Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9000 som tömmer batteriet.

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    9000 som tömmer batteriet.

    Hejsan, det gäller en 9000 cse -95 med följande symptom.

    Kom hem igår en 5-tiden, parkerar och låser bilen. Ska iväg igen en 10-tiden på kvällen men då är bilen stendöd, händer inget då man trycker på fjärren och låset var fruset så jag slapp inte in. Sket i det och tänkte att jag tar det idag istället.

    Så imorse tinade jag upp låset och märker då jag försöker starta att bilen knappt har någon ström alls, Jag byter batteri och då hoppar den glatt igång.
    Åker iväg en sväng för att värma upp växellådsoljan som jag tänkt byta och för att kolla att generatorn funkar. Displayen visar 14,1-14,2V så jag antar att generatorn fungerar.

    Kör in bilen i garaget och byter växellådsoljan, tar max 40minuter.
    Skall köra ut men då är det samma fel igen, stendött! Inget på instrumentpanelen tänds, ingen innerbelysning eller något. Försöker starta och då smattrar det lite från något relä vid handskfacket.

    Nu står den i garaget med batterikablarna lösa och laddare ansluten. Vad kan orsaka detta?

    Dåliga jordpunkter på motorn skall väl inte kunne ge dessa sympton?
    Hatar el så kom gärna med förslag på vad f*n jag ska ta mig till. J*vla bilj*vel som inte kan fungera.

    Behöver verkligen bilen imorgon! Snabba svar tack!

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Släck bagagerumsbelysningen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Vet inte vad det kan vara men felsökning genom att koppla in en amperemätare och rycka säkringarna en och en är ett tips. Tror det var så jag upptäckte vad som tjuvade ström i min bil.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Jahapp, nu trilskas den igen. Batteriet var nu igen såpass tomt att den inte orkade starta, stod i ~48 timmar.

    Vilka delar är det som får ström då tändningslåset är på noll? Antar att strömmen är bruten då till de flesta ställen men låsen, innerbelysning och lite till har ström?

    Förslag? Regnar och är jävligt här så motivationen att stå ute och felsöka är "rätt" låg.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    tömmer den batteriet så pass snabbt så är det säkert nån diod i generatorn som packat ihop. Ibland kan man till och med känna att generatorn är varm pga strömrusningen.

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Felkällan i mitt fall var radion (Alpine-bandare). Hade den kopplad på så sätt att det gick att spela musik även med tändningen avslagen. Vet inte vad som blev fel med den men efter några år så fick jag koppla bort både 12v och memory från radion för att den skulle sluta dra ström när tändningen var frånslagen. Vet inte om det hjälper dig något.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Hum...

    Hatar ström som krånglar och ännu värre är det ju då felet är intermittent (som det så fint heter). Men iallafall 65Ah batteri tomt på 48h betyder ju att något tar 1-2A, det är ju en hel del.

    Stereon får först ström då man vrider på tändningen så den har jag lite skrivit av, generatorn laddar som sagt ok enligt bilens egna voltmätare men visst kan den vara boven ändå.

    Mera förslag?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Hade du bytt batteri?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Hade du bytt batteri?
    Jo, sitter ett relativt nytt Exide i nu.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: 9000 som tömmer batteriet.

    Flyttar tråden till den ologiska forumdelen som handlar om just elektricitet ...

    Läs igenom reglerna och läs igenom och fundera över var inlägget passar bäst innan postning. "Allmänt" är inte en allmän samlingsplats för alla inlägg för vidare sortering av oss moderatorer, även om det verkar som det ibland ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Bra rytet ROOT...

    Det kan ju vara så att ditt nya batteri inte är så helt som man kan tycka att det bör vara...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. TurboX som tömmer batteriet över natten (?!)
    Av Weggen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-07, 22:33
  2. Saaben tömmer batteriet [uppdaterad med bild]
    Av Frusciante i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 19:10
  3. Var tömmer man kylsystemet på en 9000?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 20:39
  4. batteriet tömmer sig
    Av m_nordh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •