svinpitt på min gamla og900.

    Det blev skroten istället.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Demontera generator 9-5 Aero
    Av joones i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-01-13, 13:29
  2. [LÖST] Demontera generator NG900 2,0t -98
    Av JanneVTR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 10:39
  3. [LÖST] Demontera generator i NG9-3 TiD
    Av PerS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 20:30
  4. [LÖST] Hur demontera generator och generatorkonsollen OG9-5
    Av Matte76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 11:16
  5. Generator 9000 cd 2,3t
    Av Fimpen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •