Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kontrollera motorvärmaren

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87

    Kontrollera motorvärmaren

    Kan man kontrollera så motorvärmaren verkligen fungerar och värmer motorn? På alla mina tidigare bilar så har man kunnat se lite skillnad i tempmätare, i alla fall har jag fått för mig det. Men på min 9-5a så ser jag ingen skillnad.

    Kan man känna ngn stans om det blir varmt, har inte kunnat hitta ngt varmt ställe själv.

    Ett bra tecken på att den fungerar är ju i alla fall att den knäpper då man sätter igång den, men kan man verkligen enbart lite på det?
    9-5 2.3 -98

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Efter en timme i kallt väder skall du kunna känna på ventilkåpan. Där skall det bli varmt.

    Alltså på med motorvärmaren, ta lunch och gå sedan ut för att känna.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87
    Tack för tipset, ska testa det! :-)
    9-5 2.3 -98

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Det beror säkert mycket på vart tempmätaren sitter i förhållande till blockvärmaren. Skiljer en hel del från bil till bil...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Kontrollera motorvärmaren

    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Kan man kontrollera så motorvärmaren verkligen fungerar och värmer motorn? På alla mina tidigare bilar så har man kunnat se lite skillnad i tempmätare, i alla fall har jag fått för mig det. Men på min 9-5a så ser jag ingen skillnad.

    Kan man känna ngn stans om det blir varmt, har inte kunnat hitta ngt varmt ställe själv.

    Ett bra tecken på att den fungerar är ju i alla fall att den knäpper då man sätter igång den, men kan man verkligen enbart lite på det?
    Det HÖRS när värmaren fungerar, men du kan även följa kabeln mot motorblocket och märka att det blir varmt när du närmar dig värmaren.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: Kontrollera motorvärmaren

    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Kan man kontrollera så motorvärmaren verkligen fungerar och värmer motorn? På alla mina tidigare bilar så har man kunnat se lite skillnad i tempmätare, i alla fall har jag fått för mig det. Men på min 9-5a så ser jag ingen skillnad.

    Kan man känna ngn stans om det blir varmt, har inte kunnat hitta ngt varmt ställe själv.

    Ett bra tecken på att den fungerar är ju i alla fall att den knäpper då man sätter igång den, men kan man verkligen enbart lite på det?
    enkelt om du har en multimeter.. mät då Ohm mellan de 2 stift som sticker ut i 220v kontakten.. bara att du får utslag gör att den funkar men se då till att kupevärmaren inte är inkopplad .mät även till bilens chassie o till jorden på kontakten, för att kolla jorden är bra...jag hjälpt många med att felsöka o fått då fram vilken "skarv" som ska bytas ut mm.
    9-3 verII -04 175hk

Liknande ämnen

  1. Styra motorvärmaren via SID OG9-5 BioPower
    Av eriol067 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-03-13, 15:15
  2. Motorvärmaren
    Av ZeroX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 11:13
  3. Passar den här motorvärmaren min bil?
    Av Reagger i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 20:47
  4. Hitta motorvärmaren ?
    Av saaabasen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 21:52
  5. Batteriladdare i motorvärmaren?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •