Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Check Engine 9-5 -98

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    645

    Check Engine 9-5 -98

    Har en kollega på jobbet som har en 9-5 2,0t -98 Aut. Igår började check engine lysa på den. Därefter har tomgången när en växel ligger i blivit väldigt låg (ca 500rpm) samt att farthållaren inte fungerar. Det känns inte som om bilen har tappat någon kraft, men han har heller inte tryck på något.

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sweden , trollhättan
    Inlägg
    234
    kolla alla slangar från förgasan/insprutningen dom bruka spricka
    Saab 9-5 kombi Aero Salmon edition 02a

  3. #3
    Hej det är till 99% säkert att limp home läget gått i
    Då har den samma fel så du beskrev.

    se denna länk för att åtgärda problem http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/
    (Kolla limp home reset) Längre ner på sidan




    Han bör ju kolla upp varför limp home läget gått i.
    Sök så finns det lite om det
    9-5 2.0t steg 2 -98

  4. #4
    Jag fick det på min 00'a efter att ha pillat på spjällhuset med tändningen påslagen.
    Klantigt, men alla tidigare bilar jag ägt var förgasarbilar <82, dessa kunde man ju pilla på.
    Nu är jag mer försiktig.
    Iaf. Att "resetta" hjälpte inte, först måste man nolla felet på verkstad med tech2, annars sattes bilen återigen i limp home läge.
    Mecken sa att temperaturförändringar och dålig kontakt i eldon mm. kan göra detta också.
    Sanning med modifikation, det finns säkert flera olika orsaker.
    Jag hade iaf, ett knackande ljud (som ett relä) varje gång jag satte på tändningen 8st tror jag.
    Fast lysande CE lampa (inga blink)
    245:- raderingen av felkod+återställning av limp home läget. Hade jag vetat att det var till priset av några bärs hade jag åkt dit samma dag som det hände. Istället kopplade jag av och på batteriet varje gång jag skulle åka i en månads tid. Ska tillägga att jag inte kör så mycket.
    Saab 9-5 kombi 2,3t -00, 30000+ mil

  5. #5
    fick samma proble med min i fredas.. idag konstatera ja att min insugspackning läcker =(

  6. #6
    Kan tilllägga det att man ska Lossa minuspolen på batteriet, vänta nån minut, sätt tillbaka minuspolen Nollställning av systemet alltså..

    Gör man inte det kan limp home läget gå i igen.

    Alltså man behöver inte alltid nollställa på verkstad med Tech 2
    9-5 2.0t steg 2 -98

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826
    Citat Ursprungligen postat av razzmus
    Jag hade iaf, ett knackande ljud (som ett relä) varje gång jag satte på tändningen 8st tror jag.
    Knackningarna du hör är när limp home solenoiden utlöser, den slår till en fjäder så att gasspjället blir styrt av vajern!! Det gör den när spjället sätts i limp home & så länge det finns felkod i styrdonets minne!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 653
    Det kan ju faktiskt vara så att spjällhuset tackat för sig och behöver bytas. (eller mjukvaran i Trionic uppgraderas om han har en med dom gamla gränsvärdena för spjällpotentiometrarna)

    Annars räcker det som Magnus skrev att lossa batteripolen för att radera alla felkoder i Trionic.
    Man lär så länge man lever.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •