Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Problem med E85 konverterade T7or?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891

    Problem med E85 konverterade T7or?

    Undrar om problem som uppkommit
    med E85 konverterade T7or ?

    el det har inte dykt upp några problem alls?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    20
    Hej
    Jag kör min T7 med upp till 50 % E100 utan problem bortsett från en liten ökning av förbrukningen. Att konvertera till ren E85 drift har jag inte tänkt då jag tror man får problem på vintern med kallstarterna.
    Mh
    900S, T8, T16, B204L, B204E, B235R, Z19DTR

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av B205R
    Hej
    Jag kör min T7 med upp till 50 % E100 utan problem bortsett från en liten ökning av förbrukningen. Att konvertera till ren E85 drift har jag inte tänkt då jag tror man får problem på vintern med kallstarterna.
    Mh
    Njae, det får man tydligen inte.. finns åsikter om just kallstarter o BioPower här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av B205R
    Hej
    Jag kör min T7 med upp till 50 % E100 utan problem bortsett från en liten ökning av förbrukningen. Att konvertera till ren E85 drift har jag inte tänkt då jag tror man får problem på vintern med kallstarterna.
    Mh
    Nu är ju inte detta så vidare bra att göra om man inte har anpassad mjukvara. Styrsystemet kan inte kompensera upp med tillräckligt med soppa.


    Olof: Polare kör med E85 och har nog gjort så i snart 5-600mil med program snickrat av Fredrik. Min åker i alla fall in på konvertering i vår. Dock är jag lite bekymmrad ifall Walbro pumpen gillar E85 något vidare.

    Bästa driftsäkerhet får man troligen ifall man även monterar en Biopower topp som måste börja komma till vettiga pengar hos tex SDCC.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    20
    Jag är inte så orolig för programvaran då jag diskuterat min etanoldrift med mekanikerna på den lokala saabverkstan och de inte ringt i varningskockan, vilket de borde gjort då de är mina vänner.
    900S, T8, T16, B204L, B204E, B235R, Z19DTR

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av B205R
    Jag är inte så orolig för programvaran då jag diskuterat min etanoldrift med mekanikerna på den lokala saabverkstan och de inte ringt i varningskockan, vilket de borde gjort då de är mina vänner.
    Detta resultat har jag sett på någon som kört 30-40% E85 utan programvara anpassad för det.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    20
    Jag får väl ta och visa den bilden för mina mekarkompisa. Tack för upplysningen men hände det ngt allvarligt med bilen?
    900S, T8, T16, B204L, B204E, B235R, Z19DTR

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av B205R
    Jag får väl ta och visa den bilden för mina mekarkompisa. Tack för upplysningen men hände det ngt allvarligt med bilen?
    Hehe bilden ser ju "sådär" bra ut
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    PRoblemet jag har haft med min är väl kanske att den blir lite dum att starta när det har vart kallt när jag ställer bilen typ -8 grader och sedan plus 5 grader när den ska startas igen. Lite svårt tat få tänkt då men de ordnar sej med startgas. I övrigt så ha rjga inte haft några problem. Bilen går ju jävligt gött

    MVH Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    PRoblemet jag har haft med min är väl kanske att den blir lite dum att starta när det har vart kallt när jag ställer bilen typ -8 grader och sedan plus 5 grader när den ska startas igen. Lite svårt tat få tänkt då men de ordnar sej med startgas. I övrigt så ha rjga inte haft några problem. Bilen går ju jävligt gött

    MVH Fredrik
    Shit ! Hur blir det när man har varmgarage och kör in bilen från -25 och ska starta den morgonen efter i + 15 grader ?

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av B205R
    Jag är inte så orolig för programvaran då jag diskuterat min etanoldrift med mekanikerna på den lokala saabverkstan och de inte ringt i varningskockan, vilket de borde gjort då de är mina vänner.
    Alltför många killar på en SAAB åf hittar inte ens snöret till kläppen.

    Om du tror du är safe bara därför så kan du ju sova gott........

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Shit ! Hur blir det när man har varmgarage och kör in bilen från -25 och ska starta den morgonen efter i + 15 grader ?
    Även original BioPowerbilar är lite sega när det är kallt, så det är knappast någon överraskning. Är man inte medveten kan man lätt "ge upp", eftersom det kan krävas 10-20 sekunders nötande innan den hoppar igång när det är kallt.

    Min har hoppat igång efter max 5-10 sekunder hittills.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Shit ! Hur blir det när man har varmgarage och kör in bilen från -25 och ska starta den morgonen efter i + 15 grader ?
    Även original BioPowerbilar är lite sega när det är kallt, så det är knappast någon överraskning. Är man inte medveten kan man lätt "ge upp", eftersom det kan krävas 10-20 sekunders nötande innan den hoppar igång när det är kallt.

    Min har hoppat igång efter max 5-10 sekunder hittills.

    Mvh

    KK

    Joo men nu pratade vi inte om startsvårigheter när det är kallt, utan att den flippar ut när det varit kallt när bilen lämnades och varmare när den ska startas ingen.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Joo men nu pratade vi inte om startsvårigheter när det är kallt, utan att den flippar ut när det varit kallt när bilen lämnades och varmare när den ska startas ingen.
    E85 börjar bli lite småsegt att starta redan under 7-8 grader enligt min erfarenhet. Neråt nollan skapligt segt och vid 7-8 minus rejält segt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av KK

    E85 börjar bli lite småsegt att starta redan under 7-8 grader enligt min erfarenhet. Neråt nollan skapligt segt och vid 7-8 minus rejält segt.

    Mvh

    KK
    Det känner jag inte igen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det känner jag inte igen
    Segt och segt, jag jämför med en bensindriven 9-5:a som snärtar igång på någon millisekund. Med småsegt menar jag att man behöver låta den dra någon sekund eller två...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Min egen erferenhet är att vid -10 C så krävs maximalt 0.5 s extra startmotorvevning. Detta gäller givetvis en original BioPulwer
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Min egen erferenhet är att vid -10 C så krävs maximalt 0.5 s extra startmotorvevning. Detta gäller givetvis en original BioPulwer
    Hmm...låter som att det kanske får bli ett besök för lite vintermappning...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    KK

    Är den så seg har någon dribblat i mappar de inte borde röra.

    Min går igång direkt, fast på ett tämligen högt varv. Sjunker sakta nedåt tomgång sedan.

    Däremot kan min bli lite skum då motorvärmaren har varit inkopplad en kort stund. Hamnar i något slags mellanläge. Startar för att direkt dö ett par gånger. Kan vara så att den använder "varmstartsmapp" fast den inte borde.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    MIn funka rju bra när det är -10. Tog inte lång tid alls att starta då. Konstigt nog bara när de vart kallt och sedan går rakt upp itemp. DEtta är dock nån sorts testprogram som är egenutvecklat så de kommer tat behövas lite tid tat prova ut.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

Liknande ämnen

  1. Xenon konverterade extraljus
    Av saaben2698 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 20:35
  2. Bilder på HID-konverterade 9-5or my02-05
    Av johamn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-02, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •