Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Turbo val med denna spec?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069

    Turbo val med denna spec?

    Tjosan..

    Är i funderingarna nu igen på att fixa till Aeron när nu allt börjar vara klart med den. Var och kollade på en bil igår som jag tänkte byta Aeron mot, men den bilen var inte upp till förväntningarna så jag vet inte hur det blir med den.... För mycket jobb känns det som för priset..

    I vilket fall. Det som är gjort med bilen:

    B234 långblock som är hornat. Motorn är helrenoverad.
    Bottendelen balanserad med nya kolvar.
    Splitterny korttopp med tillhörande insug och spjällhus
    3" hela vägen
    Öppet filter
    2,5" tryckrör
    HKS dump
    Kina ic (600x300x76mm)
    600nm tryckplatta med aero lamell
    Trionic 5.2
    borttagen TCS/ETS..kvittar iofs.

    Det är väl ungefär allt just nu.

    Det som kan läggas till nu är Henko pump (275l) som jag beställde precis. Ska dra om bränslet när jag får pumpen.
    Avledd vevhusvent i en rostfri behållare.
    Ny turbo.
    Nya spridare.
    Ny programvara.
    Och lite nya rör
    Har en korttopp på portning också som kanske ska monteras i denna om jag inte sätter den i mitt andra projekt.

    Växellådan kan bli en rolig dito också

    Målet är 400-450hk i bilen.

    Vilken turbo ska man utgå ifrån? Ett GTBB agg ska det vara iaf.
    Men är så dålig på alla turbos.

    Ska man satsa på en GTBB3071R? Med 0,64 eller 0,84? Vill ha så rapp respons som möjligt med det effektuttaget.
    Spridare blir säkert nå 630cc eller liknande. Det får mapparen avgöra.

    Mvh Isak

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    ja du har ju en del agg att välja på.

    Hx35
    Har 360graders kullager så den klarar höga laddtryck. förhållandevis billig ifall du köper den här http://www.amturbo.se och då det ett helt nytt agg

    GTBB 3071R
    finns med två avgashus och välj det mindre som ändå klarar runt 430 hästar. mappen sträcker ända till 500hästar även om det är lite i överkant av vad man kan få ut. dessa agg kostar runt 17000kr på GIK med T25 fläns fast just nu säljs det några på forumet

    mer info finns här

    Ju bättre flöde i toppen ju mindre laddtryck behöver du. Alltid att föredra.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    ja du har ju en del agg att välja på.

    Hx35
    Har 360graders kullager så den klarar höga laddtryck. förhållandevis billig ifall du köper den här http://www.amturbo.se och då det ett helt nytt agg

    GTBB 3071R
    finns med två avgashus och välj det mindre som ändå klarar runt 430 hästar. mappen sträcker ända till 500hästar även om det är lite i överkant av vad man kan få ut. dessa agg kostar runt 17000kr på GIK med T25 fläns fast just nu säljs det några på forumet

    mer info finns här

    Ju bättre flöde i toppen ju mindre laddtryck behöver du. Alltid att föredra.
    Njaa några Hx agg intresserar mig inte. Tycker det verkar bara vara gjutjärnsklumpar.. Jag vill ha top of the line

    Jo har kollat på atpturbo flertalet gånger. Och att fixa fram ett agg är nog inga problem. JAg vill ah hjälp med valet

    Om vi riktar in oss på ett GTBB3071R aggregat. Ska jag ha 0.82AR eller 0,64? För och nackdelar. det flesta med 9000 verkar ju ha 0,82AR?

    Mvh Isak

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    beror på när du vill att turbon ska koppla in. Det större huset minskar risk att trycket blir så högt i grenröret så avgaserna inte kan evakueras korrekt (kallat intern EGR). Det större huset är snällare mot lådan vilket kan vara att föredra när saab lådorna inte är skottsäkra...

    Ska bilen användas dagligen tröttnar man aldrig på respons. Du kan istället använda trionic som begränsare för lådan och få bätte respons på så vis (man får inte blanda ihop ingrepsvarv och turbolag). Under mappningen kan man oxå se ifall trycket sticker iväg i grenröret. Med original kammen så är det inte lika farligt med sämre flöde i grenröret eftersom överlappet blir mindre. Tänker du ha värre kam i framtiden kommer du få mer flöde genom motorn och därmed kommer det större huset göra sig bättre.

    Så ser jag på det. Men ärligt är det ju inte monsterskillnad mellan aggen och du kan välja det större agget och ha lite mindre tändning på låga varv för att få igång turbon. Varma avgaser sliter dock mer på hårdvaran.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Är inte så jätteinsatt men jag har provkört en 9000 Aero med GTBB3071R-WG 53/71 A/R 0,50 * 52/56,5 A/R 0,64 på original grenrör kombinerat med Enem 276 graders kammar.
    Hade fortfarandes helt okej respons. Tyckte den var lättkörd på låga varvtal. Minns jag inte helt fel så gav denna kombinationen 1 bar vid ca 3000 rpm. Vid 3500 började den dra lite hårdare och från 4000-7000 rpm var det helt sanslöst vad den drog.

    Har hört endel uppgifter på att ovannämnda turbo med originalkammar ska ge 1 bar redan vid ca 2200 rpm.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Ja då är det ju det större huset som gäller för att spara lite på lådan.

    Värre kammar kommer senare. Man får ta en sak i taget.

    Så en GTBB3071R Med 0,82AR på avgassidan som verkar vettigast. Var ju några till salu och jag har kontaktet dem redan.

    Ja mapparen tror jag löser det mesta, men jag vill ju ha en turbo som passar bra till mina mål. Vill inte ha en turbo som är stressad som fan vid maxeffekten. Utan vill ha lite marginal så man kan ha effekten i mer än 3sekunder...

    Nån mer som har en åsikt? KK? Robert@?FredrikB eller nån mer som har koll. Vet att det finns i överflöd av kunskap om dessa agg. Vet att det har talats om i många trådar, men nu gäller det efter min spec och inte alla andras..

    EDIT: Bilen körs dagligen. Aeron är brukisen och så har jag ett annat projekt på sidan om som blir ren strippenbil nån gång

    Mvh Isak

  7. #7
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Njaa några Hx agg intresserar mig inte. Tycker det verkar bara vara gjutjärnsklumpar.. Jag vill ha top of the line

    Jo har kollat på atpturbo flertalet gånger. Och att fixa fram ett agg är nog inga problem. JAg vill ah hjälp med valet

    Mvh Isak
    Våga inte kalla ATP top of the line, samtidigt som du sågar HX

    Vågar nog påstå att Holset, med "top of the line" spec på ett HX aggregat är så långt fram i turboutveckling du kan komma. (Om vi nu pratar midframe aggegat)
    Du kan ju fråga om ATP har billetfrästa impellrar?


    Enda nackdelen är just vikten.
    Det finns inga tunnväggiga turbinhus till dem

    Men ett HX35 utan intern wg väger ju faktiskt inte särskillt mycket. (~10kg) Ett HX35 med #10-12 avgashus skulle sitta som en smäck till 450hk!!

    Det är ju när man skojjar med en eller två HX60 som vikten börjar bli ett seriöst problem

    Tungt (Bygger just grenrör till V8´an )
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Jag funderar seriöst på en HX35 till nästa säsong. Hur tidigt kan en sån tänkas snurra igång på en B204 med x-rör och antingen gamla T16-kammar eller med riktiga trimkammar? Behöver toppen portas för en sådan turbo?

    Skulle ju kunna bygga om till 2.3T i vinter för att få igång den tidigare men jag föredrar att varva minst 7000 utan att få alltför hög medelkolvshastighet.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Njaa några Hx agg intresserar mig inte. Tycker det verkar bara vara gjutjärnsklumpar.. Jag vill ha top of the line

    Jo har kollat på atpturbo flertalet gånger. Och att fixa fram ett agg är nog inga problem. JAg vill ah hjälp med valet

    Mvh Isak
    Våga inte kalla ATP top of the line, samtidigt som du sågar HX

    Vågar nog påstå att Holset, med "top of the line" spec på ett HX aggregat är så långt fram i turboutveckling du kan komma. (Om vi nu pratar midframe aggegat)
    Du kan ju fråga om ATP har billetfrästa impellrar?


    Enda nackdelen är just vikten.
    Det finns inga tunnväggiga turbinhus till dem

    Men ett HX35 utan intern wg väger ju faktiskt inte särskillt mycket. (~10kg) Ett HX35 med #10-12 avgashus skulle sitta som en smäck till 450hk!!

    Det är ju när man skojjar med en eller två HX60 som vikten börjar bli ett seriöst problem

    Tungt (Bygger just grenrör till V8´an )
    hehe det jag menar med det är att i överlag så verkar då alla HX agg vara rätt sega. Men jag kanske har fattat det fel. GTBB aggen har ju ändå rätt sjyst respons trots sin storlek.

    Sen ser ju ett hx35 agg ut som att det klarar 15000hk Känns nu iaf att GTBB aggen är ett vettigare val. Sen om jag har rätt vet jag inte..

    Det där såg ju dock ganska mumsigt ut

  10. #10
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Jag funderar seriöst på en HX35 till nästa säsong. Hur tidigt kan en sån tänkas snurra igång på en B204 med x-rör och antingen gamla T16-kammar eller med riktiga trimkammar? Behöver toppen portas för en sådan turbo?

    Skulle ju kunna bygga om till 2.3T i vinter för att få igång den tidigare men jag föredrar att varva minst 7000 utan att få alltför hög medelkolvshastighet.

    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    hehe det jag menar med det är att i överlag så verkar då alla HX agg vara rätt sega. Men jag kanske har fattat det fel. GTBB aggen har ju ändå rätt sjyst respons trots sin storlek.

    Sen ser ju ett hx35 agg ut som att det klarar 15000hk Känns nu iaf att GTBB aggen är ett vettigare val. Sen om jag har rätt vet jag inte..

    Det där såg ju dock ganska mumsigt ut
    Ett par väl valda trimkammar är nyckeln till framgång, oavsett vilket "stort" aggregat man väljer.

    En vild gissning är att kammarna ofta är sekundärproblemet till att man upplever tex. Holset som sega.
    Varför? Jo dessa aggregat används ofta i budgetapplikationer, där kammar ej ingår.
    Får man inga flöden genom toppen och motorn andas ordentligt så blir stora aggregat sega, å registret upplevs som kort.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    kan man tänka sig att hx35 med 12s avgashus kommer snurra igång före en GT3071R med endera 0,64/0,82 hus? Toppeffekten ligger ju i samma område för de båda ändå, båda har kullagrat..
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    kan man tänka sig att hx35 med 12s avgashus kommer snurra igång före en GT3071R med endera 0,64/0,82 hus? Toppeffekten ligger ju i samma område för de båda ändå, båda har kullagrat..
    Har HX35 verkligen kullager? Trodde det var vanliga 360 glidlager. Det spelar iofs mindre roll enligt mig.

    Finns HX35 att få tag på med vattenkylning eller är det lika bra att dra en stålomspunnen slang från topp till block och köra med enbart oljekylning?
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Jag funderar seriöst på en HX35 till nästa säsong. Hur tidigt kan en sån tänkas snurra igång på en B204 med x-rör och antingen gamla T16-kammar eller med riktiga trimkammar? Behöver toppen portas för en sådan turbo?

    Skulle ju kunna bygga om till 2.3T i vinter för att få igång den tidigare men jag föredrar att varva minst 7000 utan att få alltför hög medelkolvshastighet.

    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    hehe det jag menar med det är att i överlag så verkar då alla HX agg vara rätt sega. Men jag kanske har fattat det fel. GTBB aggen har ju ändå rätt sjyst respons trots sin storlek.

    Sen ser ju ett hx35 agg ut som att det klarar 15000hk Känns nu iaf att GTBB aggen är ett vettigare val. Sen om jag har rätt vet jag inte..

    Det där såg ju dock ganska mumsigt ut
    Ett par väl valda trimkammar är nyckeln till framgång, oavsett vilket "stort" aggregat man väljer.

    En vild gissning är att kammarna ofta är sekundärproblemet till att man upplever tex. Holset som sega.
    Varför? Jo dessa aggregat används ofta i budgetapplikationer, där kammar ej ingår.
    Får man inga flöden genom toppen och motorn andas ordentligt så blir stora aggregat sega, å registret upplevs som kort.
    Okej ja sån här info är alldrig fel, men som jag också uppfattat det så är inte HX aggen kullagrade som GTBB aggen? dvs lite segare också. Kammar kommer i min andra topp men det får vänta nu för stunden.

    Mer får gärna mata på med tips

    Mvh ISak

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    kan man tänka sig att hx35 med 12s avgashus kommer snurra igång före en GT3071R med endera 0,64/0,82 hus? Toppeffekten ligger ju i samma område för de båda ändå, båda har kullagrat..
    Har HX35 verkligen kullager? Trodde det var vanliga 360 glidlager. Det spelar iofs mindre roll enligt mig.

    Finns HX35 att få tag på med vattenkylning eller är det lika bra att dra en stålomspunnen slang från topp till block och köra med enbart oljekylning?
    Fully-floating twin hydrodynamic journal bearings.
    360graders glidlager

    http://www.holset.co.uk/files/2_1_1_3-Holset%20HX35.php
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  15. #15
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Jag är deffinitivt ingen expert, men lite tror jag att jag snappat upp.

    Laddtröskel (Försvenskat), boost threshold påverkas inte något större av lagringen.
    Dvs när laddtrycket kommer i varvregistret.

    Däremot har man en något snabbare spoolning med kullager.

    HX35 finns med vattenkylning.

    En annan aspekt, att köra 360 glidlagrat, är aggregatets stryktålighet.
    Vid "hemmabyggen" med mycket pyssel och knåp händer det ALLTID lite oförutsedda händelser.
    Feltyp 1a: skjuten IC slang.
    Med ett kullagrat aggregat är risken stor att det blir gonatt direkt vid en sådan övervarvning.

    Om jag personligen skulle välja, hade jag hellre köpt ett HX35 än ett GTBB om man väger in helheten. (Inte minst för att HX är riktigt bra aggregat i mina ögon)

    En viktig aspekt är ju trots allt att ett HX35 är relativt billigt.
    Ett söndervarvat GTBB för 20000:- sätter stopp för den sommaren.
    Ett krashat HX35, tja gräv upp 4-5000:- ur fickan, dunka dit, och kör vidare

    Om du lägger 5000:- på aggregatet har du ju faktiskt 15000:- att bygga en fin topp för!

    Men inte att förglömma!
    En 2-2.3l motor med 450hk blir aldrig särskillt vardagsdynamisk.
    Det blir en "av eller på" motor ändå, så är det verkligen värt att jomla med kullager?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Var hittar man dessa HX-agg till bra priser?

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    http://www.amturbo.se säljer nya Hx agg
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    spoolup är ju direkt avgörande för hur snabb bilen blir. att vänta på laddtryck tar ju värdefulla sekunder i ett race/omkörning/drag osv. Att köra en bil med ketchup är aldrig roligt i längden.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  19. #19
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    spoolup är ju direkt avgörande för hur snabb bilen blir. att vänta på laddtryck tar ju värdefulla sekunder i ett race/omkörning/drag osv. Att köra en bil med ketchup är aldrig roligt i längden.
    450 turboladdade hk ur en 2-2.3l är = ketchup, hur man än vrider och vänder på sig, å det oavsett aggregat.

    Vill man inte ha ketchup är alternativen, köra med responssystem, bygga med större volym, eller nöjja sig med mindre effekt.

    Vid de tre alternativ du nämner så brukar man ju iofs inte ligga på 5an och segdra direkt

    Med rätt spett i lådan och en motor som får jobba i sitt tänkta register så kan man ju aldrig få för mycket effekt
    Det enda man behöver tänka på är att motorn inte dyker efter en växling.
    Dvs motorn får aldrig hamna under boost threshold varvet.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    spoolup är ju direkt avgörande för hur snabb bilen blir. att vänta på laddtryck tar ju värdefulla sekunder i ett race/omkörning/drag osv. Att köra en bil med ketchup är aldrig roligt i längden.
    450 turboladdade hk ur en 2-2.3l är = ketchup, hur man än vrider och vänder på sig, å det oavsett aggregat.

    Vill man inte ha ketchup är alternativen, köra med responssystem, bygga med större volym, eller nöjja sig med mindre effekt.

    Vid de tre alternativ du nämner så brukar man ju iofs inte ligga på 5an och segdra direkt

    Med rätt spett i lådan och en motor som får jobba i sitt tänkta register så kan man ju aldrig få för mycket effekt
    Det enda man behöver tänka på är att motorn inte dyker efter en växling.
    Dvs motorn får aldrig hamna under boost threshold varvet.
    450hästar på en 2,0liters motor betyder inte automatiskt att den får ketchup. Man kan mixtra med mycket för att hjälpa motorn på låga varv. några saker som sällan nämns är runners, pleniumvolym och vikten på de delar som ska snurras igång (fälgar, svänghjul, växellåda, momenttröghet i turbon).

    Har du full skjuts på motorn och plustryck på något bar i system så spelar inte vikten så stor roll däremot. Överdriva tryckrör på 3" ger tryckfall, överdimensionerad IC ger tryckfall, överdimensionerat plenium ger fördröjning, runners med tryckvågar från ventilerna som svänger i fel hz vilket motverkar fyllning av cylindrarna. Har man mycket vrid på vevaxeln lever man med diverse förluster men i en optimal motor tar man hänsyn till så många variabler man kan. Ska man åka strip med fullgas i de sista 2000 varven av motorn kan resten kvitta nästan men när bilen används till annat tänker jag iaf på att hålla nere förlusterna.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

Liknande ämnen

  1. Vågar man använda denna turbo ?
    Av matte_1979 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 20:17
  2. passar denna turbo min 95 ltt-99??
    Av agrrrr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 22:23
  3. Funder och funderar är det något som jag glömt i denna spec?
    Av Joppe Gray i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 12:06
  4. Vad är det för benämning på denna turbo?
    Av Sonny Hansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 00:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •